Marktaandeel social media kanalen q2 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q2 2018

Het jaar is alweer ruim over de helft. Dat betekent dat we weer even kijken naar de marktaandelen van de verschillende social media ten opzichte van drie maanden geleden. Welk platform groeit het hardst? Waar vindt er een daling plaats? Hoog tijd om de balans weer eens op te maken…

Nederland

NederlandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,01%59,25%
Pinterest17,71%19,64%
Twitter8,14%8,30%
Instagram3,95%4,50%
Youtube5,77%4,08%

 

Wat zien we hier? Facebook heeft het afgelopen kwartaal wederom marktaandeel verloren. Vooral de jongere generatie lijkt Facebook minder en minder te gebruiken. Zij stappen langzaam maar zeker over naar één van de relatief grootste stijgers: Instagram. Ook Youtube verliest wat marktaandeel, Pinterest wint een paar procent en het aantal actieve Twitteraars blijft redelijk stabiel.

Europa

EuropaMaart 2018Juni 2018
Facebook71,33%70,02%
Pinterest10,22%10,86%
Twitter5,81%6,77%
Instagram3,00%2,92%
Youtube5,73%5,79%

 

Hoe staat het er dan voor in Europa? Facebook levert marktaandeel in en Pinterest stijgt licht. In heel Europa lijken meer mensen actief te Twitteren. Opmerkelijk genoeg lijkt Instagram wat marktaandeel te verliezen, ondanks een relatief grote groei in Nederland. Het aantal actieve Youtubers lijkt in heel Europa eveneens stabiel.

Duitsland

DuitslandMaart 2018Juni 2018
Facebook60,51%61,28%
Pinterest18,25%21,61%
Twitter3,39%4,49%
Instagram6,22%1,97%
Youtube6,75%6,83%

 

Kijken we naar onze oosterburen dan valt één ding meteen op: het marktaandeel van Instagram is gekelderd met maar liefst 4,25%! En in tegenstelling tot in heel Europa en Nederland, maakt Facebook juist een kleine stijging mee. Ook Twitter en Pinterest worden meer en meer gebruikt in Duitsland en het marktaandeel van Youtube in Duitsland blijft stabiel.

België

BelgiëMaart 2018Juni 2018
Facebook65,72%63,97%
Pinterest20,81%22,57%
Twitter4,10%3,85%
Instagram1,44%2,56%
Youtube5,07%4,11%

Het social media marktaandeel in België volgt een trend die lijkt op die in Nederland. Facebook en Youtube verliezen wat, Twitter blijft nagenoeg gelijk en Pinterest en Instagram winnen relatief veel terrein ten opzichte van maart.

We zijn weer benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen…

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]