Marktaandeel social media kanalen q2 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q2 2018

Het jaar is alweer ruim over de helft. Dat betekent dat we weer even kijken naar de marktaandelen van de verschillende social media ten opzichte van drie maanden geleden. Welk platform groeit het hardst? Waar vindt er een daling plaats? Hoog tijd om de balans weer eens op te maken…

Nederland

NederlandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,01%59,25%
Pinterest17,71%19,64%
Twitter8,14%8,30%
Instagram3,95%4,50%
Youtube5,77%4,08%

 

Wat zien we hier? Facebook heeft het afgelopen kwartaal wederom marktaandeel verloren. Vooral de jongere generatie lijkt Facebook minder en minder te gebruiken. Zij stappen langzaam maar zeker over naar één van de relatief grootste stijgers: Instagram. Ook Youtube verliest wat marktaandeel, Pinterest wint een paar procent en het aantal actieve Twitteraars blijft redelijk stabiel.

Europa

EuropaMaart 2018Juni 2018
Facebook71,33%70,02%
Pinterest10,22%10,86%
Twitter5,81%6,77%
Instagram3,00%2,92%
Youtube5,73%5,79%

 

Hoe staat het er dan voor in Europa? Facebook levert marktaandeel in en Pinterest stijgt licht. In heel Europa lijken meer mensen actief te Twitteren. Opmerkelijk genoeg lijkt Instagram wat marktaandeel te verliezen, ondanks een relatief grote groei in Nederland. Het aantal actieve Youtubers lijkt in heel Europa eveneens stabiel.

Duitsland

DuitslandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,51%61,28%
Pinterest18,25%21,61%
Twitter3,39%4,49%
Instagram6,22%1,97%
Youtube6,75%6,83%

 

Kijken we naar onze oosterburen dan valt één ding meteen op: het marktaandeel van Instagram is gekelderd met maar liefst 4,25%! En in tegenstelling tot in heel Europa en Nederland, maakt Facebook juist een kleine stijging mee. Ook Twitter en Pinterest worden meer en meer gebruikt in Duitsland en het marktaandeel van Youtube in Duitsland blijft stabiel.

België

BelgiëMaart 2018Juni 2018
Facebook65,72%63,97%
Pinterest20,81%22,57%
Twitter4,10%3,85%
Instagram1,44%2,56%
Youtube5,07%4,11%

Het social media marktaandeel in België volgt een trend die lijkt op die in Nederland. Facebook en Youtube verliezen wat, Twitter blijft nagenoeg gelijk en Pinterest en Instagram winnen relatief veel terrein ten opzichte van maart.

We zijn weer benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen…

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *