Met Google Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en kan je het aantal bezoekers op je website achterhalen. Deze inzichten kunnen vervolgens waardevol zijn in het maken van keuzes.
De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage (en aan de andere kant betrokkenheidspercentage), paginaweergaven, gemiddelde sessieduur op de website en de gemiddele betrokkenheidsduur per sessie. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?
Dat ga ik je nu uitleggen!
Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer? Google Analytics 4 is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.
De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien:
Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden. Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.
Ik ga je namelijk vertellen wat de 4 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics 4.
Voordat ik je die ga uitleggen, wil ik ook mijn Google Analytics 4 podcast aflevering delen. Want daar heb je zeker wat aan: podcast.
Een paginaweergave verwijst naar het ophalen en weergeven van een webpagina. Telkens wanneer een pagina wordt opgevraagd, zoals tijdens het bezoeken van een website waarbij meerdere pagina’s worden bekeken, wordt dit als een paginaweergave beschouwd.
Bovendien worden paginaweergaven ook bijgehouden wanneer dezelfde gebruiker een enkele pagina meerdere keren bekijkt.
Om je op weg te helpen, hebben we een paar concrete tips voor het verbeteren van het aantal paginaweergaven per sessie:
Je vindt het overzicht van het aantal paginaweergaven onder Rapporten > Levenscyclus > Betrokkenheid > Pagina’s en schermen
Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht. De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.
Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website. En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.
Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.
Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur. Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.
Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je achterhalen door deze waarde als extra kolom aan een rapport toe te voegen. In het onderstaande voorbeeld zie je hoe ik dit bij Acquisitie > Verkeersacquisitie heb gedaan:
Door op het potloodje rechtsboven te klikken, kan je het rapport aanpassen. Vervolgens krijg je een scherm te zien met meerdere kolommen. Door hier gemiddelde sessieduur als waarde toe te voegen aan het rapport, wordt deze statistiek als extra kolom weergegeven:
Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder engagement te hebben gehad. Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.
Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af. Een hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.
Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd. In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.
Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel scannen en vervolgens weer wegklikken. Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.
Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij Acquisitie > Verkeersacquisitie. Het kan zijn dat je nog geen bouncepercentage in de kolommen ziet staan. Is dit bij jou het geval? Pas dan het rapport aan met het potloodje rechtsboven en voeg het bouncepercentage als waarde toe.
Het is bijzonder interessant om te weten dat je hiermee kunt meten hoelang een webpagina tijdens een sessie door de gebruiker in beeld blijft. Een belangrijke vuistregel zou moeten zijn dat hoe meer inhoud een pagina heeft, des te langer de gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie zou moeten zijn.
Dit biedt de mogelijkheid om in te schatten of je content aansluit bij de gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie. Als je pagina’s boordevol informatie staan, maar gebruikers besteden er slechts kort tijd aan, kan dat wijzen op een probleem.
Het is echter belangrijk te beseffen dat gebruikers over het algemeen minder tijd aan een pagina besteden dan de schrijver misschien zelf op voorhand zou denken.
Dit zijn de 4 belangrijkste statistieken van Google Analytics.
Heb je nog geen Google Analytics 4 op je website, maar wil je dat wel graag?
Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics 4 zelf kan installeren.
Dit artikel is geschreven op 22 februari 2021 en is op 26 september 2023 geüpdatet.
Met Google Analytics kun je meten hoeveel bezoekers je website heeft en hoe ze omgaan met je pagina’s. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, waar ze naartoe doorklikken en waar ze weggaan. Maar ook of ze contact opnemen, zich inschrijven op je nieuwsbrief of een product kopen!
In Google Analytics 4 (GA4) vind je de belangrijkste statistieken terug onder het kopje rapporten. Bij Acquisitie > Verkeersacquisitie > vind je bijvoorbeeld de gemiddelde betrokkenheidsduur per sessie en het bouncepercentage.
Standaard verzamelt Google Analytics locatiegegevens in persoonsgegevens als het IP-adres van websitebezoekers. Je moet dus ook aan de AVG/GDPR voldoen als je Google Analytics gebruikt. Daarnaast verzamelt het ook gebruiksgegevens van je website: welke pagina’s mensen bekijken en hoe ze omgaan met de content op die pagina’s.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.