Marktaandeel social media kanalen q2 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q2 2018

Het jaar is alweer ruim over de helft. Dat betekent dat we weer even kijken naar de marktaandelen van de verschillende social media ten opzichte van drie maanden geleden. Welk platform groeit het hardst? Waar vindt er een daling plaats? Hoog tijd om de balans weer eens op te maken…

Nederland

NederlandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,01%59,25%
Pinterest17,71%19,64%
Twitter8,14%8,30%
Instagram3,95%4,50%
Youtube5,77%4,08%

 

Wat zien we hier? Facebook heeft het afgelopen kwartaal wederom marktaandeel verloren. Vooral de jongere generatie lijkt Facebook minder en minder te gebruiken. Zij stappen langzaam maar zeker over naar één van de relatief grootste stijgers: Instagram. Ook Youtube verliest wat marktaandeel, Pinterest wint een paar procent en het aantal actieve Twitteraars blijft redelijk stabiel.

Europa

EuropaMaart 2018Juni 2018
Facebook71,33%70,02%
Pinterest10,22%10,86%
Twitter5,81%6,77%
Instagram3,00%2,92%
Youtube5,73%5,79%

 

Hoe staat het er dan voor in Europa? Facebook levert marktaandeel in en Pinterest stijgt licht. In heel Europa lijken meer mensen actief te Twitteren. Opmerkelijk genoeg lijkt Instagram wat marktaandeel te verliezen, ondanks een relatief grote groei in Nederland. Het aantal actieve Youtubers lijkt in heel Europa eveneens stabiel.

Duitsland

DuitslandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,51%61,28%
Pinterest18,25%21,61%
Twitter3,39%4,49%
Instagram6,22%1,97%
Youtube6,75%6,83%

 

Kijken we naar onze oosterburen dan valt één ding meteen op: het marktaandeel van Instagram is gekelderd met maar liefst 4,25%! En in tegenstelling tot in heel Europa en Nederland, maakt Facebook juist een kleine stijging mee. Ook Twitter en Pinterest worden meer en meer gebruikt in Duitsland en het marktaandeel van Youtube in Duitsland blijft stabiel.

België

BelgiëMaart 2018Juni 2018
Facebook65,72%63,97%
Pinterest20,81%22,57%
Twitter4,10%3,85%
Instagram1,44%2,56%
Youtube5,07%4,11%

Het social media marktaandeel in België volgt een trend die lijkt op die in Nederland. Facebook en Youtube verliezen wat, Twitter blijft nagenoeg gelijk en Pinterest en Instagram winnen relatief veel terrein ten opzichte van maart.

We zijn weer benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen…

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *