En vraag je je vervolgens ook af of je de domeinnaam moet doorsturen? Of dat zin heeft?
Daar ga ik je nu antwoord op geven, dus ga er maar eens lekker voor zitten!
Heel simpel. Domeinnamen zijn geld waard. Waarom ze geld waard zijn, kan een aantal redenen hebben:
Mocht je dus een populaire domeinnaam op de kop kunnen tikken voor een paar tientjes of je kan ‘m bijvoorbeeld van een kennis overnemen, dan kan je het zien als investering.
Neem bijvoorbeeld OMA.nl. Deze domeinnaam zou ik ontzettend graag willen hebben omdat het de afkorting is van mijn bedrijf.
De organisatie die OMA.nl nu in handen heeft gebruikt de domeinnaam niet, maar stuurt hem wel door.
Dat is één van de redenen waarom mensen een domeinnaam in bezit hebben, maar ‘m niet gebruiken. De andere reden is dus dat ze geld waard (kunnen) zijn of je ze in de toekomst ooit wilt gebruiken (voor je huidige bedrijf of je toekomstige bedrijf).
Stel je verkoopt kamerplanten en je website is Willemsenplant.nl. Jouw neef, die al jaren met internet bezig is, vertelt je dat hij kamerplanten.nl in bezit heeft en ‘m aan jou wil verkopen voor €100.
Dat is in mijn ogen een buitenkansje. Jij koopt de domeinnaam vervolgens over en denkt dan: wat nu?
Op dat punt bellen onze klanten ons altijd met: Wat moet ik er nu mee doen?
Mijn reactie is vervolgens: als je er geen website op gaat maken, is hij voor jou niks waard en heeft het geen zin om ‘m door te sturen. Waarom hoor ik je nu denken? Omdat doorsturen alleen zin heeft als de website een bepaalde waarde in Google opgebouwd heeft.
En dat heeft jouw domeinnaam waarschijnlijk niet.
Het enige wat nu mooi is, is dat de concurrentie de domeinnaam niet kan gaan gebruiken.
Naast het bovenstaande voorbeeld van een generieke zoekterm zoals kamerplanten.nl, zijn er nog meer gevallen waarin het geen zin heeft om je domeinnaam door te sturen:
Je hebt een domeinnaam die je niet hoeft door te sturen omdat het dus onder de hierboven genoemde varianten valt. Wat moet je dan met je domeinnaam doen?
Daarvoor heb ik een aantal opties voor je op een rijtje gezet.
In de tientallen keren dat het mij is gevraagd, is het antwoord maar 3 keer geweest: het heeft zeker zin om je domeinnaam door te sturen.
Nu vraag je je waarschijnlijk af wanneer het dan wel zin heeft om je domeinnaam door te sturen. Nou, bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
2 en 4 vragen denk ik geen extra uitleg, maar 1 en 3 wel.
Laten we beginnen bij 3, want die is het makkelijkst om uit te leggen:
Mocht je ooit internationaal willen opereren, dan is een .NL niet handig. Iemand uit Italië zal namelijk nooit zo snel iets bestellen bij een .NL website.
Het is daarom goed om bijvoorbeeld de .com en de .eu ook alvast vast te leggen en die dan ook door te sturen.
Door naar 1. Als je van URL gaat veranderen, dan hebben we het over een SEO-migratie. Ook wel een online verhuizing genoemd.
Alle waarde die je hebt opgebouwd, moet je doorsturen. Anders verlies je posities in Google. Mocht dit het geval zijn, dan adviseer ik je echt mijn blog ‘De Ultieme SEO migratie handleiding’ te lezen.
Het doorsturen van een domeinnaam is ontzettend makkelijk en kan je doen zonder voorkennis. Het doorsturen van een domeinnaam doe je op hostingniveau. Oftewel, dat moet je via de hostingpartij doen.
Dit verschilt alleen wel per hostingpartij. Mijn advies aan jou? Google op ‘domeinnaam doorsturen [HOSTINGPARTIJ]’ en gebruik de handleiding die je hostingpartij heeft geschreven. Ze hebben er namelijk bijna allemaal één.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.