Handleiding: De volledige URL laten zien als Aangepaste Dimensie in GA4 (in 4 stappen).

Geplaatst op 30 januari 2023 door Nicole de Boer

Wil jij het verkeer naar verschillende subdomeinen in GA4 volgen? Dan wil je de volledige pagina-URL’s in de GA4-rapporten kunnen bekijken.

Helaas is de volledige URL in GA4, in tegenstelling tot in Universal Analytics, niet meer standaard te zien. Dit is hoe een pagina in GA4 wordt vertoond:

GA4 URLs

Je kunt de volledige URL’s wel gemakkelijk toevoegen aan je rapporten. Hoe je dat doet lees je in deze blog.

Stap 1: Ga naar “Aangepaste definities”.

Ga naar beheer, klik op “aangepast definities” en klik vervolgens op “aangepaste dimensie maken”.

Stap 2: Maak een aangepaste dimensie

In het scherm wat aan de rechterkant verschijnt, vul je de volgende gegevens in:

Aangepaste dimensie bewerken

Sla de aangepaste dimensie op.

Stap 3: Wacht 1 a 2 dagen

Het duurt even voordat de aangepaste dimensie die je zojuist hebt aangemaakt terug te zien is in de rapporten. Z’n aan 24-48 uur. Maar daarna zie je je URLs als complete URLs, en niet alleen maar als een pad of verkorte versie.

Stap 4: Ga aan de slag met nieuwe rapporten

Je kunt nu de aangepaste dimensie gebruiken in je rapporten. Voeg de dimensie bijvoorbeeld toe in het pagina’s en schermen rapport om te zien vanaf welk (sub)domein het verkeer afkomstig is.

Of bouw je eigen verkenning in het tabblad “Verkennen” en voeg de dimensies en waardes toe die relevant zijn voor jou.

Geschreven door: Nicole de Boer Nicole is online marketeer bij OMA. Zo brengt ze jouw website op smaak met fijne SEO content en hakt je concurrentie in de pan. Lekker en gezond in één.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Dit is waarschijnlijk puur een UI-beslissing. Sommige URLs worden wel erg lang, en als je die helemaal op je scherm wilt hebben komt dit niet goed uit voor GA4.

De volledige URL kunnen zien is vooral waardevol wanneer je het verkeer naar verschillende subdomeinen in GA4 wilt volgen.

Nee, je hebt GTM niet nodig! De page_location wordt automatisch toegevoegd aan alle gebeurtenissen die naar GA4 worden verzonden, maar de dimensie is (nog) niet standaard terug te zien in de rapporten.

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency