De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar.
Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa.
Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
Nederland | December 2019 | Maart 2020 |
49,02% | 65,61% | |
29,98% | 15,50% | |
10,12% | 9,75% | |
6,37% | 6,32% | |
Youtube | 2,53% | 1,76% |
Zo hard als Facebook eind vorig jaar kelderde, zo snel weet het haar marktaandeel nu ook weer op te schroeven. Een stijging van maar liefst 16% procent. En dat is knap, zeker als je je bedenkt dat het in februari op nog zo’n 54% stond. Adverteerders lijken tijdens deze roerige tijden dus flink in te zetten op het voornaamste social media kanaal.
Waar het marktaandeel van de één stijgt, daalt die van een ander. Zo werkt dat nu eenmaal. Pinterest lijkt het grootste slachtoffer te zijn geworden van heropleving van Facebook. En dat terwijl het juist veel inspiratie biedt voor je voortuin. Opmerkelijk.
Ook Twitter en Instagram leveren iets in, maar niets zorgwekkends. Hun marktaandelen blijven nagenoeg gelijk. Al hadden we misschien verwacht dat het nieuws omtrent COVID-19 zich snel via Twitter zou verspreiden (no pun intended) en het gebruik en dus ook de advertentiekosten zouden stijgen.
Vooralsnog lijken we al die extra tijd overigens niet te besteden door het kijken van filmpjes op Youtube. Niet gek ook, want we geven nu niet meer de voorkeur aan vluchtige content. Nee, we hebben tijd genoeg om complete series te bingewatchen op Netflix en Videoland.
Interessante ontwikkelingen dus. Laten we ook eens kijken of dat alleen voor Nederlanders geldt of dat het social media marktaandeel in heel Europa (en specifiek Duitsland en België) eenzelfde trend volgt.
Europa | December 2019 | Maart 2020 |
72,05% | 75,85% | |
8,81%% | 5,96% | |
9,91% | 9,35% | |
6,76% | 6,55% | |
Youtube | 1,87% | 1,48% |
Op het eerste gezicht lijkt Nederland inderdaad model te staan voor een dergelijke trend; Facebook wint, Pinterest verliest het meest en Twitter en Instagram een beetje. Al zijn de verschillen wel minder groot; Facebook wint relatief gezien niet zoveel als in Nederland en Pinterest verliest juist relatief minder.
Maar is dat dan zo in alle Europese landen?
Nee.
We zien namelijk andere dingen gebeuren wanneer we kijken naar Duitsland en België. Laten we die dus ook weer eens onder de loep nemen.
Duitsland | December 2019 | Maart 2020 |
57,45% | 58,55% | |
19,53% | 19,67% | |
9,08% | 9,63% | |
8,05% | 7,77% | |
Youtube | 3,94% | 3,14% |
In Duitsland wint Facebook ook ‘gewoon’. Weliswaar een klein beetje, maar toch. Opvallend is juist de kleine stijging in het social media marktaandeel van Pinterest. Of eigenlijk: een niet-daling, zoals we die juist wél in Europa en Nederland zagen.
En ook Twitter wint juist een klein beetje in plaats van een klein beetje te verliezen, maar ook daar kunnen we stellen dat het aandeel nagenoeg gelijk blijft. Net als bij Instagram trouwens.
Youtube levert relatief gezien wat meer in. Maar dat mag eigenlijk geen verrassing meer heten.
België | December 2019 | Maart 2020 |
56,28% | 59,99% | |
27,71% | 19,56% | |
7,11% | 10,32% | |
5,49% | 7,35% | |
Youtube | 2,20% | 1,90% |
In België verliest Pinterest juist wel weer een groot deel van haar social media marktaandeel (net als in Nederland) en wint ook Facebook een beetje (niet helemaal zoals in Nederland). Opmerkelijk zijn hier juist Twitter en Instagram die flinke stijgingen weten te noteren.
Zou een totale lockdown zoals ze die bij onze zuiderburen kennen ertoe leiden dat men hun nieuws inderdaad consumeert via Twitter ook traditionele media als krant en tv geraakt worden door de maatregelen?
En delen ze uit verveling meer foto’s vanuit huis omdat ze minder contact hebben met de buitenwereld?
In Frankrijk, waar ook een volledige lockdown is, zien we namelijk eenzelfde trend…
We worden allemaal getroffen door de crisis als gevolg van het coronavirus. En dat heeft dus ook z’n weerslag op het social media marktaandeel in Nederland en Europa.
Bedrijven die voorheen minder op social media actief waren grijpen namelijk nu ook naar de kanalen om maar in contact te blijven met hun doelgroep en niet in de vergetelheid te geraken. En geef ze eens ongelijk…
Facebook lijkt daar veruit het meest van de profiteren. Niet verwonderlijk, want veel van die bedrijven hebben wél een following op het platform maar niet (of minder) op andere kanalen.
Hoe dan ook, de wereld staat op z’n kop. De precieze impact daarvan op de verhoudingen tussen de social media marktaandelen moet nog blijken, maar wellicht zien we hier de eerste effecten al verschijnen.We houden het weer voor je in de gaten en komen aan het eind van Q2 in 2020 weer bij je terug met een update!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.