Maar waar begin je? En welke stappen moet je nemen?
Met deze 12 tips geef ik antwoord op beide vragen. Zo maak je van je bestaande content de beste content ooit.
Content schrijf je niet voor een zoekmachine. Je schrijft het voor de eindgebruiker. Voor de lezer.
Daarom moet het template, de opzet, de intentie en hoe je je content structureert allemaal aangepast worden op die eindgebruiker.
Dat is dan ook stap 1:
De eindgebruiker (en Google) houden van content die up-to-date is. Als je content gaat updaten, dan kan je ook meteen alle cijfers, jaartallen, bronnen, feiten kloppend maken.
Maar eventueel ook informatie die bijvoorbeeld vorig jaar nog klopte en nu door nieuw onderzoek toch niet juist blijkt.
En als laatst: stel dat je een blog schrijft over iets wat er op dat moment in de wereld afspeelt. Een wereldwijde pandemie of een oorlog bijvoorbeeld. Zorg dat je die content updatet of verwijdert (als het dus niet relevant meer is).
Een ander belangrijk onderdeel dat je moet updaten zijn de afbeeldingen en video’s. Heb je een review geschreven over een tool? Zorg dan dat alle screenshots kloppen en de interface niet meer oud is.
En heb je bijvoorbeeld een landingspagina geschreven met een case van een website? Zorg dan dat een screenshot van de nieuwste versie van die website is toegevoegd.
Enfin, je snapt het idee.
Als het goed is heb je, voordat je ging schrijven, goed onderzoek gedaan naar de concurrenten. Denk aan:
Dit moet je allemaal opnieuw doen. Kijk vooral naar de top 3 concurrenten in Google. Is jouw artikel 200 woorden lang en die van de concurrenten allemaal 700+? Maak je artikel langer.
Gebruiken zij allemaal meer long-tail zoekwoorden? Voeg deze ook toe.
Hebben ze allemaal een uitlegvideo? Je snapt het wel… Voeg deze ook toe.
Zoekgedrag verandert. Zoektermen ook. Maar er kunnen ook termen bijkomen. Wist je dat ongeveer 15-20% van de zoekopdrachten die in Google worden ingevuld nog nooit eerder zijn ingevuld?
Het is daarom heel belangrijk om te controleren of:
Ik heb het nu al een aantal keer laten vallen dit artikel: long-tail zoekwoorden. Dat zijn langere varianten van je ‘hoofdzoekwoord’.
Heel simpel uitgelegd: het woord ‘fiets’ is een short-tail zoekwoord en de term ‘rode fiets 28 inch’ is een long-tail zoekwoord.
Er is in de SEO-wereld discussie of het woord ‘long’ nou gaat over het aantal woorden of hoe specifiek de opdracht is. Dat laat ik nu even in het midden. Je begrijpt in ieder geval nu wat een long-tail is.
Met Search Console kan je alle zoekwoorden achterhalen waar je vindbaar op bent. En dus ook de zoekwoorden waar je wel een beetje vindbaar op bent, maar ook weer niet heel goed.
Bijvoorbeeld termen waarbij je op plek 8 of plek 12 staat.
Je kan dit achterhalen door in Search Console naar ‘Zoekresultaten’ te gaan, dan een pagina aan te klikken onder ‘Pagina’s, dan weer te klikken op ‘Zoekopdrachten’ en dan de gemiddelde positie aanzetten.
Vervolgens kan je alle zoekwoorden waar je artikel vindbaar op is, maar waar je nog niet goed op scoort achterhalen en je tekst hiervoor optimaliseren.
Als je een zoekopdracht intypt in Google, dan krijg je vaak een mensen vragen ook blok te zien. Dat ziet er zo uit:
De vragen die je hier te zien zijn, kan jij verwerken in je artikel. Je kan ze opnemen in de tussenkopjes, in de teksten of in de multifaq (vertel ik je bij tip 9 meer over).
Google vindt dit namelijk relevante onderwerpen voor je zoekwoord en je vergroot zo de kans dat je hiertussen komt te staan. Dat levert natuurlijk extra zichtbaarheid en vindbaarheid op.
Ik ga er natuurlijk vanuit dat je artikel op het gebied van SEO al perfect in orde is.
Maar met al deze handige tips, kan het natuurlijk voorkomen dat je je zoekwoord hebt aangepast of dat er een hoop nieuwe content bij is gekomen.
Het is dus erg belangrijk om nog eens te kijken naar alle On Page SEO elementen. Welke dat allemaal zijn en waar je op met letten, dan leg ik je hier uit.
Structured data is niets anders dan een stukje code om een stukje content heen die voor Google inzichtelijk maak wat voor soort content het is.
Welke mogelijkheden er allemaal zijn, vind je via Schema.org. Heb je een blog geschreven? Dan kan je de structured data ‘article’ gebruiken.
Heb je een recept gemaakt, dan kan je de structured data ‘recipe’ gebruiken.
Eén die wij veel toepassen is de multifaq structured data. Daarmee kan je veelgestelde vragen op de pagina markeren, zodat je in de zoekresultaten extra ruimte pakt.
Dat ziet er zo uit:
Als je een tekst plaatst, dan kan je links in het artikel toevoegen die relevant zijn. Dit moeten links zijn die de bezoekers verder op weg helpen.
De pagina waar je naartoe linkt, profiteert van die link. Maar de pagina waar de link op staat kan daar zelf ook wat van profiteren.
Relevantie is namelijk alles. En als jij naar een waardevolle website linkt, dan kan Google dat als een positief signaal zien.
Dit geldt trouwens zowel om interne links als externe links, al zijn de interne links wel vele malen belangrijker.
Iets wat bijna nooit gedaan wordt (maar ontzettend krachtig kan werken), is het extra toevoegen van links van bestaande pagina’s naar de nieuwe of geüpdatet pagina.
Hoe meer interne links, hoe beter Google je pagina kan vinden. En hoe beter je pagina gevonden wordt, hoe sneller en beter hij geïndexeerd kan worden.
Een feilloze spelling is natuurlijk een hygiënefactor: het is geen keuze, maar het moet de basis zijn. Van begin tot eind moet je artikel in orde zijn en geen spelfouten of grammaticafouten bevatten.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.