Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.
Een e-book is niks anders dan een soort digitaal boek. Een soort elektronische versie van een papieren boek dus.
Dat betekent niet dat een e-book 100+ pagina’s moet hebben, weinig afbeeldingen mag bevatten en dat de focus vooral ligt op de tekst.
Integendeel zelfs. E-books moeten visueel aantrekkelijk zijn. To the point. En je mag ’t al een e-book noemen als het een paar pagina’s heeft.
Inmiddels staat de teller bij ons op twee e-books en zijn we bezig met nummer drie. Naast dat we het e-book inzetten in onze e-mail marketing, marketing automation en leadgeneratie, zijn er nog een aantal redenen waarom wij e-books schrijven:
Er zijn nog meer minder belangrijke redenen waarom wij e-books inzetten, maar dit waren de belangrijkste. Nu je als het goed is de waarde inziet van een e-book, is het hoog tijd om je te vertellen hoe wij een e-book van 154 pagina’s hebben gemaakt in 4 uur.
We zijn aangekomen bij het stappenplan. In deze 5 stappen hebben wij ons eerste e-book gemaakt van meer dan 22.000 woorden in 4 uur.
Ik heb het eerder gezegd en ik ga het nogmaals zeggen: alles draait om content.
Ja, lees het even nog een keer: alles draait om content. Ontzettend veel bedrijven zouden hun hele marketing kunnen baseren op content.
Denk aan blogs, cases, landingspagina’s, e-book, social media posts en meer. Ga hier vanaf dag één mee aan de slag.
Toen wij net waren gestart met Online Marketing Agency (OMA), blogde we 1 keer per maand. Toen we zagen dat dit meer bezoekers, meer klanten en meer reacties opleverde was de keuze makkelijk gemaakt: we moesten nog meer bloggen.
Eerst twee keer per maand en toen een keer per week.
Inmiddels bloggen we al bijna driekwart jaar twee keer per week en worden we daarom vaak voor gek verklaard. Mijn reactie: hoe zou jij het vinden als je jouw business kan draaien op het schrijven van twee blogs per week?
Ja, dan zegt iedereen: ‘dat wil ik ook’.
Al die content die je al hebt geschreven, komt namelijk bij je e-book (en bij het creëren van andere content) van pas. Als je al een gigantische bak aan informatie hebt, dan is het creëren van nieuwe content supermakkelijk.
Je zit dan namelijk op een soort goudmijn die kan je kan gebruiken wanneer je wilt.
Inmiddels staan er 154 blogs op de website van Online Marketing Agency (afkorting OMA). Toen ik mijn eerste e-book schreef, waren dat er ongeveer 115.
Op het moment dat ik startte met het e-book, keek ik eerst naar wat ik toen allemaal al in bezit had en kon gebruiken.
Ik kwam op het idee om in mijn eerste e-book concrete SEO-tips te gaan geven.
En wat bleek? Tussen al die 115 blogs zaten al ontzettend veel van die SEO-tips.
Dus wat heb ik gedaan? De SEO gerelateerde tips (dit waren er om precies te zijn 24) uitgezocht tussen mijn blogs en die gebruikt als basis voor mijn e-book.
Ik heb simpelweg de introductie en de conclusie van elke tip verwijderd en de rest gekopieerd en in een Word-bestand geplakt.
Dit kostte mij ongeveer een uurtje en mijn e-book bestond nu al uit 24 waardevolle tips, meer dan honderd pagina’s en meer dan 16.000 woorden.
Puur en alleen omdat ik altijd al veel content heb geschreven. Niks meer en niks minder.
Mensen vergeten vaak dat je al geschreven content heel makkelijk kan hergebruiken. Zeker wanneer je het niet op je website gaat plaatsen (in verband met dubbele content).
Daarom zeg ik vaak ook dat het schrijven van blogs zo belangrijk is, omdat het je ontzettend veel brengt.
Als je alle informatie uit je blogs op een rijtje hebt gezet (en eventueel nieuwe informatie hebt geschreven en hebt aangevuld), is het tijd om je e-book klaar te maken om naar een designer te gaan.
Dit kan je natuurlijk zelf doen. Je kan het hele e-book gaan lezen en alle foutjes eruit halen, maar ik heb ervoor gekozen dat niet zelf te doen. Ik had alle content al zelf geschreven, dus had niet zoveel zin om het nogmaals te lezen.
Daarnaast wilde ik er een sport van maken om dit e-book met zo min mogelijk moeite vanuit mijn kant af te ronden. Helaas zat onze copywriter Pelle tot zijn oren in het werk en moest ik op zoek naar een andere manier.
Via freelancer.nl kwam ik bij een dame uit die dit werk vaker deed. Het klaarmaken en redigeren van een Word document, zodat deze naar een designer kan, was één van haar producten.
We hebben daar ongeveer €150 voor betaald, even uit mijn hoofd. En voor dat bedrag kan je het niet zelf doen.
Tijdens mijn studie heb ik moeten werken met PhotoShop, InDesign en Illustrator. Dus ik wist hoeveel werk het was om hier een tof design van te maken. Daarnaast heb ik ook enige zelfkennis en weet ik dat ik het niet leuk vind om zoiets zelf te doen en weet ik dat anderen het veel effectiever kunnen dan ik.
Dus ook hier was mijn vraag: hoe kan ik dit met zo min mogelijk moeite uit laten voeren?
Al snel kwam ik weer uit bij Fiverr. Een soort markplaats voor dienstverleners/creatievelingen.
Ik besteed hier al bijvoorbeeld de illustraties uit voor mijn blogs, maar ik had nog nooit mijn e-book laten maken.
Ik ging binnen Fiverr op zoek naar e-book designer en werd overspoeld met potentiële kandidaten. Dus toen ging ik snel terug naar een blog die ik eerder geschreven hebt genaamd ’10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur’ en kwam al snel bij een betaalbare en goede designer uit.
Uiteindelijk heb ik ook hier ongeveer €150 betaald voor het compleet laten designen van mijn e-book. Ook hier geldt: voor dat geld kan ik het echt niet zelf doen.
In principe is je e-book nu af en heb je dat kunnen doen in een paar uurtjes tijd. In mijn geval was dat vier uur, omdat ik nog wat SEO-tips had toegevoegd.
Als je e-book af is, is het aan jou om deze te gaan verspreiden. Deel ‘m met je klanten, je vrienden en laat er eventueel een fysieke variant van maken.
Stuur hem naar de mensen die op je nieuwsbrieflijst staan, maak een Facebookadvertentie aan, promoot ‘m op LinkedIn en zorg dat mensen je e-book gaan lezen.
Want dat is waar hij voor bedoeld is ;).
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.