WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Marktaandeel social media kanalen q2 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q2 2018

Het jaar is alweer ruim over de helft. Dat betekent dat we weer even kijken naar de marktaandelen van de verschillende social media ten opzichte van drie maanden geleden. Welk platform groeit het hardst? Waar vindt er een daling plaats? Hoog tijd om de balans weer eens op te maken…

Nederland

NederlandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,01%59,25%
Pinterest17,71%19,64%
Twitter8,14%8,30%
Instagram3,95%4,50%
Youtube5,77%4,08%

 

Wat zien we hier? Facebook heeft het afgelopen kwartaal wederom marktaandeel verloren. Vooral de jongere generatie lijkt Facebook minder en minder te gebruiken. Zij stappen langzaam maar zeker over naar één van de relatief grootste stijgers: Instagram. Ook Youtube verliest wat marktaandeel, Pinterest wint een paar procent en het aantal actieve Twitteraars blijft redelijk stabiel.

Europa

EuropaMaart 2018Juni 2018
Facebook71,33%70,02%
Pinterest10,22%10,86%
Twitter5,81%6,77%
Instagram3,00%2,92%
Youtube5,73%5,79%

 

Hoe staat het er dan voor in Europa? Facebook levert marktaandeel in en Pinterest stijgt licht. In heel Europa lijken meer mensen actief te Twitteren. Opmerkelijk genoeg lijkt Instagram wat marktaandeel te verliezen, ondanks een relatief grote groei in Nederland. Het aantal actieve Youtubers lijkt in heel Europa eveneens stabiel.

Duitsland

DuitslandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,51%61,28%
Pinterest18,25%21,61%
Twitter3,39%4,49%
Instagram6,22%1,97%
Youtube6,75%6,83%

 

Kijken we naar onze oosterburen dan valt één ding meteen op: het marktaandeel van Instagram is gekelderd met maar liefst 4,25%! En in tegenstelling tot in heel Europa en Nederland, maakt Facebook juist een kleine stijging mee. Ook Twitter en Pinterest worden meer en meer gebruikt in Duitsland en het marktaandeel van Youtube in Duitsland blijft stabiel.

België

BelgiëMaart 2018Juni 2018
Facebook65,72%63,97%
Pinterest20,81%22,57%
Twitter4,10%3,85%
Instagram1,44%2,56%
Youtube5,07%4,11%

Het social media marktaandeel in België volgt een trend die lijkt op die in Nederland. Facebook en Youtube verliezen wat, Twitter blijft nagenoeg gelijk en Pinterest en Instagram winnen relatief veel terrein ten opzichte van maart.

We zijn weer benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen…

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *