En omdat het een zoekmachine is, kan er op DuckDuckGo geadverteerd worden. Waarom je dat zou doen, en hoe dat in zijn werk gaat, leggen we je hier uit.
In de eindeloze strijd van zoekmachines heeft DuckDuckGo zichzelf inmiddels kunnen profileren als een (relatief) grote speler. Maar wat is nu het verschil tussen hen en bijvoorbeeld Google? Het is samen te vatten door één term: anoniem zoeken. Waar Google (of Bing, en eigenlijk alle andere zoekmachines) zoveel mogelijk data van de zoeker bij elkaar raapt, en je belandt in een soort Filter bubble waarbij de resultaten niet geheel objectief zijn, zet DuckDuckGo zich op de kaart door dit juist niet te doen. De zoekresultaten zijn hiermee dus vele malen objectiever.
Er zit heel veel technische jargon achter, maar het is iets wat onlangs relevanter is geworden en dus belangrijker in de ogen van de potentiële zoeker. Zij zijn op zoek naar alternatieven waar hun privacy wordt gewaarborgd en waarbij ze anoniem kunnen zoeken.
Op 13 januari 2022 postte DuckDuckGo op X (het toenmalige Twitter) dat ze 100 miljard zoekopdrachten hadden verwerkt. Maar een gering aantal andere zoekmachines kunnen dit zeggen: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Chinees platform) en nu dus ook DuckDuckGo. Op goede dagen telt DDG meer dan 110 miljoen bezoekers per dag – vergeleken met Bing, de wereldwijd gezien de tweede zoekmachine, is dit zeker respectabel en dus verdienen ze het ook absoluut om in het rijtje van grote zoekmachines genoemd te worden.
Ik hoor je vragen: “Ja, maar Nick … Waarom vind jij, als SEA-specialist, dit nu interessant?” Goede vraag, lezer! Adverteren op DDG is dus een ding. En hoe dat werkt, heb ik voor je uitgezocht.
Het interessante van DuckDuckGo-advertenties is dat ze geen eigen advertentie-programma hebben. DuckDuckGo Ads bijvoorbeeld bestaat niet. Hier gebruiken ze een ander programma, en dat is Microsoft Advertising. Ik vertel je in 6 (en een halve) makkelijke stappen hoe je DuckDuckGo-advertenties aanzet via Microsoft Ads!
Stap 0.5: Ervoor zorgen dat je een Microsoft Ads-account hebt, en dat je hier advertenties voor geschreven hebt. Zo niet, doe dat nog even. Dat is wel net zo handig.
Stap 1: Log in bij Microsoft Ads. Dat doe je via hier: https://ads.microsoft.com/
Stap 2: Klik op de betreffende campagne. Je vindt de knop “Campaigns” aan de linkerkant.
De interface van Microsoft Ads lijkt erg op die van Google Ads.
Stap 3: Klik op de betreffende Ad group waarom het gaat. Niets spannends nog.
Stap 4: Als je bij de juiste Ad group bent, klik je in het linker menu op “Settings”.
Stap 5: Scroll naar beneden, naar “Ad distribution”. Je vindt dit onder het kopje “Other Settings”.
Stap 6: Zorg ervoor dat de bovenste van de opties is geselecteerd en klik op “Save” helemaal onderaan de pagina.
Je advertenties komen nu ook op DuckDuckGo!
Om een beeld te krijgen van hoe een DuckDuckGo advertentie er uit ziet, hebben we hier een paar voorbeelden:
Als je meer vragen hebt over DuckDuckGo adverteren, neem contact op met OMA!
Dit artikel is geschreven op 28 augustus 2022 en is op 19 oktober 2023 geüpdatet.
Geschreven door: Nick Havekes
Nick is SEA-specialist bij OMA. Hij analyseert je campagnes als een voetbalwedstrijd en zorgt dan voor een winnende tactiek. Ronald Koeman, eat your heart out.