Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics.

Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen.

Of juist aan welke pagina’s je nog wat moet sleutelen.

En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics.

Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg.

Als een soort naslagwerk.

Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Handleiding hoe Google Analytics Toevoegen

Voordat we verder gaan..

Ik ben er nu even vanuit gegaan dat je precies weet wat Google Analytics is.

Maar als je dat niet weet, dan adviseer ik je om de volgende blogs te lezen:

Als je die drie blogs hebt gelezen dan weet je precies wat Google Analytics is, wat je er mee kan, hoe je het moet installeren en waar je op moet letten.

Oftewel, dan ben je overtuigd dat Google Analytics verschrikkelijk handig is.

Iemand toevoegen aan Google Analytics

Het toevoegen van iemand aan Google Analytics doe je als volgt:

1. Ga naar https://analytics.google.com en log in.

2. Klik linksonder op ‘Beheerder’.

Even een korte pauze.

Voordat we verder gaan, leg ik je eerst even uit wat het verschil tussen een account, een property en een weergave is.

Want je kan iemand toegang geven op alle drie die niveaus.

En daar heeft Google een hele mooie afbeelding voor gemaakt.

Organisatie account property weergave

Bron: https://support.google.com/analytics/answer/1009618?hl=nl

Verschil account, property en weergave

Voordat ik je mijn uitleg ga vertellen, wil ik Google de kans geven om uit te leggen wat het verschil is:

“Een account is uw toegangspunt voor Google Analytics en het hoogste beheerniveau. Een organisatie kan een of meer Analytics-accounts hebben.”

“Een property is een website, mobiele app of apparaat (bijvoorbeeld een kiosk of een apparaat op een verkooppunt). Een account kan een of meer property’s bevatten.”

“Een weergave is uw toegangspunt voor rapporten, een gedefinieerde weergave van gegevens van een property. U kunt gebruikers toegang geven tot een weergave, zodat ze rapporten kunnen bekijken die zijn gebaseerd op de gegevens van die weergave. Een property kan een of meer weergaven bevatten.”

Eigenlijk zit het zo:

Account is het hoogste niveau binnen Google Analytics.

Wanneer je iemand toegevoegd als beheerder binnen het account, dan heb je de rechten voor alle property’s en alle weergaves.

Andersom werkt dat niet zo.

De vuistregel die ik daarom ook hanteer is: voeg altijd iemand toe op accountniveau.

Dan heb je nooit problemen of iemand wel alle toegang heeft.

En om even een simpele vergelijking te maken.

Je kent Unilever wel toch?

Unilever is eigenaar van ontzettend veel bedrijven.

Mijn advies zou zijn om het account te vernoemen naar de overkoepelende organisatie.

Oftewel, Unilever.

De property’s zijn er dan voor alle merken die vallen onder Unilever.

Dat zijn dan bijvoorbeeld Axe, Dove of Lipton.

Ik snap hem

Een ander goed voorbeeld is wanneer je bijvoorbeeld een onderneming hebt met fysieke locaties, die allemaal een eigen website hebben..

Het account wordt dan de bedrijfsnaam.

En de property’s worden dan vernoemd naar de filialen.

Door naar de weergave

Dan heb ik er één nog niet genoemd: de weergave.

Weergave is niets anders dan een overzicht van de rapportages vanuit de property.

Het verschil tussen de weergave en de property zit hem in dat je bij weergaves allerlei filters kan toevoegen en instellingen kan aanpassen voor de dataweergave.

Je kan daarmee je data specifieker maken, filteren en segmenteren.

Denk er bij de weergaves aan dat je altijd ook één weergave hebt waar je niks bij aanpast.

Want wanneer je een fout hebt gemaakt, kan je de data niet meer terughalen.

Daarom moet je, zodra je start met Analytics, altijd een ‘Master’ weergave maken.

En om duidelijk te maken dat niemand eraan mag zitten, vernoem ik die weergave altijd als volgt:

0. Master (Afblijven)

De volgende weergave zou dan bijvoorbeeld heten:

1. IP-adres filter

Weergave segmentatie Analytics

Terug naar het toegang geven

Waar waren we ook alweer?

Oja, bij stap drie.

3. Wanneer je linksonder hebt geklikt op ‘Beheerder’, moet je een keuze maken op welke niveau je iemand toegang wilt geven.

4. Klik op ‘Gebruikersbeheer’ binnen de juiste kolom.

Gebruikersbeheer Google Analytics

5. Klik rechtsboven op het blauwe bolletje met het plusje.

In Analytics iemand toevoegen

6. Klik vervolgens op ‘Gebuikers toevoegen’.

Gebruiker toevoegen Google

7. Vul het e-mailadres van de betreffende persoon in.

8. Maak een keuze welke rechten de persoon krijgt (accountniveau dus, om verdere problemen te voorkomen).

Als je een marketingbureau of SEO specialist toegang geeft, dan zijn dat in principe de bovenste drie vinkjes.

Accountniveau iemand toevoegen

Tip: wanneer je een externe partij toegang geeft, vink dan nooit het onderste vinkje aan.

9. Klik rechtsboven op ‘Toevoegen’.

Tadaaaaaa!

Deze handleiding is onderdeel van een serie blogs waarin ik uitleg hoe je mensen kan toegang geven tot de verschillende Google tools. Mocht je ook op zoek zijn naar hoe je iemand kan toevoegen tot bijvoorbeeld Analytics of Tag Manager, dan heb ik de volgende links voor je:

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]