Je hebt een uitgebreide zoekwoorden analyse gedaan en elk lettertje, elk woord staat inmiddels perfect.
De tekst is volledig geoptimaliseerd. Lekker bezig!
Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voilà: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content.
Althans … dat zou je denken. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken.
Die vul je dus niet snel even in. Daar moet je de tijd voor nemen.
Waarom? Dat vertel ik je zo.
En dan geef ik je ook meteen wat tips waarmee je een effectieve meta description schrijft. Laten we bij het begin beginnen.
De meta description is een omschrijving van een pagina in een paar regels, welke je terug kunt vinden in de zoekresultaten als het grijze stukje tekst bij de (blauwe) titel en de (groene) URL.
De tekst is niet zichtbaar op de pagina zelf; alleen in de resultaten van de zoekmachines. Het vertelt potentiële bezoekers wat ze kunnen verwachten als ze op je website kunnen vinden.
Een goede omschrijving geeft een indicatie van de inhoud van de webpagina.
Ja en nee. Omdat mensen de meta omschrijving vroeger (en soms nog steeds!) volpropten met allerlei zoektermen, is-ie geen ranking factor meer.
Geen belangrijke in ieder geval. Maar dat neemt niet weg dat-ie niet van invloed is op je zoekmachine optimalisatie.
Integendeel zelfs. Want SEO draait niet alleen om zichtbaarheid … nee, ook om te zorgen dat mensen ook echt op de link naar je website klikken.
Om ze te overtuigen dat jouw webpagina alles in zich heeft wat ze zoeken. En daar kan de meta description je uitstekend bij helpen.
Want met die twee regels tekst kun je – als je het goed doet – zoekers overtuigen om op jouw link te klikken.
Ondanks dat je misschien niet op positie één, twee of drie rankt. Dat komt dan vanzelf wel, want het doorklikpercentage is wel degelijk een ranking factor.
Wanneer mensen namelijk vaker op jouw link klikken, geeft dat een signaal aan Google dat jouw pagina beter aan de zoekintentie van de zoeker voldoet dan pagina’s die hoger in Google staan.
En dus zal Google jouw pagina na verloop van tijd beter laten ranken, zodat ze haar gebruikers zo snel mogelijk van de beste content kan voorzien. Met nog meer bezoekers als gevolg.
Een goede meta description is dus eigenlijk een kleine pitch.
Een uniek (!) stukje tekst dat twee dingen moet doen: opvallen en overtuigen.
Geen twee omschrijvingen mogen hetzelfde zijn, want je hebt ook geen twee pagina’s die hetzelfde zijn (en anders is dat misschien niet zo slim, want dan weet Google ook niet welke van die twee het moet laten ranken).
Hoe dan ook, om je op weg te helpen om een unieke en zowel opvallende als overtuigende meta omschrijving te schrijven, zet ik een aantal tips en aandachtspunten voor je op een rijtje.
Met voorbeelden, zodat je precies weet wat ik bedoel.
Google maakt de ingevoerde zoekterm dikgedrukt in de titels, URLs en meta omschrijvingen in de zoekresultaten. Hiermee kunnen zoekers snel scannen of de resultaten relevant voor zijn voor hun zoekopdracht.
Door de (meest waarschijnlijke) zoekterm toe te voegen zorg je ervoor dat jouw meta description in ieder geval beter opvalt:
De meta description lengte verandert nog wel eens. Google probeert nog wel eens wat uit, maar op dit moment lijkt ongeveer 150-160 tekens (inclusief spaties) de limiet.
Daarna wordt deze afgebroken met puntjes. En niets is slordiger dan een afgebroken meta omschrijving:
Op welke vragen krijg je antwoord? Precies.
Dat weet je nu niet. Kortom, zorg voor een lengte van maximaal 150 tekens:
Dan zit je vaak wel goed. Je kunt je de lengte van je omschrijving makkelijk zelf nakijken met een meta description checker.
Bijvoorbeeld de Snippet Optimization Tool van SEOmofo.
Doe geen valse beloftes. Maak het niet mooier dan dat het is.
Doe je dat op de één of andere manier wel, dan riskeer je dat bezoekers al snel weer wegklikken. En dat geeft juist weer een signaal aan Google dat je pagina niet aan de intentie van de zoeker voldoet…
En je op den duur dus zakt.
Laat de zoekers daarom precies weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze op jouw link klikken:
Hier onderscheidt je je van de rest. Dit is het meest overtuigende deel van je meta description.
Stel jezelf de vraag: wat heeft de gebruiker eraan als-ie op mijn link klikt? Wat zou hij of zij graag willen zien als-ie de zoekterm invoert?
En precies dat geef je dan. In je meta omschrijving, maar dus ook in je content (de juiste verwachtingen scheppen, weet je nog?). Dat gaat dus verder dan vertellen wat de zoeker kan verwachten.
Je geeft de bezoeker een specifieke reden om te klikken:
In de bovenstaande omschrijving gebruik ik ‘Met tips en voorbeelden!’ als toegevoegde waarde. Want laten we eerlijk zijn…
dat vind je fijn en handig om te lezen, toch? Dat dacht ik.
Door de gebruiker aan te spreken ben je overtuigender. En persoonlijker.
Maak er dus niet van ‘Deze pagina bevat antwoorden op …’, maar schrijf iets als ‘Je vindt hier de antwoorden op …’.
Door actieve woorden te gebruiken blaas je je meta omschrijving meer leven in. Vermijd termen als ‘zijn’, ‘worden’, ‘zullen’, ‘kunnen’ en nog meer van dat soort woorden waarbij er niet echt iets gedaan wordt.
Nee, schrijf actief. Met werkwoorden waarbij je echt iets doet.
Woorden die tot de verbeelding spreken. En het liefst in gebiedende wijs, zodat je meteen impliceert wat zoekers kunnen verwachten en wat ze doen als ze op je link klikken.
Dat leidt tot de volgende, geoptimaliseerde meta description:
Met structured data kun je je meta omschrijvingen nog beter op laten vallen. Het geeft je de mogelijkheid om reviews (sterretjes!) toe te voegen.
Of een prijsklasse.
Of allebei:
Hoe je dat voor elkaar krijgt laat ik je zien in een blog dat volledig gewijd is aan structured data.
Nu je weet hoe je de perfecte meta description maakt, is het tijd om je huidige omschrijvingen eens goed onder de loep te nemen. Je kunt daarvoor in je broncode zoeken naar de volgende HTML-code:
<meta name=”description” content=”Hier vind je de meta description. Dit is de tekst die Google laat zien in de zoekresultaten.”/>
Maar dat is wel een achterhaalde methode. Dat kan beter en sneller:
Google op ‘site:jouwdomein.nl’ (maar dan zonder aanhalingstekens)
Waarbij ‘jouwdomein.nl’ natuurlijk staat voor het adres van jouw website. Als je dat doet, krijg je alle pagina’s van jouw website te zien in de zoekresultaten.
En kun je dus meteen even de meta omschrijving van iedere pagina bekijken.
Screaming Frog is een programma waarmee je je website kunt laten scannen op een flink aantal punten, waaronder de meta descriptions. Geef er de URL van je website op en navigeer als de scan afgelopen is naar het tabblad ‘Meta Description’.
Daar vind je van iedere pagina de gebruikte meta omschrijving. Je kunt hier makkelijk filteren op ontbrekende of te lange omschrijvingen, zodat je meteen ziet aan welke je sowieso nog even moet werken.
Heb je een WordPress website? Dan kun je met de SEO plug-in Yoast (een must have!) gemakkelijk je SEO titel en meta omschrijving aanpassen.
Ga naar de pagina toe waarvan je de omschrijving wilt aanpassen en scroll helemaal naar beneden totdat je dit schermpje ziet:
Hier kun je alles invoeren en je ziet meteen hoe het er in Google ongeveer uit gaan zien. Zowel op desktops als op mobiele apparaten.
Gebruik je een ander systeem en heb je geen idee hoe je daar de meta description kunt aanpassen? Vraag dan je websitebouwer om hulp.
Die kunnen je dat zo vertellen.
Ik hoop je hiermee voldoende handvatten te hebben gegeven waarmee je jouw meta omschrijvingen voorziet van een nodige opknapbeurt.
Of waarmee je ze echt naar the next level brengt. Mocht je er niet uitkomen of nog vragen of suggesties hebben… laat het me vooral weten!
En mocht je – na je meta’s opgefrist te hebben – wat stijgende posities in de zoekmachines behalen … dan hoor ik dat ook zeker graag!
Succes!
Dit artikel is geschreven op 12 januari 2019 en geüpdatet op 7 januari 2021.
Een meta-omschrijving is belangrijk omdat het zoekers een samenvatting geeft van wat ze op je pagina kunnen verwachten. Hoewel het geen directe rankingfactor is, kan een overtuigende en relevante meta-omschrijving het doorklikpercentage verhogen. Dit kan op zijn beurt indirect bijdragen aan een betere rangschikking omdat Google opmerkt dat jouw pagina’s meer klikken genereren.
Om op te vallen, moet je een pakkende en relevante meta-omschrijving schrijven. Gebruik zoekwoorden, voeg waarde toe, vermijd valse beloftes en schrijf actief. Houd de omschrijving binnen de limiet van ongeveer 150-160 tekens om afgebroken tekst te voorkomen. Overweeg ook het gebruik van structured data, zoals reviews of prijsklassen, om nog meer op te vallen in de zoekresultaten.
Voor mobiele gebruikers is het belangrijk om beknopt en direct te zijn in je meta-omschrijving. Mobiele schermen hebben minder ruimte, dus zorg ervoor dat je de essentie van je pagina duidelijk communiceert. Houd de omschrijving kort en relevant, en vermijd overbodige details.
Veelvoorkomende fouten zijn onder meer het kopiëren van dezelfde meta-omschrijving voor meerdere pagina’s, het overschrijden van de maximale tekenslimiet, het gebruik van vage of misleidende teksten en het niet inspelen op de zoekintentie van gebruikers. Zorg er daarom voor dat elke meta-omschrijving uniek is, dat je binnen de limiet blijft, dat je eerlijk en relevant bent, en dat je inspeelt op de behoeften van zoekers. Gebruik tools zoals Screaming Frog om je meta-omschrijvingen te controleren en aan te passen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.