Ja, het hebben van een zoekwoord in je bedrijfsnaam heeft vele voordelen…
Maar ook nadelen. Nadelen die niet vaak genoemd worden of waarvan mensen niet weten dat ze er überhaupt zijn.
6 van die nadelen heb ik voor je op een rijtje gezet.
Gedurende dit hele artikel, zal ik mijn eigen bedrijfsnaam als voorbeeld nemen. Ja, ik vind het een hele toffe bedrijfsnaam en ik krijg en veel goede reactie op, maar het branden is lastig.
Dat heeft ermee te maken dat Online Marketing Agency een generieke term is. Een term die door veel online marketing bureaus wordt gebruikt, omdat een Agency nou eenmaal toffer klinkt dan een bureau.
Omdat het dus te pas en te onpas wordt gebruikt, is het heel moeilijk om de exclusiviteit te benadrukken en het in te zetten als een merk. Mijn bedrijfsnaam zit nou eenmaal al in mensen hun hoofd. Niet als mijn bedrijfsnaam, maar als generieke term.
Om dit om te buigen gaat veel tijd, geld en manuren kosten.
Reden nummer 2 waarom een zoekwoord niet handig is in je bedrijfsnaam, sluit naadloos aan op reden 1. Ik vertelde je zojuist dat in mijn geval mijn concurrenten deze term ook gebruiken.
En omdat ze deze term gebruiken zit er zowel onbetaald (organisch) als betaald veel meer concurrentie op. Dat betekent dat:
In een eerder blog vertelde ik al waarom je niet zonder Google Alerts kan. Met Google Alerts kan je namelijk een mail krijgen wanneer een bepaalde naam of term ergens online wordt genoemd.
En dat kan je dus ook instellen voor je bedrijfsnaam. Je raadt het al… Wanneer je een generieke bedrijfsnaam hebt, zal je vaak mails krijgen die niet relevant zijn.
Dus is het lastiger om op de hoogte te blijven van waar en wanneer jouw bedrijf genoemd wordt.
Je Google Mijn Bedrijf is het kaartje aan de rechterkant in Google wanneer je zoekt op je je bedrijfsnaam.
Hier kan je bijvoorbeeld je telefoonnummer in kwijt, je adres, een contactlink en meer. Het grote voordeel hiervan is dat mensen je meteen kunnen contacten zonder dat ze naar je contactpagina hoeven te gaan.
Voor klanten en potentiële klanten is dat wel zo handig.
Wanneer je een generieke bedrijfsnaam hebt, wordt de Google Mijn Bedrijf niet altijd getoond. Dit is een aanname, maar voor Google lijkt het dan niet duidelijk dat mensen op zoek zijn naar jouw bedrijf wanneer mensen die naam hebben ingetypt.
Dat is ook lastig te bepalen, want als je bedrijfsnaam identiek aan een zoekwoord is, is dat onderscheid nu eenmaal niet te maken.
De eerdergenoemde redenen waarom een generieke term in je bedrijfsnaam niet handig is, zijn voor veel mensen logisch. Maar naast Google heb je nog een belangrijk kanaal waar je minder makkelijk vindbaar in bent als je een generieke bedrijfsnaam hebt: social media.
Wanneer ik Online Marketing Agency intyp in Facebook, krijg ik erg veel resultaten. En omdat die zoekfunctie van Facebook niet al te uitgebreid is, is het soms lastig om de juiste te vinden.
Zeker als je in het buitenland zit of als de persoon die zoekt een niet Nederlands profiel heeft. Dus voor de vindbaarheid binnen de social mediakanalen is dit niet handig.
Maar er is nog een reden waarom je social mediakanalen minder vertoond worden. Je Facebookpagina en ook je LinkedInpagina worden geïndexeerd in Google.
Door de eerder genoemde redenen zullen ook die voor je doelgroep moeilijker te vinden zijn.
Dit gaat niet voor iedereen op, maar voor mij wel. Online Marketing Agency is een internationale term. In England, in Amerika, in Duitsland en vele andere landen wordt deze term gebruikt.
Zeker door de grote bureaus die zich internationaal neer willen zitten.
Nu ben ik al in het bezit van onlinemarketingagency.com (waar ik verschrikkelijk blij mee ben) en de .de, maar daar is het ook bij gebleven. Het is dus best aannemelijk dat er nog een bedrijf in de wereld Online Marketing Agency heet.
Bijvoorbeeld in Frankrijk, Australië of Polen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.