Zoeken
Menu

Hoewel er steeds meer prikken worden gezet, heeft COVID-19 nog steeds impact op de economie. Op ons leven. En dus ook op het marktaandeel van social media in Nederland en Europa.

En dan is de zomervakantie momenteel ook nog in volle gang. Kortom, ook in het tweede kwartaal van 2021 zijn er daarom weer een heleboel verschillen in het social media aandeel waar te nemen.

Laten we vooral niet om de hete brij heen draaien: check hieronder meteen de verschuivingen!

Nederland

NederlandMaart 2021Juni 2021
Facebook67,93%71,23%
Pinterest12,49%8,33%
Twitter12,59%13,88%
Instagram2,20%2,70%
Youtube1,76%1,70%
LinkedIn2,24%0,94%

Facebook en Pinterest leken de afgelopen 12 maanden een beetje stuivertje te wisselen. Dan won de één, dan de ander weer. Toch lijkt het nu beslecht in het voordeel van Facebook. Het platform van Mark Zuckerberg pakt nu voor de tweede keer op rij marktaandeel van Pinterest af. En flink ook.

Misschien hebben we onze tuinen inmiddels opgeknapt, hebben we onze huizen verbouwd en zitten onze haren weer strak in model. We hebben geen inspiratie meer nodig en delen het eindresultaat op Facebook en Instagram (een andere winnaar).

Opmerkelijk is ook de relatief flinke daling van LinkedIn. Waar deze in maart nog een 700% stijging liet zien ten opzichte van een jaar eerder, is die winst bijna als sneeuw voor de zon verdwenen. Blijkbaar hebben mensen weer een baan gevonden en zijn B2B-bedrijven door de aantrekkende economie niet meer wanhopig op zoek naar nieuwe klanten.

Laten we ook eens kijken hoe het bij onze oosterburen is.

Duitsland

DuitslandMaart 2021Juni 2021
Facebook73,50%63,95%
Pinterest11,11%7,81%
Twitter5,94%7,76%
Instagram2,99%3,87%
Youtube3,78%4,49%
LinkedIn0,52%0,42%

In Duitsland is iets geks aan de hand. Facebook verliest maar liefst 10% marktaandeel … en dat gaat niet naar Pinterest. Die verliest ook 4%. Twitter, Instagram en Youtube stijgen allemaal maar marginaal. Dus waar is dat marktaandeel gebleven?

Antwoord: Tumblr.

Tumblr is een microblogging-systeem dat met 10,52% social media marktaandeel in Duitsland vrijwel het uit niets het tweede grootste kanaal is geworden.

Foutje, zou je zeggen. Al helemaal omdat het in maart 2021 nog maar 0,78% marktaandeel had. Maar als we inzoomen op de data, zien we dat het aandeel in april al op 3% en in mei op 6% stond.

Waarom en hoe dat zo is gekomen, blijft nog een raadsel. Voor ons in ieder geval. Wie het weet, mag het zeggen.

België

BelgiëMaart 2021Juni 2021
Facebook60,26%63,87%
Pinterest25,36%17,86%
Twitter6,55%8,41%
Instagram3,06%3,69%
Youtube2,64%2,77%
LinkedIn0,22%0,53%

Van het oosten gaan we naar het zuiden. Naar België om precies te zijn. Hier wordt het verlies van Pinterest ongeveer verdeeld over alle andere social media kanalen.

Daar valt verder niet zoveel over te zeggen. Behalve dan dat het nu al de derde keer op rij is dat Twitter en Instagram winst boeken qua social media marktaandeel. Het lijkt er dus op dat de behoefte aan korte, snelle content weer groeit.

Ook vraag je je misschien af (wij wel in ieder geval) of Tumblr hier ook meer gebruikt wordt. Het antwoord is ja, maar niet zoveel als in Duitsland. Het marktaandeel gaat van 0,61% (maart 2021) naar 1,57% (juni 2021).

Europa

EuropaMaart 2021Juni 2021
Facebook82,25%77,56%
Pinterest6,59%5,47%
Twitter5,70%8,20%
Instagram2,20%3,30%
Youtube1,79%2,38%
LinkedIn0,37%0,37%

Over heel Europa gezien leveren Facebook én Pinterest social media marktaandeel in en winnen ook Twitter, Instagram en Youtube weer. Het aandeel van LinkedIn blijft gelijk.

Het lijkt daarmee wel een beetje op de Duitse trend, maar dan gematigd. Wat ook kan kloppen, want de Duitsers hebben natuurlijk veel meer invloed op deze cijfers dan Nederland en België samen.

Dat zou ook verklaren waarom het Europese aandeel van Tumblr in deze periode stijgt van 0,33% naar 1,69%.

UK

EuropaMaart 2021Juni 2021
Facebook56,80%52,27%
Pinterest10,50%7,26%
Twitter22,83%27,75%
Instagram4,16%6,68%
Youtube2,80%3,06%
LinkedIn0,82%0,87%

Hoewel de UK niet meer in de Europese Unie zit, heeft het geen moeite met het volgen van de Europese trends. In ieder geval niet op het gebied van social media marktaandeel.

Facebook en Pinterest leveren in, terwijl Twitter en Instagram relatief de grootste winst weten te boeken. Niets nieuws onder de zon dus gezien de verschuivingen in de andere landen.

Conclusie

Uit alle data kunnen we concluderen dat Instagram en Twitter de grootste winnaars zijn. Hun winst gaat ten koste van Facebook en Pinterest.

Onze verklaring? De sportzomer. Met grote evenementen (het Eurovisie Songfestival, verkiezingen, etc.) zie je dat mensen gauw grijpen naar social media kanalen met korte content die snel de wereld in geslingerd kan worden en dus altijd up-to-date is.

Nu met het EK voetbal, de Tour de France en straks de Olympische Spelen lijkt dat niet anders. We verwachten dan ook dat deze stijging nog wel even doorzet, maar aan het einde van het jaar wel weer rechtgetrokken wordt. Weet je ook waar waar je op zou moeten adverteren de komende tijd ;-).

Hoe dan ook, we zien je graag over een paar maanden weer terug om te kijken wat Q3 brengt!

Tot dan!

Bron: gs.statcounter.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog