Marktaandeel social media kanalen q2 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q2 2018

Het jaar is alweer ruim over de helft. Dat betekent dat we weer even kijken naar de marktaandelen van de verschillende social media ten opzichte van drie maanden geleden. Welk platform groeit het hardst? Waar vindt er een daling plaats? Hoog tijd om de balans weer eens op te maken…

Nederland

NederlandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,01%59,25%
Pinterest17,71%19,64%
Twitter8,14%8,30%
Instagram3,95%4,50%
Youtube5,77%4,08%

 

Wat zien we hier? Facebook heeft het afgelopen kwartaal wederom marktaandeel verloren. Vooral de jongere generatie lijkt Facebook minder en minder te gebruiken. Zij stappen langzaam maar zeker over naar één van de relatief grootste stijgers: Instagram. Ook Youtube verliest wat marktaandeel, Pinterest wint een paar procent en het aantal actieve Twitteraars blijft redelijk stabiel.

Europa

EuropaMaart 2018Juni 2018
Facebook71,33%70,02%
Pinterest10,22%10,86%
Twitter5,81%6,77%
Instagram3,00%2,92%
Youtube5,73%5,79%

 

Hoe staat het er dan voor in Europa? Facebook levert marktaandeel in en Pinterest stijgt licht. In heel Europa lijken meer mensen actief te Twitteren. Opmerkelijk genoeg lijkt Instagram wat marktaandeel te verliezen, ondanks een relatief grote groei in Nederland. Het aantal actieve Youtubers lijkt in heel Europa eveneens stabiel.

Duitsland

DuitslandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,51%61,28%
Pinterest18,25%21,61%
Twitter3,39%4,49%
Instagram6,22%1,97%
Youtube6,75%6,83%

 

Kijken we naar onze oosterburen dan valt één ding meteen op: het marktaandeel van Instagram is gekelderd met maar liefst 4,25%! En in tegenstelling tot in heel Europa en Nederland, maakt Facebook juist een kleine stijging mee. Ook Twitter en Pinterest worden meer en meer gebruikt in Duitsland en het marktaandeel van Youtube in Duitsland blijft stabiel.

België

BelgiëMaart 2018Juni 2018
Facebook65,72%63,97%
Pinterest20,81%22,57%
Twitter4,10%3,85%
Instagram1,44%2,56%
Youtube5,07%4,11%

Het social media marktaandeel in België volgt een trend die lijkt op die in Nederland. Facebook en Youtube verliezen wat, Twitter blijft nagenoeg gelijk en Pinterest en Instagram winnen relatief veel terrein ten opzichte van maart.

We zijn weer benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen…

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *