Zoeken
Menu

Een doelgerichte NFT-marketingstrategie helpt hierbij. En je kunt zorgen dat je NFT-collectie op verschillende manieren aandacht krijgt. Is je NFT populair? Dan wordt het voor investeerders pas echt interessant. Want hoe populairder een NFT, hoe groter de interesse … en hoe hoger de verkoopprijs.

Wat is NFT-marketing?

NFT-marketing is een marketingstrategie met als doel om zoveel mogelijk naamsbekendheid en aandacht te genereren. Een NFT-project wordt namelijk pas waardevol wanneer deze voldoende bekend is, er vraag is en er een community aanwezig is.  

Als je die succesformule hebt gekraakt, dan kan je NFT-project een miljoenen business worden. Kijk maar naar Bored Ape Yacht Club. Dit is momenteel het meest succesvolle NFT-project.

Het belang van een NFT-marketing strategie

Het aanbod in NFT’s neemt steeds toe. Daarom is het belangrijk om je te onderscheiden van de andere NFT-projecten. Zonder goede NFT-marketing zal het dus ook heel moeilijk zijn om naamsbekendheid te krijgen. Investeerders zijn ook minder bereid om te investeren in een vrijwel onbekend NFT-project.

Een NFT-marketingstrategie heeft tal van voordelen:

  • Je weet welke kanalen je moet inzetten (Discord, Twitter, etc.)
  • Met een goede strategie, wek je vertrouwen
  • Met een goede strategie, bouw je aan de community
  • En je project wordt geloofwaardiger

Verschillende soorten NFT-marketingstrategieën

NFT’s kunnen op verschillende manieren in de markt gezet worden. Ze hebben allemaal hun eigen doel, namelijk naamsbekendheid creëren om zo de verkoop te stimuleren. Hoe bekender een NFT, hoe hoger de prijs waartegen deze verhandeld wordt. Er zijn verschillende NFT-marketingstrategieën om dit voor elkaar te krijgen.

Content marketing

Content marketing is en blijft de belangrijkste pijler in je marketingstrategie. Alles staat of valt met goede content, zo ook met NFT’s. In deze handel is veel afhankelijk van het visuele aspect. Visueel aantrekkelijke en goed ontworpen NFT’s krijgen veel meer aanzien. Dit zorgt voor een sneeuwbaleffect wat automatisch zorgt voor naamsbekendheid en aanzien vanuit de NFT-markt.

Social media NFT-marketing

Het gebruik van sociale media is een populaire manier om een NFT te promoten. Je kan in korte tijd heel veel mensen bereiken. NFT-projecten hebben meestal een eigen Discord-kanaal waar zij hun community op de hoogte houden van het laatste nieuws. Het gebruik van sociale media helpt vooral om de NFT in de markt te zetten.

Discord

Discord, wat van origine een platform is dat gebruikt wordt door gamers, wordt nu vooral gebruikt in de wereld van crypto. Zowel cryptoprojecten als NFT-projecten zijn hier erg actief. Het aantal leden in een Discordkanaal is op deze manier een maatstaf voor succes. Hoe meer leden actief in Discord, des te beter het NFT-project doorgaans wordt beoordeeld.

Influencer marketing

Een efficiënte manier om het juiste doelpubliek te bereiken, is influencer marketing. Veel mensen baseren hun aankopen op basis van deze invloedrijke personen. Door de juiste influencers te kiezen voor je NFT-marketingstrategie, vergroot je je naamsbekendheid en geloofwaardigheid. En dat heeft weer een direct effect op de verkoop van je NFT’s.

Andere voordelen zijn van influencer marketing zijn:

  • Duurzame samenwerkingen
  • Kostenbesparend
  • Tijdbesparend

Giveaways

Gratis is altijd goed. Investeren in NFT’s is en blijft een risico, maar meedoen aan een giveaway om zo volledig gratis een NFT te krijgen? Je hebt tenslotte niets te verliezen. Dit is dan ook een veelgebruikte NFT-marketingstrategie. Het enige wat jij hiervoor moet doen is de artiest volgen op verschillende sociale media en hun post delen.

In enkele dagen krijgt deze post, en dus ook het NFT-project, zo veel aandacht. Op Twitter is dit de meest gebruikte NFT-marketingstrategie.

Ask Me Anyhings (AMA’s)

Een Ask Me Anything (AMA) is een strategie met direct resultaat. Als artiest is feedback van je community erg waardevol. Bij deze AMA-sessies kan iedereen vragen stellen aan de artiest of het team. Dit zorgt voor transparantie en schept ook vertrouwen.

Een Ask me Anything kan plaatsvinden op Telegram, maar ook tijdens een livestream-sessie op Youtube of Instagram. Ook zijn ze een bekend fenomeen op Reddit, waar veel NFT- en cryptocommunities leven.

Is NFT-marketing betrouwbaar?

NFT-projecten kunnen op verschillende manieren gepromoot worden. Dankzij de blockchaintechnologie heeft iedereen de vrijheid om NFT’s te maken en deze te verkopen. Elke artiest kan dus zijn werk listen op een NFT-marketplace en kiezen voor een strategie die bij hem past.

Met deze vrijheid komt ook een verantwoordelijkheid. Niet elke NFT die gepromoot wordt, is ook daadwerkelijk een goede investering. Raadpleeg daarom altijd verschillende bronnen en doe altijd goed je eigen onderzoek.

Wat is de toekomst van NFT-marketing?

Instagram maakte eerder bekend de mogelijkheid te onderzoeken om NFT’s te integreren. Hierdoor vindt ook het grote publiek de weg naar deze NFT’s. In 2021 werd er maar liefst voor 200 miljoen dollar gehandeld in NFT’s en in 2022 kent het handelsvolume ook nieuwe recordhoogtes.

Hierbij ligt de focus op digitale kunst waar je veel geld mee kan verdienen. Maar door het toenemende aanbod is het belangrijk om jezelf te onderscheiden in de massa. Daarom is het belangrijk om een goede NFT-marketingstrategie te hebben.

1 reactie op “NFT-marketing: concrete tips en tools

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog