In dit artikel vertel ik je hoe je het best Google kan benaderen en hoe het proces gaat van het weer toegang krijgen op accountniveau binnen Analytics.
In de afgelopen weken heb ik voor twee klanten ervoor moeten zorgen dat ze weer toegang krijgen op accountniveau.
Bij dit proces is er één ding dat bepaalt of Google streng is of niet: het hebben gekoppeld Google Ads account.
Als er een Ads account gekoppeld is aan Google Analytics, dan is het proces uitgebreider, maar nog steeds wel te doen.
Laten we snel doorgaan.
In vergelijk met jaren geleden, is Google inmiddels een stuk toegankelijker.
Ik kreeg binnen 1 à 2 dagen iemand aan de telefoon en daar ben ik erg blij mee.
Het leggen van het eerste contact kan je het best binnen Analytics zelf doen.
Dit kan je doen door, wanneer je bent ingelogd, rechts bovenaan op het vraagtekentje (?) te klikken.
Is er geen Google Ads account gekoppeld?
Dan kan je alleen contact opnemen via de mail.
Is er wel een Google Ads account gekoppeld?
Dan kan je zowel mailen als bellen.
Ga altijd voor bellen!
Deze stap moet je uitvoeren bij zowel het bellen als het mailen:
Zet in de mail of vertel aan de telefoon het volgende:
Als je met Google hebt gebeld, dan noteert ze alle informatie en komen ze er binnen twee dagen bij jou op terug.
Mocht je een e-mail hebben gestuurd, dan duurt het ook 2 dagen voordat je wat krijgt te horen.
Wanneer het voor Google allemaal duidelijk is, krijg je een mail.
Daarin staat dat Google eerst een mail gaat sturen naar de e-mailadressen die wel op accountniveau toegang hebben tot je Google Analytics.
Deze persoon, als die er is, heeft vervolgens twee dagen om jou toe te voegen.
Als je dan bent toegevoegd, dan heb je geluk en hoef je niet verder te lezen.
Word je echter nog steeds niet toegevoegd?
Dan vraagt Google of je het eigenaarschap van de website kan bewijzen.
Ook hier zijn er twee mogelijkheden (afhankelijk van de koppeling met een Google Ads account).
Zonder Google Ads account gekoppeld:
Je dient twee regels tekst, die Google je aangeleverd hebt, te kopiëren in een .txt. bestand en op te slaan met als naam analytics.txt.
Dit bestand dien je vervolgens te uploaden naar je website (laat je webdesigner dit eventueel doen).
Dit zorgt ervoor dat Google kan zien dat jij echt toegang hebt tot de website, omdat ze het bestand kunnen zien door naar jouw website te gaan en achter de url /analytics.txt te typen.
Met Google Ads account gekoppeld:
Wanneer er een Ads account is gekoppeld dien je ook het analytics.txt bestand aan te maken en up te loaden, maar daarnaast moet je ook nog het volgende formulier invullen: https://support.google.com/analytics/contact/adminleft_ga.
Vervolgens moet je dan nogmaals via de mail de volgende informatie aanleveren:
Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan zal Google je weer toegang geven.
Wat ik erg prettig vond aan het hele proces is dat ik elke paar dagen werd gebeld door Google.
Ze handelden snel en ik zorgde ervoor dat ze alle informatie hadden om door te pakken.
Is het je niet gelukt om weer toegang te krijgen?
Laat het dan weten in de reacties, dan help ik je verder.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.