… en dan klik je weg.
Hebben we allemaal wel eens meegemaakt.
Lange laadtijden zijn ontzettend vervelend voor jou als bezoeker, maar ook voor je Google ranking. Als het ontzettend lang duurt om je website te laden, dan ga je nooit goed scoren.
Iets met minder goede gebruikservaring (en dat ziet Google als belangrijk!). En aangezien snelheid zo belangrijk is, ga ik je 9 programma’s laten zien waarmee je de snelheid van je website kan testen.
We beginnen eerst met mijn numero uno: GT Metrix. GT Metrix is een ontzettend fijn, helder, stabiel, eerlijk en duidelijk programma.
Maar je als leek GT Metrix gebruikt, dan schrik je van alle Engelse termen, cijfertjes en data. Gegarandeerd.
Dit komt omdat GT Metrix naar super veel technische onderdelen kijkt.
Te veel op om te noemen. Maar juist omdat het naar zoveel verschillende onderdelen kijkt, is het zo’n goed programma.
Vervolgens komt GT Metrix met hele simpele verbeteringen als ‘optimaliseer je afbeeldingen’. Handig en praktisch advies waarmee je je website sneller kunt laten laden.
Daar draait het uiteindelijk allemaal om en daarom is het ook voor iemand zonder technische kennis een goede tool.
Dat is eigenlijk heel simpel:
Als de PageSpeed score en de YSlow score onder de 70% zijn dan is er echt werk aan de winkel. Maar al die aanbevelingen van GT Metrix … hoe pas je die toe?
Dat kan ik je natuurlijk uitleggen, maar dan zijn we duizenden woorden verder.
Dat is ook helemaal niet nodig want GT Metrix legt al die aanbevelingen uit wanneer je op de knop ‘What’s this mean?’ klikt.
En als je er dan niet uitkomt, dan kan je het altijd googlen! Nog even de voordelen van GT Metrix op een rij:
Tip voor GT Metrix: maak een account aan, dan heb je nog meer voordelen!
Ik heb een verschrikkelijke haat-liefdeverhouding met Google Page Speed. Een lange tijd voelde ik me een als Frodo die een lange tocht af moest leggen naar Mordor om de ring te vernietigen.
Al legde ik dan een lange tocht af om de ultieme Page Speed Droom te verwezenlijken: een 100/100 score. Dit is uiteindelijk meerdere keren gelukt en daar was ik natuurlijk ontzettend trots op.
YES!
Maar een 100/100 zegt niet dat je website technisch goed in elkaar zit en betekent ook niet dat je goed gevonden wordt.
Waarom dan niet, hoor ik je denken. Omdat Google Page Speed Insight maar naar een paar technische snelheid aspecten kijkt.
Het kan dus best zijn dat alle andere SEO aspecten niet in orde zijn en je dus toch niet goed scoort. Ik merkte vooral dat Google Page Speed erg onbetrouwbaar is.
De ene keer kreeg je 5 minpunten en de andere keren 10 minpunten voor hetzelfde euvel.
Het programma is echter wel van Google zelf, waardoor het meteen als belangrijk wordt gezien door klanten, bedrijven en specialisten op het gebied van online marketing.
Maar om even heel eerlijk te zijn: een 90/90 score in GT Metrix is beter dan een 100/100 in Google Page Speed. Niet alles aan Google Page Speed is trouwens slecht.
Het heeft ook een aantal voordelen:
Dit is er één die je niet vaak in andere blogs gaat tegenkomen. Google Chrome Inspect is namelijk een soort uitgebreide variant van GT Metrix die als leek erg lastig te begrijpen is.
Deze tool staat op plek 3, achter Google Page Speed, omdat Google Page Speed veel gebruikersvriendelijker is. Maar wat is Google Chrome Inspect?
Het is een programma binnen Google Chrome waarmee je een website kan inspecteren op een tal van onderdelen. Nu focussen we ons alleen het onderdeel waar je de snelheid mee kan analyseren, namelijk Network.
Ik ga eerst aanhalen wat de voordelen zijn, dan leg ik je uit hoe het werkt.
De tool is zo uniek omdat je caching kan uitzetten en omdat je verschillende internetverbindingen kan testen. Bovenop die twee unieke functionaliteiten kan je ook nog diverse apparaten selecteren: desktop, iPhone, Samsungs en ga zo maar door.
Stiekem ben ik toch iets meer fan van Google Chrome Inspect dan van Google Page Speed. Maar objectief gezien is Google Page Speed voor jou een betere tool.
Zo gebruik je Google Chrome Inspect:
De visualisatie van de data herkennen we van GT Metrix: de waterval. Het grote verschil met Google Chrome Inspect is dat je geen concrete verbeterpunten krijgt.
Het is echt een analysetool en je moet het verder zelf maar uitzoeken. Om die reden gebruik ik altijd een combinatie van snelheidstools.
Pingdom, Pingdom, Pingdom …
… waarom ben ik toch geen groot fan van jou?
De tool is gebruikersvriendelijk, bevat weinig tierelantijntjes en doet wat hij moet doen. Toch zie ik Pingdom als een uitgeklede variant van GT Metrix die eigenlijk op elk front net wat minder scoort.
Je krijgt wel een duidelijk waterval te zien, je krijgt heldere verbeterpunten en het ziet er allemaal strak uit. Maar jee krijgt geen uitleg bij de verbeterpunten.
Je krijgt informatie waar je eigenlijk niet zo heel veel aan hebt en je kan niet precies per locatie de website controleren. Eigenlijk is Pingdom zo slecht nog niet, maar zijn de andere tools gewoon net wat beter.
Desalniettemin heeft Pingdom wel een aantal voordelen:
Google Test My Site is de jongste van het stel. Het is een tool van Google die gemaakt is om je website op een regulier apparaat (dus geen iPhone X of een Samung S3) te testen.
Daarnaast test het je website ook op een reguliere 3g verbinding. Het geeft daarmee adequate resultaten, omdat gemiddeld de meeste mensen vanaf zoeken met zo’n 3g verbinding.
Maar niet in Nederland. Daar heeft het overgrote deel van de bevolking een snelle verbinding thuis of onderweg en hebben ze een redelijk nieuw toestel.
Google Test My Site heeft dus een aantal nadelen:
Google Test My Site en Pingdom zijn eigenlijk de enige 2 tools waar ik echt wel eens problemen mee heb gehad. Maar als ze werken, dan werken ze wel goed.
Op naar de voordelen van Google Test My Site:
Ook deze tool is uniek op haar eigen manier. Het is namelijk de enige tool die vertelt hoeveel tijd je kan besparen en die jouw websites vergelijkt met andere websites in hetzelfde spreekwoordelijke vaarwater.
Je website testen met Google Test My Site doe je zo:
Huh? Google Analytics?
Wat doe jij in het rijtje? Met Google Analytics kan je eigenlijk niet de snelheid van je website testen.
Het is een vreemde eend in de bijt. Maar wat Google Analytics ontzettend handig doet is snelheidsuggesties geven voor pagina’s binnen je website met Google Page Speed Insights.
Dat komt er dan zo uit te zien!
Mensen vergeten vaak dat je homepage een andere score kan hebben dan de andere pagina’s.
Wanneer je een Page Speed score hebt van 100/100 op je homepagina kan een andere pagina een score hebben van 0/0 (en ja, dat heb ik eens gezien bij een website!).
Met Google Analytics kan je heel handig per pagina zien wat de verbeteringen zijn. Binnen Analytics klik je op ‘Snelheidsuggesties onder het kopje ‘Sitesnelheid’ onder het kopje ‘Gedrag’.
Als je dan op de ‘PageSpeedsuggesties’ klikt, opent hij per website een eigen Google Page Speed Insights venster. Zo kan je heel gemakkelijk je best scorende of je slechts scorende pagina’s optimaliseren om de bezoeker beter te bedienen.
Dat zorgt ervoor dat Google Analytics op een verdienstelijke zesde plek terug te vinden is.
Seoptimer is de knapste van het stel. Leuk vormgegeven, mooie grafiekjes en duidelijke data.
Het is eigenlijk een complete SEO audit, maar het performance onderdeel vind ik erg sterk. Middels een aantal metertjes laat het je zien hoe goed of slecht je scoort.
Kijk maar!
Helaas gaat de tool niet erg de diepte in en valideert hij de snelheid van je website maar op een beperkt aantal punten. Daarom kan deze tool echt niet opboksen tegen de andere grote jongens.
Ik zet Seoptimer vooral in als ik de technische optimalisatie achter de rug heb. Dan geven al die mooie cijfertjes, grafiekjes en metertjes mij een goed gevoel.
Ja, ik weet het, dat klinkt gek …
… en dat is het ook :)!
Maar iedereen vindt dit soort metertjes en groene scores leuk om te zien.
De voordelen van Seoptimer:
Webpagetest is visueel echt het lelijke eendje. De tool lijkt uit 1990 te komen, maar is erg helder, technisch en test je website altijd drie keer.
Dit is dan ook echt een tool voor de techneuten. Veel data, weinig concrete verbeterpunten en weinig visuele elementen.
Maar de tool legt wel ontzettend duidelijk uit wat ze testen en welke objecten onder die test vallen.
De voordelen van Webpagetest op een rijtje:
Fan ben ik niet echt van deze tool, maar ik kan ook niet iets slechts over het programma zeggen.
Tijdens complexere analyses van de snelheid van websites heb ik de tool echt goed kunnen gebruiken en daarom verdient hij ook zeker zijn plekje in deze lijst.
Seositecheckup is net zoals Seoptimer een SEO tool. Hij valideert en controleert je website op veel meer punten dan de snelheid van je website.
Daarom hoort hij niet echt in het rijtje thuis. Waarom heb ik hem er dan toch ingezet? Seositecheckup is één van de weinige tools die ik al jaren dagelijks gebruik en zijn sporen verdiend heeft.
Ik vind het dan ook een tool waar jij het bestaan van moet weten en die jij zelf een keer moet hebben gebruikt. Ga maar eens naar Seositecheckup.com en vul je website in.
Je krijgt meteen een uitgebreid rapport te zien. Disclaimer: dit betrekt alleen je homepagina.
Binnen het rapport dat je te zien krijgt, vind je onder ‘Speed Optimizations’ de ‘Site Loading Speed Test’.
Het voordeel is dat Seositecheckup altijd de cache van je website meepakt (als je die hebt), maar het nadeel is dat de tool daarom altijd een langere laadtijd aangeeft dan de andere programma’s.
Dit kan een nadeel zijn, maar als je dus een hele goede laadtijd hebt binnen Seositecheckup dan weet je dus dat je website écht pijlsnel laadt.
Wat Seositecheckup zo goed maakt is dat het veel technische verbeteringen aangeeft die de laadtijd ten goede komen.
Denk aan caching, minification (Verwijderen van onnodige codes) en compression (Verkleinen van bestanden door middel van het comprimeren van de bestand). Dit zijn aparte validaties.
Maar als je die verbeteringen doorvoert gaat je laadtijd omlaag. Dit is eigenlijk het voornaamste voordeel van Seositecheckup.
Zoals je kan zien is de snelheid van een website iets dat ik erg leuk vind. Alle tools heb ik wel eens uitgeprobeerd en ik ben gek van technische optimalisatie.
Eigenlijk kan ik er nog wel uren over vertellen, maar dat doe ik je niet aan.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.