Mijn eisen waren simpel: ik was op zoek naar software die toegankelijk is, makkelijk in gebruik, gratis te testen is, goed is in wat het doet en software die ik mijn klanten ook aan kan raden.
Concurrenten vielen al snel af omdat ze te duur waren, ingewikkeld of te weinig functionaliteiten hadden. En aangezien ik inmiddels vind dat iedereen deze e-mail marketing software moet kennen, werd het wel hoog tijd een echte Sendinblue review te schrijven.
Sendinblue staat bekend om haar e-mail marketing software, maar is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan dat. Je kan het zien als een compleet platform dat je helpt bij je marketing en sales, omdat het je ondersteunt bij drie belangrijke dingen:
Aangezien ik voor nu alleen gebruik heb gemaakt van de e-mail marketing software van Sendinblue, ga ik niet in op de andere functionaliteiten. Daarvoor verwijs ik je graag naar de website van Sendinblue.
Om je de kracht van Sendinblue te laten zien, wil ik de belangrijkste functionaliteiten uitlichten. Zodat je precies weet wat er kan en zodat je kunt achterhalen of Sendinblue ook is wat jij nodig hebt.
Want je wil de software natuurlijk niet eerst helemaal inrichten en dan teleurgesteld worden omdat een functionaliteit ontbreekt.
Als je Sendinblue vooral gebruikt voor het versturen van je nieuwsbrief, dan zit je de meeste tijd in ‘campaigns’. Hier kan je jouw e-mail campagnes opzetten, je templates aanmaken en beheren, statistieken bekijken en aan de slag gaan met je instellingen.
De mails binnen Sendinblue kan je opmaken op verschillende manieren. Zo heb je bijvoorbeeld de handige drag & drop editor waar ik al mijn mailings in opmaak:
Hier heb ik tot nu toe de meest tijd aan gespendeerd: het opzetten van mijn eigen automation en funnel. Met Sendinblue kan je allerlei soorten workflows (Dat is een geautomatiseerde mail op basis van een actie) creëren. Denk aan:
Zoals de naam al doet vermoeden, kan je hier alles vinden over je contacten, je mailingslijsten en meer. Je kan hier mensen verwijderen, e-mailadressen importeren en misschien nog wel het belangrijkst: segmenteren.
Naast het beheren van je contacten, kan je hier ook opt-in formulieren maken die je vervolgens kan gebruiken binnen je website.
Ik gebruik OptinMonster voor de opt-in formulieren op mijn website, waardoor ik binnen een paar minuten een nieuw formulier kan aanmaken. Sendinblue en OptinMonster sluiten naadloos op elkaar aan, maar Sendinblue is eenvoudig te integreren met andere software als WordPress, Google Analytics, Zapier of Shopify.
Binnen Sendinblue heb je ook een kopje genaamd ‘Transactional’. Je vind hier meerdere functies in terug, maar het mooiste vind ik de real time functie. Je kan hier live meekijken met je e-mailcampagnes. Vraagt iemand nu je e-book aan? Dan zul je dit meteen terugzien.
Elk e-mail marketing programma moet in mijn ogen voorzien zijn van een a/b test optie. Dus ook Sendinblue. Het optimaliseren voor een hoge open-rate en een hoge click-through-rate is voor iedereen hartstikke belangrijk.
Dit zijn namelijk de belangrijkste indicatoren succesvolle mailings.
De keuze voor Sendinblue was voor mij binnen een kwartiertje al gemaakt. En daar hebben onderstaande voordelen aan bijgedragen:
Zijn er dan ook nadelen? In de tijd dat ik Sendinblue nu gebruik ben ik er nog geen tegen gekomen; er is nog geen functionaliteit die ontbreekt of iets dat niet helemaal soepel loopt.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je de heatmap reporting wel wilt hebben, dus je moet voor het plan genaamd ‘Essential’ gaan.
Meer over de verschillende pakketten en bijbehorende prijzen lees je zo.
Inmiddels is de markt voor e-mail marketing software overspoeld. Er zijn zowel kleine als grote spelers die alles op hun eigen manier doen.
Mijn advies voor jou? Denk goed na over:
Als je deze vier vragen voor jezelf hebt beantwoord, dan kan je naar de verschillende aanbieders gaan kijken. In dit artikel ga ik je de voors en tegens per aanbieder overigens niet noemen, want dan wordt het een veel te lange zit.
Wel wil ik je meegeven dat je onderstaande aanbieders absoluut moet meenemen in je afweging:
Bekijk YouTube video’s van deze software aanbieders, vraag in je omgeving wie wat gebruikt of zet bijvoorbeeld eens een oproep op LinkedIn.
En uiteindelijk moet je het gewoon goed testen en kijken wat bij je past :).
Mocht je net zoals ik de keus hebben gemaakt om voor Sendinblue te gaan, dan is de volgende stap het kiezen van het juiste pakket. Als je mijn advies hebt opgevolgd heb je in ieder geval al een Free account.
Ga daar mee aan de slag en kijk wat je nodig hebt. Heb je meteen al duizenden mails per dan nodig? Maak dan gebruik van onderstaande tabel en informatie om uit te vogelen wat het beste pakket is voor jouw business.
Free | Lite | Essential | Premium | Enterprise | |
Prijs | €0 | €19 | €29 | €49 | Op maat |
E-mails per dag | Maximaal 300 | Ongelimiteerd | Ongelimiteerd | Ongelimiteerd | Ongelimiteerd |
E-mails per maand | X | 40.000 | 60.000 | 120.000 | Op maat |
Mobiel vriendelijke e-mail designer | V | V | V | V | V |
E-mail templates | V | V | V | V | V |
E-mail en sms-personalisatie | V | V | V | V | V |
Sendinblue logo verwijderen | X | X | V | V | V |
Ongelimiteerd aantal contacten | V | V | V | V | V |
Zelf samen te stellen aanmeldformulieren | V | V | V | V | V |
Marketing automation limiet | 2000 contacten | 2000 contacten | 2000 contacten | Geen limiet | Geen limiet |
Realtime rapporatage | V | V | V | V | V |
Heatmaps | X | X | V | V | V |
Geavanceerde statistieken | X | X | V | V | V |
Retargeting advertenties | X | X | X | V | V |
SMS marketing | V | V | V | V | V |
Chatfunctie | X | X | X | V | V |
A/B testing | V | V | V | V | V |
Probeer nu | Probeer nu | Probeer nu | Probeer nu | Probeer nu |
Dat ik een groot voorstander ben van Sendinblue is inmiddels wel duidelijk. De e-mail marketing software van Sendinblue is immers betaalbaar, fijn in gebruik, overzichtelijk en bevat alles wat ik nodig heb.
Kortom, alles wat ik zoek. Omdat ik de software ook nog eens fijner vind dat 95% van haar concurrenten, moet ik deze Sendinblue review wel afsluiten met een 9,5/10.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.