5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig.

Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan.

Maar ze zijn ook vaak duur.

Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen.

En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.

1. Je hebt nog niet genoeg SEO kennis

Als je net een maand bezig bent met SEO, dan weet je op dit moment nog te weinig om het potentieel van de beste SEO tools als Moz, Semrush, Ahrefs en SEO Powersuite volledig te benutten.

Er is op dit moment nog simpelweg te veel gratis informatie die je eerst tot je kan nemen.

Ga eerst alle SEO blogs af, kijk YouTube video’s, volg trainingen en het aller belangrijkst:

Ga aan de slag.

Optimaliseer je website, schrijf teksten en pak linkbuilding op.

2. Je hebt er momenteel geen tijd genoeg voor

Ondernemers hebben het druk.

Vaak zo druk dat bijvoorbeeld het schrijven van één blog per maand of een Facebookpost per week er al bij inschiet.

Als dit het geval is, heeft het geen zin om een SEO tool aan te schaffen.

Een SEO tool aanschaffen en instellen doet namelijk niks voor je organische vindbaarheid.

Aan de slag gaan met de verbeteringen, kansen pakken en inspelen op alle mogelijkheden doet wel wat voor je vindbaarheid.

Als je per maand minder dan 1 of 2 uur tijd hebt om met de tool aan de slag te gaan, dan zou ik ‘m niet aanschaffen.

3. Je website / SEO is er nog niet aan toe

Je hebt net een eigen website gemaakt of laten maken en je hebt nog niet nagedacht over SEO.

Dan is dit moment nog te vroeg om een geavanceerd SEO programma aan te schaffen.

Je moet eerst de nodige SEO meters maken.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met de zoekwoorden en verbeter je website op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Als je een paar maanden verder bent, je SEO op een hoger niveau zit en je er serieus voor wilt gaan, dan adviseer ik je om een tool aan te schaffen.

4. De beste SEO tools zijn duur! Er zijn goedkopere alternatieven

Dit is mijn favoriete reden waarom je de beste SEO tools niet hoeft aan te schaffen!

Als je SEO serieus wilt aanpakken, dan kan je niet om een MOZ, Semrush of Ahrefs heen.

Maar als je midden in het proces zit van het aanschaffen van je eerste tool, dan hoef je niet meteen de Mercedes onder de SEO tools te kopen.

Je kan ook eerst voor een Volkswagen of een Peugeot gaan.

Er zijn veel van deze Volkswagens en Peugeots op de markt, maar als ik je er één zou mogen aanraden dan zou dat Mangools zijn.

Vergeet daarnaast ook niet dat er gigantisch veel gratis programma’s op de markt zijn, die misschien samen jouw uitdaging of probleem ook kunnen tackelen.

5. Je besteedt je SEO grotendeels uit. En je SEO-bureau heeft de tools al

Je vindt het leuk om je website en de posities in de zoekresultaten bij te houden, maar je werkt al met een SEO-specialist of online marketing bureau samen?

Vraag je dan goed af wie alle aanpassingen op gaat pakken en of er al tools gebruikt worden.

Als je SEO-specialist al Semrush gebruikt en zelf alle verbeteringen oppakt, dan is het onnodig dat jij dit ook gaat doen.

Stel dan voor om wekelijks de rapportage van Semrush te ontvangen, zodat je toch kan meekijken.

De kans dat jij toegang gaat krijgen zal klein zijn, aangezien bij de meeste bureaus vaak alle websites van alle klanten in hetzelfde account staan.

Tip: Schaf samen een SEO tool aan en deel de kosten

SEO-tools zijn er niet zo happig op, maar je kan natuurlijk ook een licentie samen met iemand delen.

Zo kan je de kosten makkelijk met 50% verminderen.

Let wel goed op of je dan ook tegelijk ingelogd kan zijn.

Dit verschilt namelijk per programma en per plan.

Is het zo dat je niet tegelijk ingelogd kan zijn?

Spreek dan af dat de één alleen in de ochtend en de ander in de middag er mee mag werken.

Lees ook:

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]