En weet je dan toevallig ook waar ze goed voor zijn? Mijn mening is dat je extreem voorzichtig moet zijn het gebruik van de twee.
Waarom dat zo is en wat je er allemaal over moet weten, ga ik je nu vertellen.
Als ik aan iemand uitleg wat er belangrijke is bij het achterhalen van zoekwoorden, dan bestaat het rijtje eigenlijk altijd uit de volgende vier:
Voor elk van deze vier heb je een tool of een denkwijze die je kan hanteren. Bij het bepalen van volume kan je bijvoorbeeld een zoekwoordanalyse tool zoals KWFinder gebruiken en bij het bepalen de intentie kan je in de huid kruipen van je doelgroep om te bepalen wat er mee wordt bedoeld.
De rekenmethode KEI kan je gebruiken bij de moeilijkheidsgraad en staat voor Keyword Effectivness Index. Het is een hulpmiddel die op basis van het volume en het alle zoekresultaten (ook wel SERPs genoemd) bepaalt hoe moeilijk het is om op de zoekterm te scoren.
Deze methode bepaalt eigenlijk op een hele simpele wijze de vraag en het aanbod. Waarbij het volume de vraag is en het aantal zoekresultaten het aanbod. En hoe hoger de vraag en hoe lager het aanbod, hoe interessanter het zoekwoord wordt.
Met een handig voorbeeld, ga ik ‘m concreet maken:
Op het woord ‘zoekwoorden’ zit volgens KWFinder 640 volume per maand. Zie hiervoor onderstaande screenshot.
Vervolgens gaan we in Google op zoek naar hoeveel partijen in Google dit zoekwoord gebruiken. Dat doen we door allintitle: zoekwoorden in Google in te typen.
Dat zijn er volgens Google 5.980.
Om de KEI vervolgens te bepalen (en dus de vraag en het aanbod met elkaar te vergelijken) delen we het volume (640) door het aantal zoekresultaten (5.980).
Vervolgens kom je uit een op KEI van 0,11. Dan is je volgende vraag: ‘Is dat dan goed of slecht?’. Dat is geheel afhankelijk van de andere zoekwoorden die relevant voor je business zijn en waarbij mensen een koopintentie hebben.
Want het kan maar net zo zijn dat de andere woorden een KEI hebben van 0,0005.
Het nadeel van de KEI is dat het geen onderscheid maakt tussen zoekwoorden met gigantisch veel volume en gigantisch veel concurrentie en zoekwoorden met weinig volume en weinig concurrentie.
Om dat probleem te tackelen kan je met de KOI factor aan de slag. Door simpelweg de KEI keer het maandelijkse volume te doen, kan je de KOI berekenen. Wanneer je de KEI keer het volume doet, bepaal je als het ware de populariteit van het zoekwoord.
Het achterhalen van populaire zoekwoorden met weinig concurrentie, zou dan makkelijker moeten zijn.
Als we dus even teruggaan van het zoekwoord die ik bij de KEI heb gebruikt, dan wordt de rekensom als volgt:
Volume (640) : zoekresultaten (5.980) x volume (640) = 68,49. Bij de KOI geldt eigenlijk hetzelfde als bij de KEI. Hoe hoger hoe beter, maar ook dit is afhankelijk van de andere zoekwoorden.
Nu de theorie duidelijk is, wil ik samen met jou de praktijk in gaan. Ik ga je precies laten zien hoe je de KEI en KOI kan inzetten tijdens je zoekwoordanalyse.
Laten we beginnen met een aantal zoekwoorden die relevant zijn voor Online Marketing Agency en wat zoekwoorden die wat minder relevant zijn:
Vervolgens ga ik de volumes achterhalen, de concurrenten ie de KEI en de KOI:
Zoekwoord | Volume | Allintitle | KEI | KOI |
Online marketing bureau | 3400 | 16.400 | 0,21 | 714 |
Online marketing bureau Arnhem | 110 | 155 | 0,71 | 78,1 |
Online marketing bureau Veenendaal | 20 | 84 | 0,24 | 4,8 |
Online marketing bureau Amsterdam | 710 | 907 | 0,78 | 553,80 |
Online Marketing Agency | 260 | 61.500 | 0,004 | 1,04 |
Online Marketing bureau Ede | 20 | 139 | 0,14 | 2,8 |
Online marketing | 5900 | 3.960.000 | 0,0014 | 5544 |
Nu je dit duidelijk hebt, zou je volgens de theorie beter een keuze kunnen maken in het kiezen van de beste zoekwoorden.
Als we naar de KEI gaan kijken, dan zijn ‘online marketing bureau Amsterdam’ en ‘Online marketing bureau Arnhem’ de beste keuzes.
En als ik naar de KOI ga kijken, dan zijn ‘online marketing’ en ‘online marketing bureau’ de beste keuze. Zoals je net al merkte, zei ik dat je in theorie nu een betere keuze kunnen maken.
In theorie, ja. Want in de praktijk is dat net even anders.
Eigenlijk moet je de KEI en KOI afzweren en links laten liggen. Ja, ze kunnen wel eens handig rekenmiddel zijn en een indicatie geven.
Maar door alleen te kijken naar volume en de allintitle laat je een heleboel links liggen. Een heleboel dingen die veel belangrijker zijn dan de KEI en KOI. Denk aan:
Daarnaast zijn er nog meer redenen waarom je niet naar de KEI en KOI moet kijken. Het is namelijk een stuk makkelijker om van plek 100 naar plek 50 te gaan, dan van plek 10 naar 1.
Met de KEI en KOI kijk je naar het totaalaantal concurrenten, niet naar de échte concurrenten die misschien al jaren bovenaan staan en een ijzersterk linkprofiel hebben.
Erg gevaarlijk dus. En een andere belangrijke kanttekening is dat de volumes die de Keyword Planner en ook mijn favoriete tools zoals SEMrush en KWFinder geven niet altijd accuraat zijn.
Laat ik, om dit artikel goed af te sluiten, nog even een praktijk voorbeeld geven waarom de KEI en KOI vaak niet werken:
Zoekwoord | Volume | Allintitle | KEI | KOI |
Google Analytics | 100.000 | 861.000 | 0,12 | 12.000 |
Zoals je kan zien heeft het zoekwoord ‘Google Analytics’ een KOI van 12.000 en scoort vele malen hoger dan de eerste geanalyseerde zoekwoorden.
Maar het is zeker geen interessant zoekwoord om op te focussen, aangezien dit mensen zijn die op zoek zijn naar Google Analytics en niet per se naar mijn dienstverlening.
TLDR;
Stop met KEI en KOI.
2 reacties op “KEI en KOI index: the good, the bad and the ugly”
Bedankt Daniël!
Graag gedaan!