5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig.

Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan.

Maar ze zijn ook vaak duur.

Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen.

En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.

1. Je hebt nog niet genoeg SEO kennis

Als je net een maand bezig bent met SEO, dan weet je op dit moment nog te weinig om het potentieel van de beste SEO tools als Moz, Semrush, Ahrefs en SEO Powersuite volledig te benutten.

Er is op dit moment nog simpelweg te veel gratis informatie die je eerst tot je kan nemen.

Ga eerst alle SEO blogs af, kijk YouTube video’s, volg trainingen en het aller belangrijkst:

Ga aan de slag.

Optimaliseer je website, schrijf teksten en pak linkbuilding op.

2. Je hebt er momenteel geen tijd genoeg voor

Ondernemers hebben het druk.

Vaak zo druk dat bijvoorbeeld het schrijven van één blog per maand of een Facebookpost per week er al bij inschiet.

Als dit het geval is, heeft het geen zin om een SEO tool aan te schaffen.

Een SEO tool aanschaffen en instellen doet namelijk niks voor je organische vindbaarheid.

Aan de slag gaan met de verbeteringen, kansen pakken en inspelen op alle mogelijkheden doet wel wat voor je vindbaarheid.

Als je per maand minder dan 1 of 2 uur tijd hebt om met de tool aan de slag te gaan, dan zou ik ‘m niet aanschaffen.

3. Je website / SEO is er nog niet aan toe

Je hebt net een eigen website gemaakt of laten maken en je hebt nog niet nagedacht over SEO.

Dan is dit moment nog te vroeg om een geavanceerd SEO programma aan te schaffen.

Je moet eerst de nodige SEO meters maken.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met de zoekwoorden en verbeter je website op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Als je een paar maanden verder bent, je SEO op een hoger niveau zit en je er serieus voor wilt gaan, dan adviseer ik je om een tool aan te schaffen.

4. De beste SEO tools zijn duur! Er zijn goedkopere alternatieven

Dit is mijn favoriete reden waarom je de beste SEO tools niet hoeft aan te schaffen!

Als je SEO serieus wilt aanpakken, dan kan je niet om een MOZ, Semrush of Ahrefs heen.

Maar als je midden in het proces zit van het aanschaffen van je eerste tool, dan hoef je niet meteen de Mercedes onder de SEO tools te kopen.

Je kan ook eerst voor een Volkswagen of een Peugeot gaan.

Er zijn veel van deze Volkswagens en Peugeots op de markt, maar als ik je er één zou mogen aanraden dan zou dat Mangools zijn.

Vergeet daarnaast ook niet dat er gigantisch veel gratis programma’s op de markt zijn, die misschien samen jouw uitdaging of probleem ook kunnen tackelen.

5. Je besteedt je SEO grotendeels uit. En je SEO-bureau heeft de tools al

Je vindt het leuk om je website en de posities in de zoekresultaten bij te houden, maar je werkt al met een SEO-specialist of online marketing bureau samen?

Vraag je dan goed af wie alle aanpassingen op gaat pakken en of er al tools gebruikt worden.

Als je SEO-specialist al Semrush gebruikt en zelf alle verbeteringen oppakt, dan is het onnodig dat jij dit ook gaat doen.

Stel dan voor om wekelijks de rapportage van Semrush te ontvangen, zodat je toch kan meekijken.

De kans dat jij toegang gaat krijgen zal klein zijn, aangezien bij de meeste bureaus vaak alle websites van alle klanten in hetzelfde account staan.

Tip: Schaf samen een SEO tool aan en deel de kosten

SEO-tools zijn er niet zo happig op, maar je kan natuurlijk ook een licentie samen met iemand delen.

Zo kan je de kosten makkelijk met 50% verminderen.

Let wel goed op of je dan ook tegelijk ingelogd kan zijn.

Dit verschilt namelijk per programma en per plan.

Is het zo dat je niet tegelijk ingelogd kan zijn?

Spreek dan af dat de één alleen in de ochtend en de ander in de middag er mee mag werken.

Lees ook:

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *