Maar is dat eigenlijk wel zo?
Deze groene badge, welke wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, wordt momenteel uitgerold in de Verenigde Staten. Maar komt deze functie ook naar Nederland? En haal je hier echt een concurrentievoordeel uit en meer omzet? Lees het in mijn nieuwe blog.
De Google Guaranteed Badge bestaat al enige tijd. In 2017 introduceerde Google het concept voor het eerst in Amerika. Door het verificatieproces van Google Guaranteed te doorlopen kreeg je de groene badge met de vermelding ‘’Google Guaranteed’’. Dit ziet er zo uit:
De groene badge heeft een bepaalde betekenis. Google beschermt namelijk de bedrijven die Google Guaranteed zijn. Als een klant niet tevreden is over het werk dat geleverd is, geeft Google de garantie dat zij het geld terugbetalen tot een bedrag van $2000. Hiervoor moeten vooraf afspraken worden gemaakt met Google Home Services. Google Guaranteed is overigens nooit actief geweest in Europa.
Google Guaranteed was voorheen alleen mogelijk bij advertenties. Maar daar is sinds kort in de Verenigde Staten verandering in gekomen. Want nu is de Google Guaranteed Badge ook mogelijk in de organische zoekresultaten. Uiteraard kan je niet zomaar aanspraak maken op de groene badge. Je moet voldoen aan de eisen die Google stelt voor adverteren en dat is ook niet zo vreemd aangezien Google garant staat voor jouw kwaliteit.
Voordat ik je vertel of de Google Guaranteed Badge zijn geld waard is, licht ik eerst de voor- en nadelen toe.
Door de groene badge straal je autoriteit uit in de zoekresultaten. Het bedrijf komt betrouwbaarder over. Google staat garant door bezoekers de mogelijkheid te geven om hun geld terug te krijgen, waarmee de drempel tot actie wordt verlaagd.
De grotere bedrijven kunnen de $50 dollar per maand in de meeste gevallen eenvoudig aftikken. Voor kleine ondernemers en freelancers kan dit een aanzienlijk bedrag zijn van de omzet. Google creëert hiermee een concurrerend voordeel voor grotere bedrijven ten opzichte van de kleine ondernemers en freelancers.
Momenteel is de Google Guaranteed alleen in Noord-Amerika actief. De vraag luidt of Google Guaranteed daadwerkelijk naar Europa komt. Helaas geeft Google daar geen antwoord op. Het is mogelijk een testfase, wat uiteindelijk niet doorgevoerd gaat worden.
Ethisch gezien vind ik het niet helemaal in orde. Google maakt het eenvoudiger voor grote bedrijven om meer bezoekers uit Google te trekken. Tegelijkertijd maken ze het moeilijker voor de kleine ondernemers.
Er is nog geen data beschikbaar over de prestaties van de badge. Het is dus puur speculeren over het effect van de badge. Persoonlijk denk ik dat de badge zeker een positieve invloed gaat hebben. Ik verwacht dat de CTR hoger wordt en meer bezoekers naar de website worden doorverwezen. De badge zal een positieve impact hebben op de betrouwbaarheid en de autoriteit.
Uiteraard is het effect afhankelijk van de branche en de concurrentie. Mochten veel concurrenten gebruik maken van de groene badge, dan is je concurrentievoordeel grotendeels weg. Wanneer geen enkele concurrent de groene badge gebruikt, kun je eenvoudig concurrentievoordeel opdoen door deze aan te schaffen.
Mocht de Google Guaranteed Badge in Nederland worden uitgerold, kijk dan goed wat voor een impact het kan hebben op jouw omzet. Zou dit een manier kunnen zijn om jouw concurrenten te verslaan? En zullen de kosten het opwegen tegen de extra omzet? Wellicht maakt Google het maandelijks opzegbaar, zodat je het kunt gaan testen.
Dit is mijn mening. Ik ben erg benieuwd wat jij hiervan vindt. Vind je het een goede ontwikkeling of vind je het belachelijk dat Google het lastiger maakt voor kleine ondernemers? Laat het weten in een reactie hieronder.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.