Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics.

Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen.

Of juist aan welke pagina’s je nog wat moet sleutelen.

En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics.

Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg.

Als een soort naslagwerk.

Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Handleiding hoe Google Analytics Toevoegen

Voordat we verder gaan..

Ik ben er nu even vanuit gegaan dat je precies weet wat Google Analytics is.

Maar als je dat niet weet, dan adviseer ik je om de volgende blogs te lezen:

Als je die drie blogs hebt gelezen dan weet je precies wat Google Analytics is, wat je er mee kan, hoe je het moet installeren en waar je op moet letten.

Oftewel, dan ben je overtuigd dat Google Analytics verschrikkelijk handig is.

Iemand toevoegen aan Google Analytics

Het toevoegen van iemand aan Google Analytics doe je als volgt:

1. Ga naar https://analytics.google.com en log in.

2. Klik linksonder op ‘Beheerder’.

Even een korte pauze.

Voordat we verder gaan, leg ik je eerst even uit wat het verschil tussen een account, een property en een weergave is.

Want je kan iemand toegang geven op alle drie die niveaus.

En daar heeft Google een hele mooie afbeelding voor gemaakt.

Organisatie account property weergave

Bron: https://support.google.com/analytics/answer/1009618?hl=nl

Verschil account, property en weergave

Voordat ik je mijn uitleg ga vertellen, wil ik Google de kans geven om uit te leggen wat het verschil is:

“Een account is uw toegangspunt voor Google Analytics en het hoogste beheerniveau. Een organisatie kan een of meer Analytics-accounts hebben.”

“Een property is een website, mobiele app of apparaat (bijvoorbeeld een kiosk of een apparaat op een verkooppunt). Een account kan een of meer property’s bevatten.”

“Een weergave is uw toegangspunt voor rapporten, een gedefinieerde weergave van gegevens van een property. U kunt gebruikers toegang geven tot een weergave, zodat ze rapporten kunnen bekijken die zijn gebaseerd op de gegevens van die weergave. Een property kan een of meer weergaven bevatten.”

Eigenlijk zit het zo:

Account is het hoogste niveau binnen Google Analytics.

Wanneer je iemand toegevoegd als beheerder binnen het account, dan heb je de rechten voor alle property’s en alle weergaves.

Andersom werkt dat niet zo.

De vuistregel die ik daarom ook hanteer is: voeg altijd iemand toe op accountniveau.

Dan heb je nooit problemen of iemand wel alle toegang heeft.

En om even een simpele vergelijking te maken.

Je kent Unilever wel toch?

Unilever is eigenaar van ontzettend veel bedrijven.

Mijn advies zou zijn om het account te vernoemen naar de overkoepelende organisatie.

Oftewel, Unilever.

De property’s zijn er dan voor alle merken die vallen onder Unilever.

Dat zijn dan bijvoorbeeld Axe, Dove of Lipton.

Ik snap hem

Een ander goed voorbeeld is wanneer je bijvoorbeeld een onderneming hebt met fysieke locaties, die allemaal een eigen website hebben..

Het account wordt dan de bedrijfsnaam.

En de property’s worden dan vernoemd naar de filialen.

Door naar de weergave

Dan heb ik er één nog niet genoemd: de weergave.

Weergave is niets anders dan een overzicht van de rapportages vanuit de property.

Het verschil tussen de weergave en de property zit hem in dat je bij weergaves allerlei filters kan toevoegen en instellingen kan aanpassen voor de dataweergave.

Je kan daarmee je data specifieker maken, filteren en segmenteren.

Denk er bij de weergaves aan dat je altijd ook één weergave hebt waar je niks bij aanpast.

Want wanneer je een fout hebt gemaakt, kan je de data niet meer terughalen.

Daarom moet je, zodra je start met Analytics, altijd een ‘Master’ weergave maken.

En om duidelijk te maken dat niemand eraan mag zitten, vernoem ik die weergave altijd als volgt:

0. Master (Afblijven)

De volgende weergave zou dan bijvoorbeeld heten:

1. IP-adres filter

Weergave segmentatie Analytics

Terug naar het toegang geven

Waar waren we ook alweer?

Oja, bij stap drie.

3. Wanneer je linksonder hebt geklikt op ‘Beheerder’, moet je een keuze maken op welke niveau je iemand toegang wilt geven.

4. Klik op ‘Gebruikersbeheer’ binnen de juiste kolom.

Gebruikersbeheer Google Analytics

5. Klik rechtsboven op het blauwe bolletje met het plusje.

In Analytics iemand toevoegen

6. Klik vervolgens op ‘Gebuikers toevoegen’.

Gebruiker toevoegen Google

7. Vul het e-mailadres van de betreffende persoon in.

8. Maak een keuze welke rechten de persoon krijgt (accountniveau dus, om verdere problemen te voorkomen).

Als je een marketingbureau of SEO specialist toegang geeft, dan zijn dat in principe de bovenste drie vinkjes.

Accountniveau iemand toevoegen

Tip: wanneer je een externe partij toegang geeft, vink dan nooit het onderste vinkje aan.

9. Klik rechtsboven op ‘Toevoegen’.

Tadaaaaaa!

Deze handleiding is onderdeel van een serie blogs waarin ik uitleg hoe je mensen kan toegang geven tot de verschillende Google tools. Mocht je ook op zoek zijn naar hoe je iemand kan toevoegen tot bijvoorbeeld Analytics of Tag Manager, dan heb ik de volgende links voor je:

Recente blogs

23 februari 2020
alternatieven MOZ

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.
23 februari 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Hotjar
23 februari 2020
10 tools die beter zijn dan Google Page Speed

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen. Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips. Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.
15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *