Deze 7 SEMrush functies gebruiken wij het meest

Geplaatst op 21 juni 2021 door Daniël Kuipers

Eén van de beste SEO-tools ter wereld is SEMrush. Daar is geen discussie over mogelijk.

Als online marketeers gebruiken wij de tool dan ook dagelijks. En dit zijn de 7 functies die wij het meest gebruiken.

Ps. Mocht je SEMrush 14 dagen gratis willen proberen? Klik dan hier.

1. Domain overview

Binnen de domain overview zie je een compleet overzicht van je domein. Je ziet hier de autoriteit staan, het verwachte organisch verkeer, organische keywords, best scorende zoekwoorden en meer.

Dit is hét onderdeel waar ik als eerst naar kijk als ik een website wil analyseren. Je ziet namelijk in één oogopslag hoe goed de website het doet, waar er kansen liggen en andere belangrijke ondersteunende gegevens zoals de meest gebruikte anchors en verwijzende domeinen.

2. Organic research (Overview, positions en competitors)

Nu je een goed overzicht hebt van hoe goed het domein scoort, is het tijd om de diepte in te duiken. Dit doen we onder het kopje ‘Organic research’.

Daar vind je namelijk alle informatie over de organische vindbaarheid van de website. Denk aan:

  • Aantal zoekwoorden waar je vindbaar op bent
  • Verwacht organische verkeer
  • Beste zoekwoorden
  • Veranderingen binnen de posities van je beste zoekwoorden
  • Informatie over de SERP’s (bijvoorbeeld featured snippets)
  • Je best scorende pagina’s
  • En informatie over je concurrenten.

Als je vervolgens goed kijkt, heb je ook nog tabbladen binnen de organic research.

Wanneer je op ‘Competitors’ klikt, dan zie je wie er op SEO gebied je concurrenten zijn, welke partijen dezelfde zoekwoorden hebben en of je het beter/slechter doet dan je concurrenten.

En als je op ‘Positions’ klikt, zie je welke posities je allemaal hebt in Google. Ook erg handig.

3. Backlink audit

Als we het over linkbuilding hebben, dan gaat het vooral over het aantal links, de kwaliteit van de links, de anchors, etc. En al die informatie vind je in de backlink audit.

Wil je bijvoorbeeld weten welke links schadelijk kunnen zijn voor je website? Die zie je terug!

Wil je links disavowen? Ook dat kan hier!

En wil je weten welke links je verloren bent? Ook dat zie je hier.

4. Advertising (research) market analysis

We hebben het in de top 3 nu vooral over SEO gehad. Hoog tijd om een uitstapje te doen naar een functionaliteit binnen SEMrush voor het adverteren.

Met Advertising Research functie kan je zoekwoorden achterhalen waar je concurrenten op adverteren binnen Google, je kan achterhalen wat hun verwachte verkeer is via Ads, zien wat voor advertenties ze draaien, welke bestemmingpagina’s ze gebruiken en meer.

5. Keyword overview

Na een kort uitstapje naar het adverteren, gaan we weer terug naar SEO. En nu gaan we ons focussen op een functie binnen SEMrush die je helpt bij de zoekwoordanalyse: de Keyword Overview.

De Keyword Overview gebruik je om alles te weten te komen over een zoekterm. Denk aan:

  • Hoe vaak er gemiddeld per maand op gezocht wordt
  • De moeilijkheidsgraad
  • Hoeveel zoekresultaten er zijn op het zoekwoord
  • De CPC
  • Trends binnen het zoekwoord
  • Zoekwoord variaties
  • Informatie over de SERP
  • En meer

De Keyword Overview kan je dus perfect gebruiken om te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn en welke niet.

6. Site audit

We zijn aangekomen bij mijn persoonlijke favoriet: de Site Audit. De Site Audit van SEMrush maakt een complete analyse van je website en geeft je dan een concrete lijst aan verbeterpunten.

Deze verbeterpunten worden verdeeld in:

  • Errors
  • Warnings
  • Notices

De errors zijn problemen die je vandaag nog op moet pakken, warnings mag je morgen oppakken en de notices mag je volgende week oppakken.

Voor veel ondernemers en marketeers gaat de Site Audit net een stapje te ver, maar ook als je zelf de punten niet op kan pakken, is het goed te weten wat de verbeterpunten zijn.

Ps. Onze eigen score is in bovenstaande screenshot niet fantastisch, maar onze nieuwe website gaat volgende week live. Vandaar ;-).

7. Position tracking

We kunnen deze lijst natuurlijk niet eindigen zonder de functie waarmee je de posities van je zoekwoorden bij kan houden. Want binnen SEO draait het natuurlijk allemaal om die felbegeerde nummer 1 positie.

De Position Tracking van SEMrush is echt ontzettend uitgebreid. Je ziet er hoeveel top posities je hebt, wat je beste zoekwoorden zijn, op welke zoekwoorden je gestegen bent, op welke zoekwoorden je gezakt bent en meer.

Mocht je nu denken: SEMrush is vet! Dan heb ik wat tofs voor je.

Omdat wij partner zijn van SEMrush, kan ik je 14 dagen lang een gratis trial bieden. En die trial kan je claimen door op de volgende knop te klikken:

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books
2 reacties op “Deze 7 SEMrush functies gebruiken wij het meest
    1. Een domeinnaam met je zoekwoorden erin verwerkt is voor je SEO nog steeds een bonus, maar zeker niet verplicht. Daarnaast heeft de extensie ook zeker impact hebben. Google zal in Nederland altijd meer fan zijn van een .NL dan van een .CLUB.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]