Direct to consumer (D2C)
Ook wel: D2C of DTC.
De term D2C verwijst naar de rechtstreekse verkoop van een product aan de klant, vandaar Direct-to-Customer. Dit betekent dat er geen tussenhandelaren zijn waar de klant of verkoper mee te maken krijgt tijdens de verkoop. D2C wordt voornamelijk toegepast bij online verkopen. Webwinkels die gebruik maken van Direct-to-Customer, hebben vaak geen of enkele fysieke winkels geopend. Degene met één of meer winkels heeft hier waarschijnlijk voor gekozen om extra service te kunnen bieden volgens het “bricks and clicks model”. De term D2C kan ook gebruikt worden in het geval van een streamingdienst zoals Netflix die een audiovisueel beeld direct aanbiedt aan de klant.
Direct-to-Customer zorgt voor merkloyaliteit bij de klanten, mits de relatie goed onderhouden wordt. Daarnaast vermindert D2C de kosten door het verminderen van verschillende bedrijfsonderdelen. Denk hierbij aan de huur van fysieke panden en werknemers. Direct-to-Customer geeft een makkelijk bereik over de hele wereld en de onbeperkte marktplaats die daarbij hoort. Enige risico’s die horen bij Direct-to-Customer zijn het cyberrisico, aansprakelijkheidsrisico en de complexere toeleveringsketen.