Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe.

Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen.

Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt.

En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google.

Als je meer scripts dan alleen Google Analytics toe wilt voegen aan je website (bijvoorbeeld Facebook pixel, LinkedIn pixel of Hotjar), dan kun je beter gebruik maken van Google Tag Manager.

Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Stap 1: Maak een Google Analytics account aan

In een eerder geschreven blog heb ik al omschreven hoe je een Google Analytics account kan aanmaken.

Toch ga ik het je hier nogmaals uitleggen.

Allereerst heb je een Google account nodig.

Heb je die niet?

Maak hem dan hier aan.

Als je een account hebt aangemaakt, kan je vervolgens naar de website van Google Analytics gaan.

Klik vervolgens rechts op ‘aanmelden’.

Dan krijg je dit scherm te zien:

Google Analytics account aanmaken

Je bent nu bij het aanmaken van een Google Analytics account.

Vul de volgende informatie juist in:

  • Accountnaam (Bijvoorbeeld de naam van de overkoepelende organisatie)
  • Websitenaam (De naam van het bedrijf en dus de naam van de website)
  • URL van website (Dit is de URL van je website. Bij mij is dat dus https://onlinemarketingagency.nl)
  • Branchecategorie (Klik hier de juiste branche aan)
  • Tijdzone voor rapportage (Klik hier op Nederland)

Wanneer je alle informatie juist heb ingevuld, klik je op ‘Tracking-ID ophalen’ en daarna accepteer je de servicevoorwaarden van Google.

Je hebt nu een Google Analytics account gemaakt voor je website en als het goed is zie je nu een scherm met belangrijke informatie: een tracking-ID en een algemene sitetag.

Laat dit scherm open staan, want deze informatie hebben we later nodig.

Stap 2: Maak een Google Tag Manager account aan

Het Google account dat je voor Google Analytics hebt gebruikt gaan we ook voor Google Tag Manager gebruiken.

Ga naar https://www.google.com/intl/nl/tagmanager/ en klik rechtsboven op ‘Log in’.

Log vervolgens in met hetzelfde Google account als die je voor Google Analytics hebt gebruikt.

Dan krijg je dit scherm te zien:

Google tag manager account

Klik vervolgens rechtsboven op ‘Account maken’.

Vul de accountnaam in en voeg het juiste land toe, maar klik het vinkje NIET aan.

Dan ziet je beeldscherm er zo uit:

GTM account toevoegen

Als je beide onderdelen hebt toegevoegd klik je op ‘Doorgaan’.

In het volgende scherm vul je bij de containernaam de URL van je website en klik je op ‘Internet’.

Dat ziet er dan zo uit:

GTM account instellen

Als je ook die informatie hebt ingevuld moet je op ‘Maken’ klikken en accepteer je de serviceovereenkomst voor Google Tag Manager.

En zo makkelijk is het aanmaken van een Google Tag Manager account.

Nu gaan we door naar het lastigste onderwerp: het toevoegen van de code.

Stap 3: Voeg de Google Tag Manager code toe aan je website

Om even heel eerlijk te zijn: het toevoegen van de code zou ik niet aanraden als je niet veel ervaring hebt met het bouwen van websites of het onderhouden ervan.

Het toevoegen van het script op de juiste plek is voor een websitebouwer of een SEO-specialist 2 minuten werk.

Mijn advies: laat dit dan ook zeker door een specialist doen.

Met onderstaande informatie weet de specialist precies wat hij moet doen.

Ga allereerst naar Google Tag Manager en klik op de GTM code links naar ‘Voorbeeld’ (rechtsboven op de pagina).

Deze GTM code is voor iedereen anders en als je op de code hebt geklikt dan zie je dit scherm:

Google tag manager installeren head en body

Nu is het noodzaak dat de bovenste regels code zo hoog mogelijk in de <head> wordt geplaatst en dat de onderste code meteen na de <body> wordt geplaatst.

Nu denk jij: Head? Body?

Dat is codetaal waarmee je aangeeft in welke onderdeel van de website je nu werkt.

Na de HTML-code <head> zie je allemaal code staan.

Daar moet-ie dus tussen geplaatst worden.

En hetzelfde geldt voor de <body>.

Ook direct na de <body> moet je het script plaatsen, voor de rest van de tekst.

Stap 4: Stel de juiste tag in de GTM container

Het lastigste gedeelte hebben we achter de rug, nu gaan we Google Analytics instellen via Google Tag Manager.

Je moet nu wel goed opletten, want nu ga ik veel nieuwe dingen laten zien waar je fouten kan maken.

Ga naar Google Tag Manager, in het eerder gemaakte account.

We beginnen bij onderstaand scherm:

Google Tag Manager overzicht

Klik op ‘Nieuwe tag’ links naast ‘Wordt nu bewerkt’.

Je ziet nu een nieuw scherm met links bovenaan ‘Naamloze tag’.

Verander dit door bijvoorbeeld Google Analytics.

Dat ziet er dan zo uit:

GTM tag en trigger

We gaan nu een nieuwe tag aanmaken in de Google Tag Manager omgeving.

Klik op het bovenste icoontje in het kopje ‘Tagconfiguratie’ en selecteer vervolgens ‘Google Analytics – Universal Analytics’ uit het rijtje.

Let nu goed op!

In het scherm wat we nu zien moet je de ‘Trackingtype’ op ‘Paginaweergave’ laten staan.

Klik vervolgens op het uitvouwmenutje onder ‘Google Analytics-instellingen’ en dan op ‘Nieuwe variabele’.

Dan beland je het volgende scherm:

Variable tracking id GTM

Ga nu terug naar het scherm van Google Analytics om de Tracking-ID op te halen.

Heb je het scherm weg geklikt?

Ga dan binnen Analytics naar ‘Beheerder’ door linksonder op het tandwieltje te klikken.

Klik dan in de middelste kolom op ‘Trackinginfo’ en op ‘Trackingcode’.

Daar vind je de Tracking-ID terug.

Terug naar Google Tag Manager en dus naar de vorige afbeelding.

Nu is het noodzaak dat je deze Tracking-ID kopieert en toevoegt bij ‘Tracking-ID’.

Voor het gemak heb ik ook linksboven de ‘Naamloze variabele’ ook vervangen door de Tracking-ID

Google Tag Manager tracking id invullen
Wanneer je de Tracking-ID hebt ingevuld en de naamloze variabele hebt aangepast, klik je rechtsboven op ‘Opslaan’.

Wanneer je op Opslaan hebt geklikt, verandert het scherm.

Als het goed is zie je dat de tag nu is ingevuld en gaan we de trigger invullen.

Verschil tag en trigger

Even kort wat ondersteunende informatie.

De tag is als het ware de informatie die opgehaald moet worden.

Maar deze informatie kan alleen opgehaald worden als iemand daar een GO voor geeft

En dat doet de trigger.

De tag is het laden van een kogel in een pistool, de trigger is het overhalen van de trekker zodat het pistool werkt.

Pistool gif

Ook ik raak wel eens afgeleid…

Dat zie je wel.

Maar we gaan door met het instellen.

Klik nu op icoontje met de twee rondjes die vallen onder het kopje ‘Triggers’.

Dan krijg je een scherm te zien met als titel: ‘Een trigger kiezen’.

Je hoeft nu alleen nog op ‘All Pages’ te klikken en vervolgens rechtsboven op ‘Opslaan’.

Zo makkelijk is dus het toevoegen van je Google Analytics met Google Tag Manager.

Maaaaaar…

We zijn er nog niet.

Eerst goed testen of alles werkt!

Meme test

Stap 5: Test of het allemaal werkt

Het meeste werk is verricht, maar we gaan nu grondig testen of onze werkzaamheden werken.

Daar heeft Google een erg handige tool voor!

Klik binnen Tag Manager namelijk maar eens rechtsboven op ‘Voorbeeld’.

Dan krijg je het volgende scherm te zien:

Google Tag Manager overzicht

Wat je nu moet doen is naar de website gaan waar je Google Analytics en Google Tag Manager voor hebt ingericht en de pagina verversen.

Op het moment dat je alle stappen goed hebt doorlopen krijg je de volgende melding te zien:

Melding voorbeeldmodus Google Tag manager

Als je de melding niet krijgt, of als er niet staat ‘Fired 1 time’ dan adviseer ik je om de stappen nogmaals te doorlopen.

Zie je wel die melding?

Dat betekent dat je het goed hebt gedaan en dat je bijna klaar bent.

Stap 6: VERZENDEN!

Hier ging ik ook de eerste keer de mist in: ik had alles goed ingesteld, maar had niet op verzenden geklikt.

Ga terug naar het Google Tag Manager scherm waar je alles hebt toegevoegd.

Klink rechtsboven op ‘Verzenden’ en vervolgens op ‘Publiceren’.

BAM!

Het is je gelukt.

Je hebt helemaal zelf Google Analytics toegevoegd via Google Tag Manager.

Om alles toch even dubbel te checken adviseer ik je om naar je website te gaan en tegelijkertijd in Google Analytics te kijken onder het kopje ‘Realtime’ of je bezoek aan de website ook daadwerkelijk wordt gemeten.

Als dat het geval is: tijd voor een biertje (of een andere alcoholische of niet-alcoholische versnapering)!

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]