5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig.

Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan.

Maar ze zijn ook vaak duur.

Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen.

En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.

1. Je hebt nog niet genoeg SEO kennis

Als je net een maand bezig bent met SEO, dan weet je op dit moment nog te weinig om het potentieel van de beste SEO tools als Moz, Semrush, Ahrefs en SEO Powersuite volledig te benutten.

Er is op dit moment nog simpelweg te veel gratis informatie die je eerst tot je kan nemen.

Ga eerst alle SEO blogs af, kijk YouTube video’s, volg trainingen en het aller belangrijkst:

Ga aan de slag.

Optimaliseer je website, schrijf teksten en pak linkbuilding op.

2. Je hebt er momenteel geen tijd genoeg voor

Ondernemers hebben het druk.

Vaak zo druk dat bijvoorbeeld het schrijven van één blog per maand of een Facebookpost per week er al bij inschiet.

Als dit het geval is, heeft het geen zin om een SEO tool aan te schaffen.

Een SEO tool aanschaffen en instellen doet namelijk niks voor je organische vindbaarheid.

Aan de slag gaan met de verbeteringen, kansen pakken en inspelen op alle mogelijkheden doet wel wat voor je vindbaarheid.

Als je per maand minder dan 1 of 2 uur tijd hebt om met de tool aan de slag te gaan, dan zou ik ‘m niet aanschaffen.

3. Je website / SEO is er nog niet aan toe

Je hebt net een eigen website gemaakt of laten maken en je hebt nog niet nagedacht over SEO.

Dan is dit moment nog te vroeg om een geavanceerd SEO programma aan te schaffen.

Je moet eerst de nodige SEO meters maken.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met de zoekwoorden en verbeter je website op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Als je een paar maanden verder bent, je SEO op een hoger niveau zit en je er serieus voor wilt gaan, dan adviseer ik je om een tool aan te schaffen.

4. De beste SEO tools zijn duur! Er zijn goedkopere alternatieven

Dit is mijn favoriete reden waarom je de beste SEO tools niet hoeft aan te schaffen!

Als je SEO serieus wilt aanpakken, dan kan je niet om een MOZ, Semrush of Ahrefs heen.

Maar als je midden in het proces zit van het aanschaffen van je eerste tool, dan hoef je niet meteen de Mercedes onder de SEO tools te kopen.

Je kan ook eerst voor een Volkswagen of een Peugeot gaan.

Er zijn veel van deze Volkswagens en Peugeots op de markt, maar als ik je er één zou mogen aanraden dan zou dat Mangools zijn.

Vergeet daarnaast ook niet dat er gigantisch veel gratis programma’s op de markt zijn, die misschien samen jouw uitdaging of probleem ook kunnen tackelen.

5. Je besteedt je SEO grotendeels uit. En je SEO-bureau heeft de tools al

Je vindt het leuk om je website en de posities in de zoekresultaten bij te houden, maar je werkt al met een SEO-specialist of online marketing bureau samen?

Vraag je dan goed af wie alle aanpassingen op gaat pakken en of er al tools gebruikt worden.

Als je SEO-specialist al Semrush gebruikt en zelf alle verbeteringen oppakt, dan is het onnodig dat jij dit ook gaat doen.

Stel dan voor om wekelijks de rapportage van Semrush te ontvangen, zodat je toch kan meekijken.

De kans dat jij toegang gaat krijgen zal klein zijn, aangezien bij de meeste bureaus vaak alle websites van alle klanten in hetzelfde account staan.

Tip: Schaf samen een SEO tool aan en deel de kosten

SEO-tools zijn er niet zo happig op, maar je kan natuurlijk ook een licentie samen met iemand delen.

Zo kan je de kosten makkelijk met 50% verminderen.

Let wel goed op of je dan ook tegelijk ingelogd kan zijn.

Dit verschilt namelijk per programma en per plan.

Is het zo dat je niet tegelijk ingelogd kan zijn?

Spreek dan af dat de één alleen in de ochtend en de ander in de middag er mee mag werken.

Lees ook:

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *