Converterende & Informerende zoekwoorden: een simpele uitleg

Geplaatst op 13 november 2021 door Daniël Kuipers

In mijn levensmissie naar een wereld waarin elke zoekopdracht een extreem relevante zoekopdracht oplevert (en waarin alle onze websites extreem goed vindbaar zijn in Google), moet ik het verschil tussen converterende en informerende zoekwoorden altijd uitleggen.

Natuurlijk zal ik die uitleg altijd blijven geven, maar een handig artikel als naslagwerk kan vast geen kwaad.

En dit is dat artikel :-).

Wat zijn zoekwoorden?

Als je een lange uitleg wil over zoekwoorden, dan moet je mijn artikel ‘zo kun je de beste zoekwoorden bepalen lezen. Maar hier heb ik ook een korte uitleg:

‘Een zoekwoord is een woord, of een combinatie van meerdere woorden, die mensen intypen in Google om tot een bepaald zoekresultaat te komen. Dat zoekresultaat kan een stukje informatie zijn, maar ook een oplossing of bijvoorbeeld een product.‘

Wat zijn converterende zoekwoorden?

Het woord converterende lijkt op conversie. En een conversie is een handeling of doel op een website waarvan je wilt dat mensen deze uitvoeren. Bijvoorbeeld het doen van een aankoop, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een e-book.

Een converterend zoekwoord is dus een zoekwoord waarbij mensen de intentie hebben om een conversie te doen. Om te converteren.

Aangezien je met een converterend zoekwoord wilt sturen op conversie, is een converterend zoekwoord bij uitstek bedoeld voor een landingspagina.

Hierbij een aantal voorbeelden van converterende zoekwoorden:

  • Rode fiets 28 inch kopen
  • Loodgieter Ede
  • Zwarte Tommy Hilfiger polo
  • Houten overkapping met schuur

Wat zijn informerende zoekwoorden?

Nu je weet wat een converterend zoekwoord is, weet je waarschijnlijk ook wat een informerend zoekwoord is. Namelijk een zoekwoord waarbij mensen op zoek zijn naar een stukje informatie.

Hier een aantal voorbeelden:

  • Zelf e-bike repareren
  • Zelf gootsteen ontstoppen
  • Modetrends 2022
  • Hoe bouw ik mijn eigen schuur?

En zoals je aan dit lijstje kan zien, zijn informerende zoekwoorden bij uitstek interessant voor blogs. Daarmee wil je mensen wat leren en slimmer maken.

Hoe kies je een goed zoekwoord voor je landingspagina of blog?

In dit artikel ga ik verder niet in of een zoekwoord voor jou goed of slecht is, maar ik wil wel nog even een paar vuistregels meegeven.

  • Is een zoekwoord informerende van aard en verwacht je geen directe conversie? Dan is dit zoekwoord geschikt voor een blog.
  • Is een zoekwoord converterende van aard en hoop je dat je direct een conversie eruit haalt? Dan is dit zoekwoord geschikt voor een landingspagina.
Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]