En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen?
Reviews zijn belangrijk.
Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc.
Voor eigenlijk alles dus.
Maar waarom?
Daar ga ik je nu alles over vertellen.
Er is een wezenlijk verschil tussen reviews op jouw website en reviews op bijvoorbeeld Google, Facebook of Klantenvertellen.
Reviews op je eigen website heb je volledig in de hand.
Je kan er mee doen wat je wilt en je kan ze vertonen hoe je wilt.
Bij andere websites is dat natuurlijk niet zo.
Daarom zie je op websites van bedrijven vaak weinig slechte reviews staan.
Omdat ze ervoor hebben gekozen om de eventuele slechte reviews niet te tonen.
Ik ben ook van mening dat je meer waarde moet hechten aan de reviews die op andere websites staan, dan de reviews die op de eigen website staan.
Er kan minder mee gerommeld worden en slechte reviews kunnen niet zomaar verwijderd worden.
Ook uit onderzoek is gebleken dat mensen meer waarde hechten aan een review van een externe partij dan aan een review op de eigen website.
Één van de belangrijkste redenen waarom je gebruik moet maken van reviews is omdat je er vertrouwen mee schept.
Voordat mensen een reis boeken, een product kopen of voor je cursus inschrijven kijken ze eigenlijk altijd eerst even naar de reviews.
Wat zeggen de mensen over dit bedrijf?
Hoe goed scoren ze?
Is het bedrijf wel te vertrouwen?
Dat soort vragen kan je in één klap beantwoorden wanneer je reviews op je website hebt staan.
De reviews op je website kunnen natuurlijk zoals hierboven genoemd zelf geplaatst worden, maar je kan ook gebruikt maken van de widgets van bijvoorbeeld Klantenvertellen, Kiyoh of The Feedback Company.
Dit komt er dan bijvoorbeeld zo uit te zien:
Of zo:
Er zijn een tal van mogelijkheden om reviews van externe partijen te vertonen.
Zo zijn er ook veel plugins binnen WordPress waarmee je de Google recensies kan tonen op je website.
Natuurlijk zijn de reviews voor elk bedrijf en elke website een aanwinst, maar dit geldt misschien nog wel meer voor E-commerce, oftewel webshops!
Wanneer mensen een product bij je kopen kun je op meerdere plekken binnen het aankoopproces tonen hoe goed mensen jou product en service vinden en wat voor cijfer je krijgt.
Ideaal, want mensen vertrouwen nu eenmaal populaire dingen die worden aangeprezen door anderen.
Hier vertelde ik je al over in het mijn blog over de principes van Cialdini onder het kopje social bewijskracht.
Het tonen van de reviews op de juiste plek kan net de reden zijn waarom mensen besluiten om toch een aankoop gaan doen.
Zet bijvoorbeeld altijd reviews op de productpagina!
Een bedrijf wordt een stuk menselijker wanneer het niet alleen maar 5 sterren reviews heeft.
Iedereen maakt immers fouten en dat is helemaal niet erg.
Om te denken dat jouw bedrijf of product altijd perfect is, is in mijn ogen een illusie.
Maar nu komen we bij de leuke statistieken aan…
Uit onderzoek is gebleken dat een 4.2 – 4.5 rating het ideale cijfer is en dus zorgt voor meer vertrouwen.
En wat ik erg verrassend vond is dat uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat 82% van de mensen op zoek gaat naar negatieve reviews.
Ze willen namelijk achterhalen of de problemen met je product of dienst eenmalig zijn of misschien ook bij hun kunnen voorkomen.
De niet 5 sterren reviews zijn dus een uitgelezen kans om te laten zien waar het beter kan en hoe jij als bedrijf daar op inspeelt.
Reageer daarom altijd op reviews.
A-L-T-I-J-D!
Bron: Callcentrehelper.com
Google hecht waarde aan bruikbare en unieke content.
Dus Google hecht waarde aan reviews, want die zijn van bruikbaar en uniek.
Maar waarom?
Als je reviews op je eigen website hebt staan dan is het extra content.
Google kan de woorden in de reviews herkennen en je kan dus op deze woorden vindbaar zijn.
Als er op de webshop pagina ‘Tweedehands golfballen’ reviews staan waarin het woord ‘Tweedehands golfballen’ wordt genoemd dan is dat goed voor je SEO.
Maar ook als de reviews niet op je eigen website staan, ziet Google dit als content.
Dit heeft als voordeel dat de externe website kan gaan scoren met jouw zoektermen, maar dit heeft ook als voordeel dat de pagina waarop de reviews staan meer waarde krijgt.
En dat betekent op zijn beurt weer dat de link van die website naar jouw website (zei iemand linkbuilding?) zwaarder meetelt.
Het resultaat?
Een betere Google ranking als gevolg van een beter linkprofiel.
Weet je wat de reviewsterren binnen de organische zoekresultaten van Google zijn?
Dat zijn deze!
Dit is een vorm van structured data.
Daar kan ik je nu alles over vertellen, maar ook daar heb ik al eerder een blog over geschreven.
De reviewsterren zorgen er allereerst voor dat je meer opvalt.
Als jij de reviewsterren hebt en jouw concurrent niet dan heb je al een streepje voor.
Of eigenlijk een paar sterretjes.
Nog een bijkomend voordeel van de reviewsterren is dat je voordat mensen je website hebben bezocht je al gezorgd hebt voor een beetje extra vertrouwen.
Dat kan nog een reden zijn waarom iemand op jouw zoekresultaat klikt in plaats van op die van de concurrent.
Maar wat hebben die reviewsterren met reviews te maken?
De reviewsterren kan je alleen krijgen als je de reviews op je website met bepaalde code markeert.
Dit kan je handmatig doen, maar ook met bijvoorbeeld een plugin.
Op het moment dat de code gemarkeerd is, kan Google de code lezen en de reviewsterren toevoegen aan je zoekresultaten.
Benieuwd of je code goed gemarkeerd is?
Gebruik dan de Google Structured Data Test Tool.
Inmiddels ben je overtuigd van het hebben van reviews, maar ik hoor je denken: hoe krijg ik reviews?
Daar heb ik vier tips voor!
Tip 1: kies het juiste reviewmiddel
Je moet eerst de keuze maken of je de reviews op je eigen site wilt hebben of extern.
Als je gaat voor extern, dan moet je goed kijken naar welke partij het best bij jouw wensen aansluit.
Moeten ze bijvoorbeeld een widget hebben?
Of moeten ze door Google erkend worden?
Ze je eisen op een rij en ga vervolgens op zoek naar de partij die jouw aan jouw eisen kan voldoen.
Tip 2: maak het achterlaten van een review zo makkelijk mogelijk
Mensen zijn lui.
Helemaal als ze iets voor jou moeten doen waar ze niks voor terug krijgen.
Een review achterlaten dus.
Zorg er dus voor dat het achter laten van de reviews zo simpel mogelijk is.
Maak geen gebruik van rare constructies, grote formulieren of andere rompslomp.
Maak het zo makkelijk mogelijk.
Tip 3: Vragen
Dit is misschien logisch, maar vraag mensen om een review achter te laten.
Dit kan je doen door bijvoorbeeld een kaartje toe te voegen in de doos van het product dat je verstuurt naar mensen.
Of stuur mensen nadat ze een cursus bij jou hebben afgenomen een mail met een link waar ze de review kunnen achterlaten.
Mogelijkheden genoeg.
Tip 4: Reageer en speel in op de feedback
Mensen laten reviews achter zodat jij je product of dienst kan verbeteren.
Dit moet je dan ook zeker doen, anders benut je de reviews niet volledig.
Op het moment dat je altijd reageert op de reviews en er ook daadwerkelijk wat mee doet, dan zijn mensen eerder geneigd om een review achter te laten.
Doe dit dan ook altijd!
En vergeet de mensen vooral niet te bedanken voor hun feedback!
Reviews verwijderen, ik vind het een no go.
Als je een fout hebt gemaakt, dan moet je dat eerlijk toegeven.
Ga in gesprek met de persoon, ga langs en bespreek wat er fout is gegaan.
Geef aan hoe je dit de volgende keer anders gaat doen en biedt de juiste oplossing.
Dit kan er voor zorgen dat de review wordt aangepast naar een iets betere review met een andere beschrijving waarin de persoon vertelt over jouw oplossing en jouw aanpak.
Wanneer potentiële klanten zien hoe jij het hebt opgelost, kan dit weer zorgen voor meer vertrouwen.
Omdat het bij jouw onderneming allemaal wel goed komt!
Er is ook een negatieve kant van reviews.
Ongeveer een jaar geleden is de partij Freesmij negatief in het nieuws gekomen.
Eén van hun medewerkers heeft een rood kruis genegeerd op een afrit.
Die afrit was afgesloten om een reden: er was een hond ontsnapt en die liep op de snelweg.
Lang verhaal kort: de werknemer van Freesmij heeft de hond doodgereden.
Dit nieuws is overal in Nederland verspreid en de berichten van het ambulancepersoneel is op Facebook viraal gegaan.
Het resultaat?
Honderden negatieve reviews op hun Google Mijn Bedrijf pagina (die inmiddels is verwijderd).
En ruim 150 slechte review op hun Facebookpagina.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het verschrikkelijk dat de werknemer door rood is gereden en de hond heeft doodgereden.
Ik ben een ontzettende dierenvriend (wist je bijvoorbeeld dat ik al bijna 1,5 jaar veganistisch ben?).
Maar om een bedrijf zo aan de schandpaal te nagelen vind ik ver gaan.
Wat is jouw mening daarover?
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.