Zoeken
Menu

Daarvoor is het belangrijk dat je pagina eerst geïndexeerd wordt. En het liefst zo snel mogelijk. Maar hoe weet je hoeveel pagina’s van je website Google eigenlijk heeft geïndexeerd? En hoe kun je die indexatie versnellen? 

Dat leggen we je in deze blog uit.  

Wat is indexeren?  

Met indexeren wordt bedoeld dat een zoekmachine pagina’s op de website registreert. Deze worden vervolgens opgeslagen in de database van Google. Als de pagina eenmaal is opgenomen in de database, kan Google de pagina een plekje geven in de zoekresultaten.  

Pas als de pagina geïndexeerd is, kan de pagina dus via Google gevonden worden. 

Wat is het verschil tussen indexeren en crawlen?  

Voordat jouw pagina geïndexeerd kan worden door Google, moet de pagina gecrawld worden. Tijdens het crawlen gaat de bot van Google langs de sitemap en langs alle URL’s die al een keer gecrawld zijn door Google. De crawler volgt alle externe links op de pagina’s en checkt op die manier of er nieuwe pagina’s zijn en of er informatie gewijzigd is. 

Elke indexeerbare pagina die de crawler tegenkomt wordt doorgestuurd. Daarna wordt de pagina geïndexeerd.  

Bij het crawlen wordt de pagina dus ontdekt en bij het indexeren geïnterpreteerd.  

Achterhalen hoeveel pagina’s van je website zijn geïndexeerd: 2 manieren 

Tijd om te gaan achterhalen hoeveel pagina’s van je website zijn geïndexeerd. Dat kan op 2 verschillende manieren: 

Aantal geïndexeerde pagina’s achterhalen via Search Console 

Google Search Console gebruiken is de snelste en meest accurate manier om te checken hoeveel pagina’s van je website geïndexeerd zijn. 

Heb je nog geen Google Search Console account? Lees dan in deze blog hoe je Google Search Console verifieert.  

Heb je al wel een Search Console account? Dan kun je onder de categorie “indexeren” naar “pagina’s” gaan.  

Aatal geindexeerde paginas via search console

Hier vind je namelijk precies terug welke pagina’s wel en welke pagina’s niet geïndexeerd zijn door Google. En je kunt ook precies zijn waarom bepaalde URL’s niet geïndexeerd zijn. Ideaal, want zo kun je snel de problemen rondom de indexatie oplossen.  

Reden voor niet geindexeerde paginas

Aantal geïndexeerde pagina’s achterhalen via Google 

Je kunt het aantal geïndexeerde pagina’s van jouw website achterhalen door een geavanceerde zoekopdracht te doen in Google.  

Dat doe je door te zoeken op “site:https://[domeinnaam]” in Google (maar dan zonder aanhalingstekens natuurlijk).  

geindexeerde urls achterhalen in gsc

Bovenaan zie je nu staan hoeveel pagina’s geïndexeerd zijn door Google. In ons geval zijn dat ongeveer 1750 pagina’s.  

Komt het resultaat uit Google niet in de buurt van het aantal pagina’s dat op je website staat? Dan wordt een deel van de pagina’s dus niet geïndexeerd. 

Jouw content sneller laten indexeren door Google 

Als jij een nieuwe pagina online hebt geplaatst, wordt deze automatisch door Google gecrawld en geïndexeerd. Maar dit kan wel een paar dagen duren. Of in het slechtste geval, een paar weken.  

Gelukkig kun jij er zelf voor zorgen dat nieuwe of gewijzigde pagina’s sneller door Google geïndexeerd worden.   

Indexatie versnellen via de sitemap 

De pagina’s op je website worden sneller geïndexeerd als je gebruik maakt van een XML sitemap. Een sitemap is een soort plattegrond van je website waar alle URL’s verzameld zijn. Deze kan snel uitgelezen worden door Google.  

In de sitemap kun je categorieën maken voor alle type content op de website. Bijvoorbeeld, je diensten, je blogs en je producten. Zo weet Google precies welke pagina’s waar op de website te vinden zijn.  

Maak je gebruik van Yoast SEO? Dan kun je de sitemap makkelijk laten maken. Hoe je dat doet lees je hier.  

Bied de sitemap aan in Google Search Console om indexatie van de pagina’s te versnellen en de vindbaarheid te verbeteren.  

Nieuwe content aanbieden in Google Search Console 

Naast het aanbieden van je sitemap kun je ook een losse pagina op je website aanbieden in Google Search Console. Zo geef je een seintje aan Google dat er een nieuwe pagina is om naar te kijken. 

Zorg dus dat je elke nieuwe pagina ook apart aanbiedt zodat deze zo snel mogelijk wordt opgepakt door de zoekmachine.  

Plak de URL hiervoor in de zoekbalk bovenin en klik daarna op ‘Indexering aanvragen’.  

URL indexeren via Google Search Console

Zorg dat pagina’s niet op no-index staan 

Misschien een open deur, maar Google slaat pagina’s met het no-index label uiteraard over. Met de no-index geef je namelijk aan Google aan dat de pagina niet geïndexeerd mag worden.  

Handig voor bijvoorbeeld een bedankpagina of een testpagina, maar niet voor pagina’s waarvan je wilt dat ze wél vindbaar zijn in zoekmachines.  

Hoelang duurt het voordat Google je pagina indexeert?

Het kan enige tijd duren voordat je pagina door Google wordt geïndexeerd. Hoelang dit duurt is afhankelijk van verschillende factoren waaronder bijvoorbeeld de autoriteit en populariteit van je website.

Kun je de indexatie van je pagina’s versnellen?  

Yes, dat kan! Door bijvoorbeeld je sitemap aan te bieden in Google Search Console en door een indexatie voor elke nieuwe pagina aan te vragen.

Is mijn website of pagina geïndexeerd door Google?  

Dat kun je checken door in Google te zoeken op “site:[domein]” en te kijken of de pagina naar voren komt. Bij veel pagina’s kun je na je domein eventueel ook nog de titel van de desbetreffende pagina toevoegen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog