Wil jij het verkeer naar verschillende subdomeinen in GA4 volgen? Dan wil je de volledige pagina-URL’s in de GA4-rapporten kunnen bekijken.
Helaas is de volledige URL in GA4, in tegenstelling tot in Universal Analytics, niet meer standaard te zien. Dit is hoe een pagina in GA4 wordt vertoond:

Je kunt de volledige URL’s wel gemakkelijk toevoegen aan je rapporten. Hoe je dat doet lees je in deze blog.
Inhoudsopgave
Stap 1: Ga naar “Aangepaste definities”.
Ga naar beheer, klik op “aangepast definities” en klik vervolgens op “aangepaste dimensie maken”.

Stap 2: Maak een aangepaste dimensie
In het scherm wat aan de rechterkant verschijnt, vul je de volgende gegevens in:

Sla de aangepaste dimensie op.
Stap 3: Wacht 1 a 2 dagen
Het duurt even voordat de aangepaste dimensie die je zojuist hebt aangemaakt terug te zien is in de rapporten. Z’n aan 24-48 uur. Maar daarna zie je je URLs als complete URLs, en niet alleen maar als een pad of verkorte versie.
Stap 4: Ga aan de slag met nieuwe rapporten
Je kunt nu de aangepaste dimensie gebruiken in je rapporten. Voeg de dimensie bijvoorbeeld toe in het pagina’s en schermen rapport om te zien vanaf welk (sub)domein het verkeer afkomstig is.
Of bouw je eigen verkenning in het tabblad “Verkennen” en voeg de dimensies en waardes toe die relevant zijn voor jou.