Zoeken
Menu

Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin wordt vermeld wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Content voor social media, voor op je eigen website, in je e-mails … het maakt niet uit.

Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen. Zodat je niet vergeet dat je nog een leuk berichtje voor vaderdag moet posten, bijvoorbeeld.

Wat is een contentkalender?

Waarom een contentkalender?

Met zo’n contentkalender weet je dus precies wanneer je iets wilt gaan posten.

Door het eerst op te schrijven, committeer je je aan dat idee en is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk doet. Dat zorgt voor een constante stroom aan content, waardoor je met je merk of bedrijf continu aanwezig bent.

Ook weet je van te voren wat of waarover je wilt gaan publiceren.

Dus hoef je niet kwart voor 10 ‘s avonds nog even snel een Facebookberichtje te bedenken én te schrijven omdat het de volgende dag Internationale Warme Truiendag is en je toevallig een webshop voor warme truien van alpaca-wol hebt.

Sterker nog, je hebt dat berichtje al weken van te voren gemaakt en ingepland. Omdat je toen een ergens half uurtje over had en even op de contentkalender keek wat er nog te doen was.

Kortom, met een contentkalender werk je efficiënter en bespaar je tijd (en stress).

Bovendien kun je je berichten beter op elkaar afstemmen!

Internationale warme truiendag alpaca wol

Hoe kan ik ook een contentkalender maken?

Simpel. Dat kun je zelf. Gewoon in Excel, bijvoorbeeld.

Maar ieder zichzelf respecterend online marketing bedrijf heeft wel een eigen contentkalender template. Eentje die ze zelf gebruiken. Wij dus ook.

En omdat we zulke goedzakken zijn, delen we ‘m graag met je. Je kunt ‘m hier downloaden.

kanalen doelen van een contentkalender

Contentkalendercontent

Je hoeft ‘m alleen nog maar even in te vullen met … ja, met wat eigenlijk precies? Wat zet je nu in zo’n contentkalender? Wat voor berichten ga je publiceren?

Dat is voor elke onderneming weer anders. Zoals altijd, moet je je doelgroep kennen. Voor wie schrijf je? Bedenk wat je doelgroep graag wilt zien of lezen en speel daar op in.

Giet je content ook in verschillende vormen. Je kunt tips & tricks voor het wassen van truien van alpaca-wol in een blog verwerken, maar je kunt er ook een video van maken. Of een stappenplan in de vorm van een infographic.

Het is altijd handig om te weten wat het goed doet bij je doelgroep!

Kanalen & doelen

Ook niet onbelangrijk: waar is je doelgroep te vinden? Op Facebook? Instagram? LinkedIn? Of checken ze vooral de nieuwsbrief die je één keer in de maand verstuurt?

Kies een kanaal dat past bij je doelgroep, bij je content én bij hetgeen je wilt bereiken met die content.

Wil je meer bezoekers op je website? Dan is Instagram bijvoorbeeld niet zo geschikt, aangezien je geen links kunt plaatsen in je berichten. Het is misschien beter om in dat geval een prikkelende e-mail te sturen.

Aan de andere kant, je (potentiële) klanten zitten niet te wachten op berichten in hun mailbox waarin je je projecten of producten laat zien. Maar daar is Instagram dan weer goed voor!

Wat is het beste tijdstip om te posten op social media?

Laten we je meteen maar even uit een droom helpen: er is geen magisch tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken. Helaas.

Maar we hebben gelukkig wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen. En die vind je hierrr.

Tot slot…

Maak je contentkalender voor een periode van een half jaar en houd structureel bij hoe je berichten presteren.

Het geeft je een goed beeld van de content waar je doelgroep gek op is. En die waardevolle kennis kun je vervolgens weer gebruiken voor je volgende contentkalender.

Lukt het je niet om een contentkalender op te stellen en bij te houden? Of heb je hulp nodig bij het bedenken van originele content? Daar kunnen we je gerust bij helpen. Neem contact met ons op en ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen!

Dit artikel is geschreven op 23 mei 2018 en voor het laatst geüpdatet op 7 juli 2020.

2 reacties op “Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

  1. Dag Daniël,

    Ik zie dat jullie nog een excel sheet aanraden als Contentkalender. Ik weet alleen uit ervaring dat dit al snel onoverzichtelijk wordt. Vooral zodra je met meerdere mensen gaat samenwerken of gewoon veel content hebt. Heb je hier toevallig nog tips voor, of ervaringen mee?

    Wij hebben speciaal hiervoor een online contentkalendertool opgericht. Misschien leuk om deze ook even te noemen in je blog, ik denk dat we ook jouw lezers goed verder kunnen helpen.

    Met vriendelijke groet,
    Luuk Post

    1. Hi Luuk,

      Bedankt voor je reactie. Afhankelijk van je eisen en wensen kan een Excel document voldoende zijn. Ik heb daarentegen ook met organisaties gewerkt waar dit niet voldoende is. Jullie tool kende ik nog niet. Ga ik naar kijken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog