Laten we helemaal bij het begin beginnen, met de vraag: “wat is TikTok eigenlijk?”. TikTok is een social media platform dat ooit begonnen is onder de naam “Musical.ly”. Na een aantal jaar groeide het uit tot één van de grootste apps onder jongeren. Op deze app kan iedereen video’s maken en delen.
Het leuke aan TikTok is dat je er bijna video’s over elk onderwerp kan vinden, wat ervoor zorgt dat je veel nieuwe dingen ontdekt. Het algoritme van TikTok leert van je kijkvoorkeuren en interacties om je een gepersonaliseerde feed van video’s aan te bieden. Het is hierdoor niet alleen een platform voor entertainment, maar ook een goede methode voor sociale connecties, waarbij gebruikers hun ervaringen, talenten en ideeën met een wereldwijd publiek kunnen delen. En dat is ook waarom TikTok SEO voor jou belangrijk is.
Bij TikTok SEO gaat het om het makkelijker vindbaar maken van jouw video’s. Je past je video’s zo aan dat ze aansluiten bij wat je publiek leuk vindt en waar ze naar zoeken. Dit doe je door de juiste hashtags te gebruiken, populaire muziek te kiezen en duidelijke beschrijvingen te gebruiken met trefwoorden. Ook is het belangrijk om regelmatig te kijken welke video’s het goed doen. Zo kun je blijven verbeteren. Met TikTok SEO probeer je ervoor te zorgen dat jouw video’s vaker worden getoond op de “voor jou” – pagina van anderen.
En die “voor jou” pagina is een belangrijke factor in het algoritme van TikTok. Dit algoritme maakt namelijk gebruik van verschillende elementen om ervoor te zorgen dat gebruikers de meest relevante en boeiende video’s te zien krijgen. En die elementen heb ik hieronder kort op een rijtje gezet:
De interacties van gebruikers met video’s, zoals likes, delen, opslaan en reacties, beïnvloeden de zichtbaarheid van een video. Hoe meer interactie een video ontvangt, hoe groter de kans dat deze vaker wordt getoond op de “voor jou” pagina.
Zelfs de kleinste details van een video worden meegenomen in het algoritme van TikTok. Informatie zoals de oorsprong van de video, bijschriften en andere gegevens in de video zelf zijn allemaal factoren die relevant zijn. TikTok zoekt niet alleen naar video’s die de juiste zoekwoorden in de titels en omschrijvingen gebruiken, maar ook naar video’s die inspelen op de trends.
Het algoritme neemt ook de locatie, taalvoorkeur en type apparaat in overweging. Ze dragen bij aan de content selectie voor de “voor jou” pagina.
Daarentegen, is het goed om te weten dat TikTok niet jouw volgersaantal meeneemt in de beoordeling. Dit betekent dat het niet uitmaakt hoeveel volgers je hebt, je kan altijd succesvol zijn met de juiste content.
Nu je weet wat het inhoudt, is het ook fijn om te begrijpen hoe je er mee omgaat. Wat kan jij doen om beter te worden? Dat begint met het begrijpen van je publiek. Zorg dat je weet wat voor informatie zij zouden opzoeken. Dit is vaak gelijk aan de zoekopdrachten via Google, dus dat is handig!
Daarnaast is het belangrijk dat je focus ligt bij de juiste zoekwoorden en hashtags. Trefwoorden helpen het algoritme te begrijpen waar je content over gaat, wat je kans vergroot om gezien te worden door de juiste kijkers. Verder is het gebruik van populaire en relevante hashtags goed om een breder publiek te raken. Maar, blijf ook daarbij wel bij de hashtags die passen bij de inhoud van je video. Voeg er ook niet te veel toe, 3 tot 6 werkt het beste.
Ook is het van belang dat je blijft meegaan met de trends in jouw branche. En om dit te doen moet je actief blijven op de app, anders vliegen de trends om je oren. Dus heb je een video of een idee? Wacht dan niet en plaats het online.
En wees consistent, dit helpt enorm bij je SEO-resultaten. Zo blijf je relevant voor je volgers en het algoritme. Daarbij bouw je ook gelijk een loyaal publiek op, wat ook mooi is meegenomen. Vermijd dus het springen tussen verschillende onderwerpen, dit kan het algoritme verwarren en het verkeerde publiek aanspreken. Precies niet wat je wilt bereiken!
Als kers op de taart hebben we nog 2 extra tips. Het is namelijk ook erg handig om je profiel SEO vriendelijk te maken. Dat doe je door een interessante en herkenbare gebruikersnaam te gebruiken en een korte, maar krachtige biografie toe te voegen. Daarnaast kan je ook goed je prestaties analyseren met TikTok’s analytics om te zien welke soorten content het beste presteren.
Je bent nu helemaal klaar om jouw TikTok video’s naar een hoger niveau te tillen! Door deze SEO-technieken toe te passen, zorg jij dat je opvalt tussen alle feeds. Probeer het uit en wie weet word jij wel de volgende TikTok-sensatie! Succes!
Geschreven door: Sarah Veenboer
Sarah is online marketeer bij OMA. Deze amateurtoneelspeelster laat ook jouw website schitteren op het mooiste podium dat er is: de zoekresultaten van Google.