5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig.

Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan.

Maar ze zijn ook vaak duur.

Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen.

En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.

1. Je hebt nog niet genoeg SEO kennis

Als je net een maand bezig bent met SEO, dan weet je op dit moment nog te weinig om het potentieel van de beste SEO tools als Moz, Semrush, Ahrefs en SEO Powersuite volledig te benutten.

Er is op dit moment nog simpelweg te veel gratis informatie die je eerst tot je kan nemen.

Ga eerst alle SEO blogs af, kijk YouTube video’s, volg trainingen en het aller belangrijkst:

Ga aan de slag.

Optimaliseer je website, schrijf teksten en pak linkbuilding op.

2. Je hebt er momenteel geen tijd genoeg voor

Ondernemers hebben het druk.

Vaak zo druk dat bijvoorbeeld het schrijven van één blog per maand of een Facebookpost per week er al bij inschiet.

Als dit het geval is, heeft het geen zin om een SEO tool aan te schaffen.

Een SEO tool aanschaffen en instellen doet namelijk niks voor je organische vindbaarheid.

Aan de slag gaan met de verbeteringen, kansen pakken en inspelen op alle mogelijkheden doet wel wat voor je vindbaarheid.

Als je per maand minder dan 1 of 2 uur tijd hebt om met de tool aan de slag te gaan, dan zou ik ‘m niet aanschaffen.

3. Je website / SEO is er nog niet aan toe

Je hebt net een eigen website gemaakt of laten maken en je hebt nog niet nagedacht over SEO.

Dan is dit moment nog te vroeg om een geavanceerd SEO programma aan te schaffen.

Je moet eerst de nodige SEO meters maken.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met de zoekwoorden en verbeter je website op alle onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Als je een paar maanden verder bent, je SEO op een hoger niveau zit en je er serieus voor wilt gaan, dan adviseer ik je om een tool aan te schaffen.

4. De beste SEO tools zijn duur! Er zijn goedkopere alternatieven

Dit is mijn favoriete reden waarom je de beste SEO tools niet hoeft aan te schaffen!

Als je SEO serieus wilt aanpakken, dan kan je niet om een MOZ, Semrush of Ahrefs heen.

Maar als je midden in het proces zit van het aanschaffen van je eerste tool, dan hoef je niet meteen de Mercedes onder de SEO tools te kopen.

Je kan ook eerst voor een Volkswagen of een Peugeot gaan.

Er zijn veel van deze Volkswagens en Peugeots op de markt, maar als ik je er één zou mogen aanraden dan zou dat Mangools zijn.

Vergeet daarnaast ook niet dat er gigantisch veel gratis programma’s op de markt zijn, die misschien samen jouw uitdaging of probleem ook kunnen tackelen.

5. Je besteedt je SEO grotendeels uit. En je SEO-bureau heeft de tools al

Je vindt het leuk om je website en de posities in de zoekresultaten bij te houden, maar je werkt al met een SEO-specialist of online marketing bureau samen?

Vraag je dan goed af wie alle aanpassingen op gaat pakken en of er al tools gebruikt worden.

Als je SEO-specialist al Semrush gebruikt en zelf alle verbeteringen oppakt, dan is het onnodig dat jij dit ook gaat doen.

Stel dan voor om wekelijks de rapportage van Semrush te ontvangen, zodat je toch kan meekijken.

De kans dat jij toegang gaat krijgen zal klein zijn, aangezien bij de meeste bureaus vaak alle websites van alle klanten in hetzelfde account staan.

Tip: Schaf samen een SEO tool aan en deel de kosten

SEO-tools zijn er niet zo happig op, maar je kan natuurlijk ook een licentie samen met iemand delen.

Zo kan je de kosten makkelijk met 50% verminderen.

Let wel goed op of je dan ook tegelijk ingelogd kan zijn.

Dit verschilt namelijk per programma en per plan.

Is het zo dat je niet tegelijk ingelogd kan zijn?

Spreek dan af dat de één alleen in de ochtend en de ander in de middag er mee mag werken.

Lees ook:

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *