Een van de belangrijkste dingen is het voorbereiden van je podcast. Maak een lijst met alles wat je nodig hebt. Denk aan:
Denk vervolgens ook na over wat er allemaal fout kan gaan. Bijvoorbeeld:
Dat zijn allemaal dingen waar je over na moet en kan nadenken. En waar je dus ook op kan inspelen mochten ze onverhoopt voorkomen.
Iets waar ik nog wel even kort op in wil gaan, is het onderwerp en de persoon waar je de podcast mee opneemt. Weet je voldoende over je gast? Kan je iets leuks ter tafel brengen waarmee je de gast kan verrassen?
Weet je waar de gast graag over praat? En weet hij ook waar jij over wilt praten?
Iets waar ik veel aan heb gehad, is goed nadenken over waar je over 5 jaar met je podcast wilt staan. Een van de dingen waar ik goed over na heb gedacht is of de podcast vanuit OMA wilde doen of op persoonlijke titel.
In de podcast zou ik het soms ook een keer niet over marketing en ondernemerschap willen hebben. En soms ook een keer kunnen zeggen dat ik het ergens niet mee eens ben of dat iets verschrikkelijk slecht is.
Dit staat allemaal los van OMA en dus was de keuze snel gemaakt. Daarnaast heb ik ook echt meer content nodig voor mijn eigen social media kanalen. En dus was de keuze voor het toevoegen van video ook snel gemaakt.
Een ander voorbeeld van starten met het einddoel voor ogen is bijvoorbeeld het bijhouden en opslaan van de podcast. Ons advies is om vanaf de eerste podcast alles goed bij te houden, op te knippen, te markeren en te structureren.
Content kan je namelijk altijd recyclen en combineren. Zo heb je altijd ideeën en een snelle manier om iets te creëren en te posten. En mocht je over 5 jaar een eigen content team hebben, dan wil je niet dat ze in een grote warrige bak van content vallen.
Als onze nieuwste collega Nick geen microfoon had gehad, dan had ik mijn podcast opgenomen op een telefoon. Hetzelfde geldt voor de software. Als Nick de juiste software niet had gehad, dan had ik het echt basic gehouden.
De eerste podcast zal ook direct je slechtste podcast zijn. Geen probleem, want daar kan je alleen maar van leren. Als je je op voorhand al te druk maakt over het kopen van een dure camera, het hebben van een fantastische editor en een droomruimte, dan zit je onzekerheid je echt in de weg.
Dat neigt naar perfectionisme. Dat kost vaak te veel tijd (en geld).
Je moet het gewoon doen en ervan leren. En het kan ook nog eens zijn dat je na aflevering 3 toch denkt: dit is niks voor mij.
En dan zit je daar met je dure camera…
Tip 4 kan ik niet mooier of ingewikkelder maken dan dat ‘ie is. Zet alle telefoons uit en de bel (als je die kan horen) uit.
Want dat zou je podcast toch echt verstoren (en is ook nog eens heel onprofessioneel)…
Aan tip 4 hadden wij zelf gedacht, alleen aan tip 5 helaas niet. Als we het over marketing hebben, dan gaat het natuurlijk ook over Google.
En toen we Google een paar keer tijdens de eerste podcast noemde, vond onze Google Home luidspreker het een goed idee om te vertellen dat ‘ie ons niet goed verstond… Oeps!
Dat is natuurlijk niet heel handig, maar wij besloten er maar een grapje over te maken en er om te lachen. Dat is het beste wat je eraan kan doen (extra tip!).
Tip 6 is iets wat vooral een tip voor mezelf is. Ik heb namelijk altijd al een slechte houding gehad en van nature staan mijn schouders wat naar voren.
Tel daarbij op dat je shirt op het moment van opnemen niet helemaal goed zit en je ziet er al snel redelijk slonzig uit. Probeer dus goed rechtop te zitten, zorg dat je kleding goed zit en film een stukje om te kijken hoe je erbij zit.
Nick is een duizendpoot. Naast marketing, websites en filmen, kan hij ook nog eens het geluid bewerken. Door het bewerken van het geluid, komt je stemt beter naar voren. Het kan bijvoorbeeld wat ‘warmer’ worden gemaakt. Er kan worden ingespeeld op pieken. En achtergrondruis filter je er eenvoudig uit.
Dit kan echt een dag en nacht verschil zijn binnen je podcast. Dit is dan ook iets wat ik echt adviseer te leren of uit te besteden. Er is namelijk niks ergers dan een podcast met audio waar niet naar te luisteren is.
Als je regelmatig naar podcasts luistert dan hoor je regelmatig fancy intro’s voorbijkomen met allemaal toeters en bellen. Dat is dus echt niet iets wat bij mij past.
Het moet laagdrempelig zijn. Niet uit de hoogte. En de focus moet liggen op de inhoud. Als je ook zo denkt, dan is dat een voordeel. Want het maken van een intro en outro kan je veel tijd of geld kosten.
Vind je een intro met een toffe stem en dikke bas wel heel vet en staat dat echt op je wensenlijstje? Denk dit idee dan helemaal uit, maar ga hier pas mee aan de slag als je podcast wat beter is en je er al meerdere hebt opgenomen.
Een podcast beginnen kan echt ontzettend makkelijk zijn als je de juiste mensen om je heen hebt. Zo iemand als Nick ;-).
Mocht je geen Nick om je heen hebben en niet het budget hebben om een professional in te huren, maak dan vooral gebruik van Fiverr (https://onlinemarketingagency.nl/fiverr/).
Hier kan je namelijk voor een schappelijke prijs allerlei expertises inhuren. Denk aan:
Mocht het de eerste keer zijn dat je met Fiverr gaat werken, dan adviseer ik je echt mijn blog ‘10 handige tips voor een succesvol Fiverr avontuur’ te lezen.
Zoals ik al eerder zei is je eerste podcast je slechtste podcast. Vraag mensen wat ze ervan vonden nadat je je podcast online hebt gezet en maak mede op basis van hun antwoorden een lijst met verbeterpunten.
Dit kan iets technisch zijn, iets over de setting waarin je zit of iets over de distributie.
Als ik naar mijn eerste podcast kijk, dan zijn dit de tips / wensen voor de volgende die we gaan opnemen:
En aantal van deze verbeterpunten zijn natuurlijk heel gemakkelijk op te pakken, maar een aantal (zoals de meerdere camera’s) zullen we pas gaan aanschaffen als we een paar stappen verder zijn en we in ons nieuwe pand zitten.
Als je een podcast hebt gemaakt, dan wil je natuurlijk dat ‘ie online komt te staan. Ons advies is om hier een podcast hosting platform voor te gebruiken.
Persoonlijk heb ik daar Anchor voor gebruikt: https://anchor.fm/danielkuipers. Je podcast, de podcast cover, introductietekst, etc. kan je daar allemaal toevoegen.
En als je een podcastaflevering plaatst, dan kan je ervoor kiezen of je wilt dat Anchor de podcast ook op Spotify of Apple Podcast zet. Dat hoef je daarna niet meer zelf te doen.
Anchor zorgt er dan voor dat alles netjes op die platformen wordt gezet en daar hoef jij vervolgens niks meer aan te doen.
En daarnaast kan je binnen Anchor allerlei handige gegevens zien zoals hoe vaak de podcast is beluisterd en bijvoorbeeld hoe lang mensen gemiddeld naar de podcast luisteren.
Mocht je nou heel benieuwd hoe mijn eerste podcast is geworden, dan kan je de podcast vinden via de volgende links:
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mZDk0OEyCRI&t=2034s.
Spotify: https://open.spotify.com/episode/2VsCwp1GIF85LHnt7zZ0VF?si=4_DTANRNQESOxq52bfcf6Q&dl_branch=1
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.