Datalayer
Een Datalayer is een concept dat wordt gebruikt in de wereld van webontwikkeling en online tracking. Het verwijst naar een gestructureerde verzameling van gegevens die wordt opgeslagen in de broncode van een website. Deze gegevens zijn meestal verborgen voor de gebruikers en worden gebruikt om informatie over de website en het gedrag van de gebruikers bij te houden.
Nuttige toepassingen van een Datalayer
De Datalayer bevat typisch informatie zoals paginatitels, URL’s, interacties van gebruikers (zoals klikken op knoppen of invullen van formulieren), productinformatie en andere relevante gegevens. Deze gegevens worden vaak gebruikt door tools voor webanalyse en marketingtechnologieën, zoals Google Analytics, om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de website gebruiken en om prestaties te meten. Het voordeel van het gebruik van een Datalayer is dat het de integratie van trackingcodes en het beheer van gegevens vereenvoudigt. Ontwikkelaars kunnen de Datalayer structureren en bijwerken zonder de trackingcodes in de website te wijzigen, wat de flexibiliteit en het onderhoud vergemakkelijkt.