LinkedIn SEO - Je profiel beter vindbaar maken

SEO voor je LinkedInprofiel – 7 tips om je persoonlijke profiel beter vindbaar te maken

Een paar maanden geleden begon ik wekelijks berichten en blogs te plaatsen op LinkedIn.

Door dat elke week steevast te doen werd mijn profiel vaker bekeken, kreeg ik meer connectieverzoeken, meer aanbiedingen van recruiters en haalde ik meerdere leads binnen.

Maar niet alleen het plaatsen van content kan je helpen om beter gevonden te worden.

Nee, je kunt zelf ook een paar makkelijke aanpassingen aan je profiel doen die vaak al direct effect hebben.

Eigenlijk werkt LinkedIn bijna hetzelfde als zoekmachine optimalisatie en dus zal ik je wat tips geven waarmee je zelf jouw vindbaarheid op LinkedIn kunt vergroten.

Tip 1: Zorg voor een unieke URL

Binnen LinkedIn is het mogelijk om je eigen URL te claimen.

Dat ziet er als volgt uit:

URL LinkedIn

Toen ik mijn eigen URL wilde claimen, zag ik tot mijn spijt dat /danielkuipers al in gebruik was. Maar blijkbaar kan je binnen LinkedIn ook gebruik maken van trema’s binnen je URL.

Natuurlijk kan je, naast je naam, ook het zoekwoord waar jij graag op gevonden wilt worden in de URL verwerken.

Dat kan ervoor zorgen dat je nog beter gevonden wordt (ook in Google!).

Het aanpassen van je eigen LinkedIn URL doe je als volgt:

  1. Ga naar je eigen profiel op LinkedIn
  2. Klik rechts op openbare profiel en URL bewerken
  3. Pas vervolgens rechts je URL aan (Zie foto hieronder)

URL aanpassen LinkedIn

Tip 2: Zoekwoord verwerken in de Kopregel

Zie de kopregel binnen LinkedIn als de H1 op je website.

Als de titel, dus.

Je allerbelangrijkste zoekwoord wil je hier natuurlijk in verwerken.

Dit hoeft niet één term te zijn; je kunt gerust meerdere termen gebruiken om nog beter gevonden te worden.

Wanner je mijn kopregel bekijkt, zie je dat ik de volgende zoekwoorden gebruik: online marketeer, SEO, SEA en social media.

Kopregel LinkedIn optimaliseren

Tip 3: Optimaliseer je Samenvatting

Om maar weer de vergelijking te maken met SEO: de samenvatting van je LinkedIn-profiel kun je zien als de  meta-omschrijving van je website.

Binnen een aantal regels wil jij de bezoeker van je profiel overhalen om meer over je te lezen of om contact met je op te nemen.

Bij het optimaliseren van je samenvatting zijn er een aantal dingen belangrijk:

  1. Kom to-the-point in de eerste paar regels.
  2. Voeg altijd een call-to-action toe. Bijvoorbeeld: neem contact met mij op.
  3. Maak ook hier gebruik van de zoektermen waar je op gevonden wilt worden.
  4. Vertel hier iets over wat je (met passie) doet of wat je de lezer te bieden hebt.

Op LinkedIn zie ik dat veel mensen ervoor kiezen om een hele lange samenvatting te hebben.

Dit geeft je weliswaar meer ruimte om te spelen met de zoekwoorden, maar is niet per se nodig.

Zoals je kan zien is mijn samenvatting erg kort.

Daar houd ik van.

LinkedIn samenvatting optimaliseren

Tip 4: Vul je Ervaringen aan

Ook de ervaringen binnen LinkedIn hebben veel waarde.

Niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor het algoritme dat LinkedIn gebruikt.

Je zou ze kunnen zien als landingspagina’s.

Elke ervaring kan je een eigen titel (kopregel), eigen zoekwoorden (omschrijving) en eigen content (documenten, afbeeldingen etc.) meegeven.

Speel hier dus ook weer met de zoekwoorden, gebruik synoniemen en semantische gerelateerde termen.

Je mag hier best wel wat content schrijven, ook omdat je de ervaringen aanvult voor eventuele klanten, recruiters, of potentiële werkgevers!

Tip 5: Optimaliseer de naam van je afbeeldingen

De afbeeldingen en documenten die je uploadt naar LinkedIn kun je ook optimaliseren.

Denk aan je profiel- en headerfoto, bijvoorbeeld.

Je optimaliseert deze door ze een naam te geven met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

De naam van de foto of afbeelding wordt namelijk de alt-tekst en dat is dan weer een belangrijk onderdeel voor zoekmachines.

Zorg er dus altijd voor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, wordt gebruikt in de naam van de afbeelding.

Alt tekst optimaliseren LinkedIn

Tip 6: Vraag om aanbevelingen

Vorige week gaf ik in het blog De principes van Cialdini en hoe je ze in kunt zetten op je website aan hoe je de bezoekers kan overtuigen op je website.

Deze manieren van overtuigen kun je ook toepassen op je LinkedIn-profiel.

Wanneer je een aantal aanbevelingen hebt op je LinkedInprofiel zorgt dit voor sociale bewijskracht.

Mensen hebben meer vertrouwen in (populaire) dingen.

Dingen die worden aangeprezen door anderen.

Vraag gerust om een aanbeveling wanneer je ergens werkt of hebt gewerkt en laat jezelf aanprijzen!

Aanbeveling LinkedIn

Tip 7: Vul je LinkedInprofiel volledig aan

Naast ervaringen, een samenvatting en een kopregel kan je nog meer content toevoegen aan LinkedIn.

Denk bijvoorbeeld aan diploma’s, vaardigheden, certificeringen een e-mailadres en een telefoonnummer.

Dit zorgt ervoor dat jouw pagina meer SEO-waarde krijgt, omdat je pagina simpelweg meer content bevat.

Grotere kans dus dat je bezoekers vinden wat ze zoeken.

Extra tip:

Binnen LinkedIn is het ook mogelijk om je profiel in meerdere talen toe te voegen.

Wanneer je bijvoorbeeld de markt in Duitsland wilt aanboren, je droom na wilt jagen door naar China te verhuizen of die Amerikaanse partij als klant wilt hebben kan dit erg handig zijn.

Zoekers uit die landen zullen jouw profiel vervolgens vinden als ze zoeken op Duitse, Chinese of Engelse termen die met jouw werk te maken hebben.

Ook wanneer je geen internationale ambities hebt kan het handig zijn. Het is namelijk ook gewoon nog een manier om extra zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden toe te voegen.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]