De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2020

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2020

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Het stelt je namelijk in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep.

Je kunt gebruikers zo kennis te laten maken met je bedrijf, een relatie met ze aan gaan en om ze aan je merk binden.

Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep. Er zijn veel nieuwsberichten, posts van vrienden of familie en natuurlijk andere organisaties die je doelgroep bestoken met content.

Dus je snapt dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren.

Eerder schreef ik al over wat je als ondernemer kunt plaatsen om je engagement te stimuleren, over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je gloednieuwe post te publiceren. Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij.

Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2020. Want die veranderen nog wel eens en het zou zonde zijn als je veel tijd en moeite hebt gestoken in de ontwikkeling van een toffe visual om vervolgens te zien dat Facebook of Instragram die dusdanig bijsnijdt dat je logo niet meer zichtbaar is.

Om maar eens iets te noemen.

Dus vandaar dat ik de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s per kanaal even voor je op een rijtje zet.

beste afmeting social post 2020

Maar eerst het belang van social media afbeeldingen

Mensen verwerken visuele informatie beter dan tekst of geluid. Althans, ze onthouden informatie veel beter als er visuele elementen bij een bericht zitten. Want dat maakt het makkelijker om associaties te maken.

En dat is precies waarom social media berichten met afbeeldingen het eigenlijk altijd wel beter doen dan eenvoudige statusupdates met alleen een regeltje tekst.

Simple as that.

Daarom doe je er goed aan altijd afbeeldingen of foto’s bij je social media posts te gebruiken. Het liefst natuurlijk in het juiste formaat, zodat je optimaal gebruik maakt van de ruimte die de verschillende kanalen je bieden.

Maar wat is dan dat juiste formaat?

De beste social media afmetingen

Ieder kanaal hanteert andere dimensies. Ieder medium schaalt de afbeeldingen weer naar een ander formaat. Dat betekent dat ieder kanaal je afbeelding anders weergeeft en je dus meerdere keren een afbeelding moet schalen of bijsnijden om het optimale resultaat te behalen op elk van die afzonderlijke kanalen.

Dat kan een hele klus zijn, maar niet als je de ideale afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media gewoon bij de hand hebt.

Dus vandaar, een overzicht van de meeste voorkomende afmetingen:

Beste afmeting afbeelding Facebook

Facebook

Profielfoto: 180 x 180 px
Cover: 820 x 312 px (minimaal)

Tegenwoordig is Facebook een stuk flexibeler als het gaat om foto’s en afbeeldingen in posts. Visuals bij een bericht werden het best weergegeven bij een formaat van 1200 x 630 pixels, maar kunnen tegenwoordig ook prima in 1200 x 1200 of zelfs 1080 x 1080. Voordeel daarvan is dat je diezelfde foto’s ook kan gebruiken voor je Instagram.

De 1200 x 630 betreft wel een liggende foto. Groter in de breedte dan in de lengte, dus. Voor verticale afbeeldingen houd je een ratio van 3:2 aan met een maximum hoogte van 1800 px. Dat betekent een afmeting van 1800 x 1200 px voor een scherpe, verticale afbeelding.

Voor de afbeelding die bij een link wordt getoond, gebruikt Facebook een ratio van 1.91:1. Dat komt neer op een afbeelding 1200 x 628 pixels die je per link zelf op deze manier kunt instellen.

Heb je een evenement gemaakt op Facebook? Voor de header daarvan gebruikt het sociale medium weer een ratio van 16:9. Voor het mooiste resultaat op alle schermen gebruik je dan ook een afbeelding van 1920 x 1080 px.

Beste afmeting afbeelding Instagram

Instagram

Profielfoto: 180 x 180 px.

Voor reguliere posts op Instagram gebruik je afbeeldingen met een ratio 1:1 voor vierkante afbeeldingen. Met minimaal 1080 pixels. Logischerwijs betekent dat een formaat van (minimaal) 1080 x 1080 px.

Voor liggende of landscape foto’s hanteert Instagram een ratio van 1.91:1. Weer met minimaal 1080 pixels. Dat betekent dat je liggende afbeelding minimaal 1080 x 608 px moet zijn om goed weergegeven te woorden.

Voor verticale afbeeldingen is het ratio 4:5. En je raadt het al, met minimaal 1080 px. De ideale afmetingen voor portretfoto’s is dan ook 1080 x 1350 px.

Instagram Stories worden echter altijd verticaal weergegeven. Daarvoor geldt dat je story met een afmeting van 1080 x 1920 px doorgaans op ieder schermpje goed wordt weergegeven.

That’s it.

Beste afmeting afbeelding LinkedIn

LinkedIn

Bij LinkedIn maken we onderscheid tussen je bedrijfspagina en je persoonlijke profiel. Voor die eerste gelden namelijk andere formaten:

LinkedIn bedrijfslogo: 300 x 300 px
LinkedIn coverfoto: 1536 x 768 px
Sponsored content afbeelding: 1200 x 627 px
Hero image: 1128 x 376 px
Business banner: 646 x 220 px

Voor je persoonlijke profiel kun je beter de volgende formaten aanhouden:

Profielfoto: 400 x 400 px
Achtergrond / header: 1584 x 396 px

Voeg je afbeeldingen bij je updates toe? Natuurlijk doe je dat. Zet je afbeeldingen dan in de volgende grootte en het komt helemaal goed: 1200 x 1200 px (desktop) of 1200 x 628 px (mobiel).

En omdat we niet weten waar mensen precies je afbeelding zien, kun je misschien maar beter de mobiele formaten aanhouden. Sterker nog, die 1200 x 628 px is ook precies het formaat van de afbeelding als je een link deelt. Handig, nietwaar?

Beste afmeting afbeelding Twitter

Twitter

Profielfoto: 400 x 400 px
Header: 1500 x 500 px

Foto’s en afbeeldingen bij je tweets worden het best weergegeven met een 2:1 ratio. Dat houdt in dat je het best afbeeldingen van minimaal 1024 x 512 px kunt toevoegen om ervoor te zorgen dat je bericht op ieder apparaat mooi en volledig wordt weergegeven.

Voor advertenties op Twitter kun je trouwens beter 800 x 428 px gebruiken. En voor Twitter cards geldt 1200 x 628 px als het ideale formaat.

Beste afmeting afbeelding Pinterest

Pinterest

Profielfoto: 180 x 180 px
Board cover: 600 x 600 px
Board display image: 222 x 150 px

Pinterest geeft zelf duidelijke richtlijnen: de optimale pin kent een ratio van 2:3. Als voorbeeld geven ze zelf 600 x 900 px. Maar 1000 x 1500 px geeft in onze ogen een nog beter resultaat.

Maar het kanaal geeft ook aan dat vierkante pins van 600 x 600 px prima worden weergegeven en dat langere, verticale pins een optimaal ratio kennen van 1:2.1 (wat neerkomt op 600 x 1260 px).

Met die formaten zit je in ieder geval gebakken met je pins én de thumbnails.

Beste afmeting afbeelding tiktok

TikTok

TikTok verovert vandaag de dag, in 2020 dus, de harten van veel jonge social media gebruikers. Hoewel je op het platform alleen maar video’s deelt (bij voorkeur in 1080 x 1920 px), kun je er ook een afbeelding uploaden.

Als profielfoto welteverstaan. En die maak je dan 200 x 200 px.

Tot slot …

Ik hoop je hiermee houvast te hebben gegeven wat betreft de ideale social media afmetingen voor afbeeldingen en foto’s in 2020.

Heb je nog vragen? Mis je nog bepaalde formaten of zijn de dimensies alweer veranderd? Laat het me vooral weten in de reacties!

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]