Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics.

Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen.

Of juist aan welke pagina’s je nog wat moet sleutelen.

En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics.

Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg.

Als een soort naslagwerk.

Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Handleiding hoe Google Analytics Toevoegen

Voordat we verder gaan..

Ik ben er nu even vanuit gegaan dat je precies weet wat Google Analytics is.

Maar als je dat niet weet, dan adviseer ik je om de volgende blogs te lezen:

Als je die drie blogs hebt gelezen dan weet je precies wat Google Analytics is, wat je er mee kan, hoe je het moet installeren en waar je op moet letten.

Oftewel, dan ben je overtuigd dat Google Analytics verschrikkelijk handig is.

Iemand toevoegen aan Google Analytics

Het toevoegen van iemand aan Google Analytics doe je als volgt:

1. Ga naar https://analytics.google.com en log in.

2. Klik linksonder op ‘Beheerder’.

Even een korte pauze.

Voordat we verder gaan, leg ik je eerst even uit wat het verschil tussen een account, een property en een weergave is.

Want je kan iemand toegang geven op alle drie die niveaus.

En daar heeft Google een hele mooie afbeelding voor gemaakt.

Organisatie account property weergave

Bron: https://support.google.com/analytics/answer/1009618?hl=nl

Verschil account, property en weergave

Voordat ik je mijn uitleg ga vertellen, wil ik Google de kans geven om uit te leggen wat het verschil is:

“Een account is uw toegangspunt voor Google Analytics en het hoogste beheerniveau. Een organisatie kan een of meer Analytics-accounts hebben.”

“Een property is een website, mobiele app of apparaat (bijvoorbeeld een kiosk of een apparaat op een verkooppunt). Een account kan een of meer property’s bevatten.”

“Een weergave is uw toegangspunt voor rapporten, een gedefinieerde weergave van gegevens van een property. U kunt gebruikers toegang geven tot een weergave, zodat ze rapporten kunnen bekijken die zijn gebaseerd op de gegevens van die weergave. Een property kan een of meer weergaven bevatten.”

Eigenlijk zit het zo:

Account is het hoogste niveau binnen Google Analytics.

Wanneer je iemand toegevoegd als beheerder binnen het account, dan heb je de rechten voor alle property’s en alle weergaves.

Andersom werkt dat niet zo.

De vuistregel die ik daarom ook hanteer is: voeg altijd iemand toe op accountniveau.

Dan heb je nooit problemen of iemand wel alle toegang heeft.

En om even een simpele vergelijking te maken.

Je kent Unilever wel toch?

Unilever is eigenaar van ontzettend veel bedrijven.

Mijn advies zou zijn om het account te vernoemen naar de overkoepelende organisatie.

Oftewel, Unilever.

De property’s zijn er dan voor alle merken die vallen onder Unilever.

Dat zijn dan bijvoorbeeld Axe, Dove of Lipton.

Ik snap hem

Een ander goed voorbeeld is wanneer je bijvoorbeeld een onderneming hebt met fysieke locaties, die allemaal een eigen website hebben..

Het account wordt dan de bedrijfsnaam.

En de property’s worden dan vernoemd naar de filialen.

Door naar de weergave

Dan heb ik er één nog niet genoemd: de weergave.

Weergave is niets anders dan een overzicht van de rapportages vanuit de property.

Het verschil tussen de weergave en de property zit hem in dat je bij weergaves allerlei filters kan toevoegen en instellingen kan aanpassen voor de dataweergave.

Je kan daarmee je data specifieker maken, filteren en segmenteren.

Denk er bij de weergaves aan dat je altijd ook één weergave hebt waar je niks bij aanpast.

Want wanneer je een fout hebt gemaakt, kan je de data niet meer terughalen.

Daarom moet je, zodra je start met Analytics, altijd een ‘Master’ weergave maken.

En om duidelijk te maken dat niemand eraan mag zitten, vernoem ik die weergave altijd als volgt:

0. Master (Afblijven)

De volgende weergave zou dan bijvoorbeeld heten:

1. IP-adres filter

Weergave segmentatie Analytics

Terug naar het toegang geven

Waar waren we ook alweer?

Oja, bij stap drie.

3. Wanneer je linksonder hebt geklikt op ‘Beheerder’, moet je een keuze maken op welke niveau je iemand toegang wilt geven.

4. Klik op ‘Gebruikersbeheer’ binnen de juiste kolom.

Gebruikersbeheer Google Analytics

5. Klik rechtsboven op het blauwe bolletje met het plusje.

In Analytics iemand toevoegen

6. Klik vervolgens op ‘Gebuikers toevoegen’.

Gebruiker toevoegen Google

7. Vul het e-mailadres van de betreffende persoon in.

8. Maak een keuze welke rechten de persoon krijgt (accountniveau dus, om verdere problemen te voorkomen).

Als je een marketingbureau of SEO specialist toegang geeft, dan zijn dat in principe de bovenste drie vinkjes.

Accountniveau iemand toevoegen

Tip: wanneer je een externe partij toegang geeft, vink dan nooit het onderste vinkje aan.

9. Klik rechtsboven op ‘Toevoegen’.

Tadaaaaaa!

Zo makkelijk is het toevoegen van iemand aan Google Analytics!

Ik heb er een iets langer verhaal van gemaakt omdat ik het belangrijk vind dat je de juiste mensen de juiste toegang geeft.

En als het je niet is gelukt, klik dan op de onderstaande knop.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *