NFT is niet alleen maar kunst. 8 voorbeelden!

Geplaatst op 14 mei 2021 door Daniël Kuipers

Maar NFT’s gaan toch alleen maar over digitale kunst en stomme plaatjes’? Nee, daar gaat het niet alleen maar om.

Het is bijna hetzelfde als wanneer je zegt dat een telefoon alleen bedoeld is om te bellen. Een NFT is namelijk veel meer dan dat.

Voordat we beginnen: dit moet je weten over smart contracts

Voordat je verder gaat, moet ik je één ontzettend belangrijk onderdeel van NFT’s uitleggen. Een NFT kan namelijk voorzien zijn van een smart contract.

Dit is niks anders dan een afspraak (of een soort contract met bepaalde regels) die bij de NFT zit. Dit kan van alles zijn.

Wat dat kan zijn, leg ik je hieronder per voorbeeld uit.

Boeklancering

Het uitgeven van een boek kan je met NFT’s doen zonder dat er een uitgever aan te pas komt. Er is dus geen middenman die gaat verdienen op jouw boek. Je kan zelf bepalen hoe je het uitbrengt, op welke manier en eventueel met extra mogelijkheden.

Je kan bijvoorbeeld de eerste 10.000 kopers een extraatje geven in de smart contract. Dat kan een unieke afbeelding zijn waar er maar een bepaald aantal van zijn gemaakt, maar ook unieke toegang tot een event dat je alleen voor die mensen organiseert.

Daarnaast wil ik nog een belangrijk onderdeel van NFT’s / een smart contract noemen. In een smart contract kan namelijk staan dat de schrijver royalties krijgt. Bijvoorbeeld 10% van de prijs waarvoor de NFT verkocht is.

En dat is als schrijver natuurlijk fantastisch. Zeker als de NFT meerdere keren verkocht wordt. Deze royalties zijn trouwens ook interessant voor de rest van de voorbeelden!

Uitgeven van muziek

Voor het uitgeven van muziek geldt hetzelfde als het uitgeven van een boek. Ook dit kan je doen zonder platenlabel die geld verdient op jouw werk.

Het is ook hier mogelijk om extra’s te bieden (in een smart contract). Denk bijvoorbeeld aan VIP-tickets voor één van je concerten, backstage toegang, uniek videomateriaal dat is gemaakt tijdens de opnames en ga zo maar door.

Fysiek product aan de man brengen met een NFT

NFT’s worden ook wel eens gekoppeld aan fysieke producten. Dus je koopt het product én je krijgt er een NFT bij.

Maar wat je ook steeds vaker ziet, is dat je een NFT moet kopen. Je betaalt dan voor de NFT en met die NFT kun je een fysiek product claimen.

Allemaal vastgelegd in een smart contract.

Denk bijvoorbeeld aan uniek handgeschilderd paar schoenen, een kunstwerk of iets anders waar er maar een gelimiteerd aantal van zijn.

Exclusieve toegang tot een locatie, persoon of evenement

Hier heb ik eigenlijk al wat over verteld, maar je ziet ook steeds vaker dat een NFT wordt aangeboden en dat je met die NFT toegang krijgt tot een evenement, locatie of een persoon.

Denk bijvoorbeeld aan je favoriete atleet. Hij kan een NFT uitbrengen waar er maar 1 van is. Als jij die NFT bezit, heb je recht op een potje basketbal met LeBron James, een potje tennis met Nadal of een keer golven met Tiger Woods.

Hetzelfde geldt ook voor toegang tot een bepaald evenement. Als jij een specifieke NFT hebt gekocht en je hoort bij een select groepje, dan kan je door de smart contracts toegang krijgen tot een locatie of evenement.

Denk aan de een pretpark dat een toffe actie houdt of aan YouTube die voor mensen met 10.000.000 abonnees een speciaal event organiseert.

NFT’s als statussymbool

Waarom draag jij designerkleding? Waarom heb jij een kunstwerk aan de muur hangen? Waarom maak je een foto van je nieuwe auto en zet je die op Instagram?

Omdat die items soms een soort statussymbool zijn. De één wilt ‘stoer doen’ en de ander is super trots en heeft er hard voor gewerkt.

Hetzelfde geldt voor NFT’s. Stel, jij hebt een duur kunstwerk gekocht met een NFT. Dat wil je dan graag laten zien. En in de toekomst kan dat. Het gaat namelijk gebeuren dat iedereen een openbare plek heeft waar anderen hun NFT’s kunnen zien.

Mensen kunnen dan zien welke boeken je hebt gekocht, welke toegang je hebt, of je ooit met LeBron James hebt gebasketbald, bij welk concert je bent geweest en of je bij een select groepje hoort of niet.

Collecties en verzamelobjecten

Spaarde jij vroeger voetbalplaatjes of basketbalplaatjes? Spaarde jij vroeger flippo’s? Of was je wellicht fan van Pokémon kaarten?

Stel dat je de voetbalplaatjes die je vroeger spaarde nu ook online kan sparen. Je kan pakjes openen, krijgt hetzelfde gevoel als vroeger en gaat weer 20 jaar in de tijd.

Je voelt je weer jong.

Ook dat kan met NFT’s. Het zijn verzamelobjecten en je kan bepaalde collecties vullen. Net zoals je vroeger deed.

In-game mogelijkheden

Ik moet jullie wat bekennen. In een ver verleden speelde ik een spel en daar heb ik veel geld in gestopt.

4 maanden nadat ik begonnen was met spelen, rolde het spel de mogelijkheid uit om met geld in-game items te kopen. Voor €60 kon je fantastische spullen kopen en was je de beste van het spel.
Dat deed ik dus. Even later stopt ik er nog meer geld in. En nog meer geld.

Dat geld ben ik nu kwijt en de items zijn niks meer waard. Dat is ontzettend zonde.

Deze in-game items zullen in de nieuwste spellen en binnen aanzienbare tijd NFT’s zijn. Je kan ze dan dus ook ruilen / verkopen met andere mensen.

Zo ben je dus je geld niet kwijt zoals ik dat vroeger wel was. Je items kunnen zelfs meer waard worden door de tijd heen. Omdat bepaalde items bijvoorbeeld niet meer worden gemaakt of niet meer gekocht kunnen worden.

Investering

Als je tot dit punt bent beland, dan ben je al meerdere redenen tegengekomen waarom NFT’s veel geld kunnen kosten – maar ook meer waard kunnen worden.

Dan kan komen door:

  • Smart contracts
  • De schaarste
  •  Het nostalgische gevoel dat mensen ervan krijgen
  • De status die je ermee krijgt
  • En de toegang die je krijgt

Het is dus niet gek dat mensen NFT’s als investering zien. Want iets dat nu veel geld waard is, kan over 5 jaar nog veel meer geld waar zijn.

Een van Gogh was immers in 1890 ook niet zoveel waard als nu. En dat ga je ook zien met veel NFT projecten.

Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan. Geschreven door: Daniël Kuipers
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]