Van SEO naar SXO: zo kom je wél hoger in Google

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
Een 404 error is een HTTP-statuscode die aangeeft dat een pagina niet kan worden gevonden door de server.
Dat kan zijn omdat de pagina verwijderd is of omdat de pagina verplaatst is naar een nieuwe URL zonder de oude door te verwijzen. Maar het kan ook komen doordat de link waarop bezoekers geklikt hebben niet klopt of omdat ze zélf een verkeerde URL hebben ingetypt.
Het is dus niet altijd je eigen fout als bezoekers een 404-pagina te zien krijgen. En dat maakt het extra vervelend. Vooral als je je bedenkt dat zo’n pagina niet echt goed is voor de gebruikservaring … en je merk.
Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor pagina’s met een 404 error.
Het beste wat je kunt doen is dus zorgen dat mensen niet (of in ieder geval zo min mogelijk) op niet-bestaande pagina’s terechtkomen.
In Search Console vind je onder het kopje ‘Crawlfouten’ de links die het niet meer doen, maar je kunt ook een tool als Screaming Frog gebruiken om te zien welke links niet werken.
Vervolgens kun je voor die links een redirect instellen, de links aanpassen of content schrijven. Je leest hier meer informatie over het oplossen van 404 fouten.
Maar zoals hierboven al vermeld: je hebt het niet volledig in de hand, dus is het goed om óók je 404-pagina zelf aan te pakken.
Zo maak je van een frustratie een kans:
Gebruik je humor en creativiteit om je pagina met 404 error luchtig te houden. Leg uit wat er gebeurd is. Eventueel met een (woord)grapje als dat past bij je merk.
Dat neemt de frustratie weg en maakt je bedrijf sympathiek.
Dat de pagina niet gevonden kan worden terwijl iemand dat wél had verwacht, is al vervelend genoeg.
Dwing je bezoekers dan ook niet om nog een heel boekwerk door te spitten. Houd het kort en simpel. Maximaal 1-2 zinnen. Zonder ingewikkelde termen.
Beeld is net zo belangrijk voor de sfeer op een pagina met 404 error.
Zorg er dus voor dat je afbeelding of illustratie past bij je merk, bij de look and feel van je website en bij de tekst.
Je wilt die bezoekers ondanks die 404-error natuurlijk wel op je website houden en verder helpen. Geef ze daarom de kans om alsnog de content te vinden die ze zoeken.
Dat gaat het makkelijkst met een zoekbalk. Daarmee kunnen bezoekers zelf het antwoord vinden en zo voorkom je dat ze afhaken.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook strategische links maken naar veelbezochte pagina’s als de homepage, je contactpagina, je blogs of naar de FAQ.
Houd op een pagina met 404 error ook zeker je menu en footer zichtbaar, zodat mensen die kunnen gebruiken om zelf naar een andere pagina te navigeren.
Mensen drukken graag op knoppen. Verpak je call-to-action (CTA) dus als knop.
Geef die zoekfunctie dus een knop en maak van de belangrijkste strategische link (zie tip 3 hierboven) een button.
Op die manier leid je bezoekers actief verder en maak je van een fout een conversie.
Zo. Je weet nu hoe wat je het best kunt doen met die 404 errors. Tijd om je pagina aan te passen … maar hoe doe je dat?
In WordPress kan dat via de Thema bestand editor onder het kopje Weergave. Zoek daar tussen de Themabestanden je 404-pagina op en pas de code aan.
Ben je niet zo handig? Dan kun je ook gewoon een plugin gebruiken. Er zijn er genoeg waarmee je zelf een 404 pagina kan bouwen zonder dat je er technische kennis voor nodig hebt.
Daar helpen we je graag bij. Neem gerust even contact op. We bekijken graag wat jouw mogelijkheden zijn.
Geschreven door: Ellen Prinsen
Ellen is marketeer bij OMA. Dankzij haar frisse blik vindt deze speurneus altijd aanwijzingen waarmee je je campagne of website nóg beter maakt. Sherlock is er niets bij.