Verschillende grote spelers omarmen steeds meer de technologie achter NFT’s. Allemaal willen ze pionier zijn van de toekomst en zo aantonen dat ze vooruitstrevend zijn. Maar hoe gebruiken ze NFT’s als onderdeel van hun eigen marketingstrategie?
Een NFT heeft verschillende mogelijkheden. Bij sommige NFT-projecten gaat het puur om digitale kunst en bij de ander gaat het om een fysiek product of toegang tot een digitale of fysieke omgeving. De keuzevrijheid is enorm. Het is belangrijk te weten dat in de metaverse elk uniek aspect een NFT is. Van huizen tot kunst aan de muur en kleding. Hierdoor kan élk bedrijf NFT’s gebruiken als marketingelement.
Hieronder bekijken we een aantal cases van internationale bedrijven die NFT’s succesvol hebben geïntegreerd als onderdeel van hun marketingstrategie.
In 2021 lanceerde Pizza Hut als ludieke actie een eigen NFT. Hiermee maken ze een duidelijk statement dat zelfs een fastfoodbedrijf NFT’s kan maken en verhandelen. Pizza Hut verkocht verschillende pizzapunten van verschillende soorten pizza, met een beperkte oplage van 8 hele pizza’s. De prijs? Geen duizenden dollars, maar dezelfde prijs als een pizzapunt in Pizza Hut.
De reden voor deze actie is niet om deze NFT’s te verkopen tegen recordbedragen, maar als onderdeel van een marketingstrategie om zo meer naamsbekendheid te krijgen. Ondanks dat Pizza Hut al een wereldwijd fenomeen is, is deze keuze goed voor het imago van het bedrijf. Door in mei van 2021 al te investeren in NFT’s, was het de concurrentie ver voor blijft het voor altijd één van de eerste grote bedrijven die de NFT-markt betrad.
Het Amerikaanse fastfoodbedrijf Taco Bell besloot ook vrij snel te investeren in NFT’s. Zij maakten taco-geïnspireerde afbeeldingen en GIF’s als NFT voor slechts één dollar, maar door de grote interesse brachten sommige items zelfs meer dan 3.000 dollar op.
In tegenstelling tot Pizza Hut hebben deze NFT’s een achterliggende waarde. Iedereen met een NFT van Taco Bell kreeg namelijk ook een elektronische cadeaubon ter waarde van 500 dollar.
De Amerikaans-Russische GaryVee is één van ’s werelds grootste marketing experts. Hij was dan ook één van de eersten die een hele NFT-collectie uitbracht om zijn eigen brand te ondersteunen.
In mei 2021 lanceerde hij VeeFriends. Een collectie van verschillende, op dieren geïnspireerde NFT’s die elk een bepaalde toepassing hebben. De limited editions geven eigenaren toegang tot een privécoaching sessie met hem, terwijl de goedkopere variant je toegang geeft tot zijn Discord-kanaal.
Hij zou ook op een traditionele manier coaching sessies kunnen verkopen, maar door gebruik te maken van de technologie van NFT’s krijgt hij internationaal veel aanzien. Hij gebruikt dus heel bewust deze NFT’s als onderdeel van zijn marketingcampagne.
Mode is een industrie waarbij innovatie centraal staat. Het is dan ook niet verrassend dat hier NFT’s hun intrede maken. Zo ook bij Dolce & Gabbana, dat in 2021 hun Collezione Genesi, beter bekend als de Genesis Collection, lanceerde.
Een deel van deze collectie bestaat uit fysieke kleding die je gewoon kan dragen. Bijzonder in deze collectie is dat deze items ook verkocht zijn als NFT. Elke koper van het fysieke kledingstuk, ontvangt hierbij hetzelfde item als NFT voor in de metaverse. Voor deze hele NFT-collectie betaal je maar liefst 6 miljoen dollar.
De vraag of Dolce & Gabbana meerdere digitale collecties gaat uitbrengen, blijft onbeantwoord. Door NFT’s te gebruiken in hun campagne onderscheiden kledingmerken zich van andere modehuizen. Onlangs heeft Prada ook aangekondigd om samen met Adidas een NFT-collectie te gaan lanceren.
Om Internationale Vriendschapsdag te vieren op 30 juli, bracht Coca-Cola een serie uit van 4 NFT’s. Deze serie omvatte geanimeerde kunstwerken die elk een verrassingsitem hebben. Door dit verrassingseffect genieten deze NFT’s nog meer interesse. Eén van deze verrassingen is bijvoorbeeld een exclusief “Coca-Cola Bubble Jacket Wearable”, die je vervolgens kan dragen in de metaverse. Daarnaast krijgt elke NFT eigenaar ook nog een levensechte, met Coca-Cola gevulde, koelkast.
Alle opbrengsten ter waarde van 575.000 dollar gingen in het geheel naar de Special Olympics. Op deze manier gebruikt Coca-Cola niet alleen NFT’s als onderdeel van hun marketingstrategie, maar draagt het ook bij aan het goede doel. En dat is dan weer een belangrijke factor voor hun imago.
NFT’s bieden tal van mogelijkheden. Dat hebben bovenstaande bedrijven wel bewezen. Bedrijven kunnen hierbij zelf kiezen of ze deze NFT’s als promotie gebruiken of dat ze hier ook gebruikerswaarde aan willen toevoegen, zoals de consumptiebonnen bij Taco Bell.
Naast de Collector’s items, zijn NFT’s een belangrijk onderdeel voor het bedrijfsimago. Door te investeren in de toekomst en in de metaverse, geven ze aan een vooruitstrevend bedrijf te zijn. In relatief korte tijd hebben grote bedrijven NFT’s al gebruikt als onderdeel van hun marketingstrategie. Het lijkt er daarmee op dat uiteindelijk steeds meer bedrijven NFT’s zullen omarmen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.