Dat ik fan ben van bloggen, weet je als je mijn content leest. Maar in een podcast kan je in kortere tijd veel meer (en sneller) waardevolle informatie delen.
Helaas zonder beeld, maar dat weet je als je aan het podcasten bent.
Omdat je in een korte tijd zoveel informatie kan delen, is een podcast een fantastisch middel om mensen slimmer te maken. En dat kunnen mensen binnen je organisatie zijn (bijvoorbeeld medewerkers of stagiaires), maar dit kunnen ook mensen buiten je organisatie zijn (bijvoorbeeld klanten of leads).
‘Hé Daniël, ik luisterde naar je podcast en ik ben benieuwd wat je voor ons kan betekenen’.
Geloof het of niet, maar dat is inmiddels al gebeurd. En nee, deze persoon kende ik nog niet en was voor mij totaal onbekend.
Kleine disclaimer: alleen een podcast hebben is niet genoeg, je moet ‘m natuurlijk ook aan de man brengen. Dit doen wij door middel van het delen op social media, plaatsen van de podcast op onze website, de podcast noemen in onze automations en in onze e-mail handtekeningen.
Als je een podcast hebt gemaakt, dan kan dit de basis zijn voor je contentstrategie. Je kan de namelijk:
En ga zo maar door. Als je dus moeite hebt met het verzinnen van content of een contentstrategie, dan zou podcasten de uitkomst kunnen zijn.
Als je de podcast helemaal zelf doet, dan ga je echt veel nieuwe (en handige) dingen leren. Denk aan:
Daarnaast sta ik door het podcasten (en het opnemen van de podcast) wat zelfverzekerder voor de camera. In het begin was dit wat onwennig, maar ik begin er steeds meer aan te wennen. Dus ook je soft skills gaan er door het podcasten zeker op vooruit.
Ik ben persoonlijk geen liefhebber van het lezen van boeken en moet mezelf echt dwingen om een boek te lezen. Maar wanneer ik leer door te luisteren of door middel van een video, dan leer ik vele malen makkelijker en sneller. Dat kost mij simpelweg minder moeite.
Stel nou dat je alleen maar content deelt in de vorm van blogs, dan sluit je alle mensen die auditief zijn ingesteld uit. En dat is een gemiste kans.
Met podcasten zorg je er dus voor dat je content voor iedereen toegankelijk is.
Toen ik 2 jaar geleden werd gevraagd als gast voor een podcast voelde ik mij gevleid. Ik dacht: ‘Wow, wat vet dat ik word gevraagd’.
En wat blijkt, ik ben niet de enige die dat heeft…
Daar kan je met je podcast mooi gebruik van maken. Of misbruik. Wil je graag een keer met iemand gesprek, omdat je tegen die persoon op kijkt? Vraag ‘m als gast voor je podcast.
Wil je iemand graag als klant hebben en wil je niet koud bellen? Vraag ‘m als gast voor je podcast.
Wil je dat die persoon investeert in je onderneming? Vraag ‘m als gast voor je podcast.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iemand een bericht sturen en zeggen ‘ik vind het echt tof wat je aan het doen bent. Zou je het daar eens over willen hebben in mijn podcast?’ werkt veel beter dan ‘Ik zou graag eens een kopje koffie met je willen drinken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen’.
Het nadeel van een blog of video, is dat mensen het niet altijd kunnen bekijken / lezen. Want een boek lezen tijdens het autorijden lijkt mij niet heel handig.
En hetzelfde geldt natuurlijk als je in de sportschool staat. Een podcast kan iemand altijd beluisteren. Of ze nou in de auto zitten, in de supermarkt zijn of lekker op de bank zitten.
Een podcast is dus een soort machine die altijd voor je werkt, net zoals een blog. Alleen is een podcast nóg toegankelijker.
Het delen van waardevolle kennis zorgt ervoor dat mensen je gaan zien als expert. Dat geldt natuurlijk ook voor je podcast.
Wanneer mensen jou als expert zien op het gebied van een bepaald onderwerp, dan is dat goed voor je personal branding, maar ook voor het bedrijf waar je werkt. Want als ze dan een vraag of probleem hebben met betrekking tot dat onderwerp, zullen ze sneller bij jou / je bedrijf aankloppen.
Waar het vroeger in Google vooral over tekst gaat, wordt voice steeds belangrijk. Google laat bijvoorbeeld zelf al de podcast zien. Kijk maar!
Maar naast het tonen van de podcast, gaat Google veel verder. Google kan straks ook snippets halen uit je podcast en die tonen als iemand een vraag stelt die overeenkomt met waar jij het over hebt in de podcast.
Maar vergeet ook de slimme speakers niet zoals Google Home, Alexa, etc. Ook die kunnen delen uit je podcast opnoemen als antwoord op een zoekresultaat.
Alles kost geld, dus ook podcasten. Maar voor het opnemen van een podcast heb je niet veel nodig.
Om te starten heb je alleen iets nodig waarmee je de podcast kan opnemen. En die heb je al. Die zit namelijk in je broekzak.
Je telefoon ;-).
De kwaliteit is niet geweldig, maar perfect om mee te starten. In het begin heb je niet meer nodig. Daarnaast heb je ook veel gratis software waarmee je de podcast kan bewerken.
Ga even op zoek naar een tutorial in YouTube en je eerste podcast kan je al maken door simpelweg 5 tot 10 uur van je tijd te investeren.
De populariteit van podcasts is de afgelopen jaren enorm gestegen. En ja, het aanbod van podcast stijgt ook met de dag.
Maar zeg nou zelf, hoeveel mensen ken jij met een podcast? 1? 3? Of misschien wel 5?
Ik ken er maar een stuk of 2. En dat is veel minder dan het aantal bloggers die ik ken. Podcasten is en blijft op haar eigen manier een uniek kanaal en veel mensen zullen wegblijven bij het podcasten.
Ze vinden het spannend, eng of denken dat ze niet genoeg te vertellen hebben. En als je concurrenten dat ook hebben, kan jij daar mooi op inspelen.
Luister jij zelf ook naar podcast? En zo ja, voel je je verbonden met de persoon waar je naar luistert?
Als je elke week zeker een half uur naar iemand luistert (en je dat bewust doet, omdat je die persoon leuk vindt of omdat hij/zij waardevolle informatie deelt in zijn of haar podcast), dan bouw je met die persoon een band op. En het is veel makkelijker om iemand iets te verkopen of met iemand zaken te doen als je een band met die persoon hebt opgebouwd.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.