Content updaten of recyclen: onze checklist met 17 vragen

Geplaatst op 17 augustus 2021 door Daniël Kuipers

De afgelopen jaren schreef ik 2 blogs per week, maar met ingang van Q3 2021 ga ik daarmee stoppen.

Werkt het bloggen niet meer? Ga je je volledig focussen op de Daniel Kuipers Podcast? Of vind je het niet meer leuk?

Het antwoord op al die vragen is nee. Ik ga namelijk de aankomende tijd de volle focus leggen op het updaten van de bestaande content.

En om dat zo goed mogelijk te doen, heb ik een checklist met vragen opgesteld. En die checklist ga ik in dit artikel met je delen.

1. Wat is het hoofdzoekwoord waar het artikel op moet scoren?

Als je een blog of een ander stuk content wilt updaten en dus optimaliseren, moet je dus wel weet voor welke zoekterm je ‘m moet optimaliseren. Dat is dan ook stap 1: controleren wat het zoekwoord is, of het zoekwoord is veranderd en hoeveel concurrentie er op het zoekwoord zit.

En mocht je willen weten hoe wij dat doen: voor het analyseren van de zoekwoorden maken wij gebruiken van Semrush en KWFinder.

2. Wat zijn de subkeywords en longtails waar het artikel op moet scoren?

Een tekst moet je nooit schrijven voor maar één zoekterm. Je moet hier altijd longtails, synoniemen en subkeywords in verwerken.

Dat draagt namelijk bij aan de vindbaarheid, omdat je meerdere varianten en variaties van je zoekwoord gebruikt. Deze variaties kan je vervolgens gebruiken in de tussenkoppen (H2’s), in je alinea’s, maar ook in de meta titel en meta omschrijving

Je bouwt je blog zo van onderuit op en je kan door deze extra zoekwoorden te gebruiken snel en makkelijk voor meer bezoekers naar je website zorgen.

3. Wat is de lengte van de top 5 blogs?

Nu we het onderzoek naar de zoekwoorden van je artikel hebben afgerond, is het tijd om naar de concurrenten te kijken. De lengte van een artikel is geen directe SEO-eis, maar kan wel een indicatie zijn.

Een indicatie dat je blog te weinig waardevolle informatie bevat en dus te kort is.

Als je naar je eigen blog kijkt, hoe lang is ‘ie? Is het artikel 500, 1000 of bijvoorbeeld 3000 woorden? Ga vervolgens eens in Google op zoek naar de lengte van de artikelen van de concurrenten.

Zitten zij allemaal rond de 1000 woorden? Zorg dat de lengte / kwaliteit verhouding van jouw artikel soortgelijk (of beter is) dan die van je concurrenten.

4. Wat zijn de veelgestelde vragen van Google over dit onderwerp?

Als je een zoekwoord in Google intypt, dan zie je daar een blok staan met ‘Mensen vragen ook’. Kijk maar!

Deze vragen kan je als inspiratie gebruiken voor je tussenkopjes. Dit maakt het updaten van je content makkelijker, maar kan er ook voor zorgen dat jij getoond wordt wanneer iemand zo’n vraag uitklapt.

Een win-win dus. Het is geen keihard bewezen SEO-strategie, maar wij hebben ‘m vaak genoeg getest en wij zien dat het verwerken van deze vragen je vindbaarheid ten goede komt.

5. Hoe vaak komt het zoekwoord erin voor?

De vuistregel is dat het zoekwoord 1 tot 2,5% moet voorkomen per 100 woorden. Maar let op, dit is een vuistregel.

Ik heb super goed scorende blogs gehad met 0,5%, maar ook teksten op nummer 1 zien staan met 3-4%.

Er is dus geen goed of fout, maar het is belangrijk om dit uit te testen. Voeg dus een paar keer het zoekwoord toe als je onder de 1% zit of vervang het zoekwoord door een synoniem  als je boven de 2,5% zit.

En kijk dan wat er gebeurt.

6. Voldoet de tekst aan het huidige format?

In de afgelopen jaren ben ik vaak van format geswitcht. De ene keer waren alle introducties vetgedrukt, vervolgens heb ik een test gedaan met na elke zin een enter en nu heb ik soort hybride variant gemaakt.

Dat is mijn nieuwe format geworden. Als ik dus een artikel herschrijf, zorg ik ervoor dat deze voldoet aan het nieuwe format en stijl.

Dit kan dus ook betekent dat je bepaalde content moet toevoegen, verwijderen of moet aanpassen.

7. Is datum aangepast?

Als je een artikel herschrijft, dan moet je ook de datum aanpassen. Dit is bevorderlijk voor de vindbaarheid.

In het verleden heb ik een aantal testen gedaan waarbij ik alleen de datum van een artikel had aangepast en zag dat het artikel vervolgens beter vindbaar werd.

Dat is de kracht van het aanpassen van de datum. Moet je nagaan wat de kracht is van het aanpassen van de datum als je dit combineert met het updaten van de tekst en afbeeldingen.

8. Zijn de URL en titel evergreen?

Ja, een datum in je titel en URL kunnen bevorderlijk zijn voor je SEO (en vooral voor je CTR). Maar dat voordeel zal je vooral de eerste paar maanden hebben, omdat je content dan nieuw is.

Als je 2020 in je URL hebt staan en het is 2021, dan kan het artikel al achterhaald zijn. Ik zou dit dus niet meer adviseren.

Het andere probleem is dat je de URL en de titel moet aanpassen, wanneer het jaar voorbij is. En dat kost je allemaal werk, want je moet ook de redirects niet vergeten.

Zorg er dus voor dat je URL en titel evergreen zijn. Oftewel, dat ze altijd relevant zijn.

9. Is het artikel helemaal doorlopen en zijn spelfouten eruit gehaald?

Ik denk dat ik hier niet al te veel over hoef te zeggen. Zelf ben ik echt geen spellingswonder en mijn teksten moeten altijd gecontroleerd worden.

Tijdens het updaten van content zorg ik er dus altijd voor dat ik zelf door het artikel heen loop, op zoek naar schoonheidsfoutjes.

10. Zijn Search Console en Semrush  gecontroleerd om te bepalen waar het artikel allemaal op scoort?

Met Search Console en Semrush kan je heel gemakkelijk achterhalen op welke zoekwoorden je tekst vindbaar is. Als je een tekst gaat aanpassen, wil je natuurlijk niet dat je posities gaat verliezen of dat je erop achteruit gaat.

Semrush is helaas een betaalde SEO-tool, maar Search Console is wel gratis. Je ziet op daar eenvoudig op welke zoekwoorden een specifieke pagina vindbaar is. Ga hiervoor links naar ‘Zoekresultaten’, klik op een specifieke pagina onder het kopje ‘Pagina’s’ en navigeer vervolgens naar ‘Zoekopdrachten’.

11. Zijn afbeeldingen up-to-date?

Deze tip is ook redelijk straightforward en heeft denk ik niet al te veel uitleg nodig. Als je content updatet of recyclet, hebben mensen het vaak over de tekst.

Maar vergeet alle andere elementen en content niet! Denk aan de video’s, knoppen, maar ook aan de afbeeldingen. Probeer er ook zoveel mogelijk voor te zorgen dat je afbeeldingen ook evergreen zijn, anders kost dit je ook erg veel tijd om aan te passen.

12. Zit er een inline e-book blok in?

Als het goed is, heb je ons inline e-book download blok zojuist gezien. Dit is een extra manier voor ons om content toe te voegen aan een blog en het artikel wat meer op te breken.

Maar daarnaast zorgt dit blok ook voor extra downloads en dus voor nieuwe mensen op onze mailinglijst. Dit blok gebruiken wij pas een jaar, dus alle blogs van voor die tijd hebben er nog geen.

En dat is een gemiste kans.

13. Is Yoast volledig ingevuld?

Het invullen van Yoast zorgt er natuurlijk niet voor dat je beter vindbaar wordt, maar een goede SEO-titel en meta omschrijving zorgen wel voor een hoger doorklikratio.

En dus moet je deze altijd invullen. In 99.9% van de gevallen hebben we dat al gedaan, maar het kan zijn dat we het een keer vergeten zijn.

14. Kloppen de categorieën nog?

Het afgelopen jaar hebben wij veel nieuwe categorieën toegevoegd aan onze website. Dit kan betekenen dat een artikel ook in een andere categorie kan of moet vallen, maar dit kan ook betekenen dat we de hoofdcategorie moeten aanpassen.

Omdat een andere categorie bijvorobeeld relevanter is. En dat is beter voor de interne linkstructuur.

Als we de hoofdcategorie aanpassen, dan moeten we een redirect aanmaken en eventueel de bestaande interne links binnen de website aanpassen aan het nieuwe format.

15. Is de Internal Link Juicer goed ingevuld?

De Internal Link Juicer is jou waarschijnlijk onbekend, maar is voor ons ontzettend belangrijk. Het is namelijk een interne linkbuilding tool, waarmee wij met 2 klikken een woord overal kunnen linken naar de juiste pagina.

Wij gebruiken deze tool sinds juli 2021 en inmiddels hebben we bijna alle zoekwoorden per blog verwerkt. De Internal Link Juicer werkt heel simpel:

Per pagina / blog vul je een of meerdere zoekwoorden in, je zorgt dat de instellingen van de plugin goed staan en de plugin doet de rest.

16. Zijn de MultiFAQ toegevoegd?

Als een pagina goed gebruik maakt van de MultiFAQ, dan ziet dat er als volgt uit:

Zoals je kan zien, pak je door de MultiFAQ meer ruimte in Google en dat betekent dat je meer opvalt. De MultiFAQ functie hebben wij sinds kort ingebouwd in onze website en zullen wij dus vanaf nu altijd invullen

17.Kloppen de interne en externe links nog?

Bij vraag 15 hadden we het natuurlijk al even over interne linkbuilding, maar dat is de geautomatiseerde interne linkbuilding. De handmatige interne en externe links die eerder zijn geplaatst moeten ook nog gecontroleerd worden.

Werken de links nog? Moeten de URL’s aangepast worden? En kan ik ergens nog waardevolle interne links toevoegen? Dat zijn allemaal vragen die je jezelf echt moet stellen bij het updaten of recyclen van je content!

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]