In deze situatie is Keyword Hero een handige tool. In deze blog neem ik je mee in wat Keyword Hero doet, hoe je het installeert en hoe je er optimaal gebruik van maakt.
Keyword Hero is een slimme tool die verborgen zoekwoorddata in Google Analytics weer inzichtelijk maakt. Het koppelt gegevens uit Google Search Console aan je Analytics-account, waardoor je precies ziet welke zoekwoorden verkeer en conversies genereren.
Maar voor wie is dat dan handig? Denk aan SEO-specialisten die zoekwoorden willen koppelen aan prestaties, ondernemers die inzicht willen in wat klanten zoeken, of marketeers die gerichte campagnes willen opzetten.
Kortom, als je serieus met SEO bezig bent, is Keyword Hero een goede toevoeging.
Voordat je begint, zijn er een drie dingen die je klaar moet hebben. Als je dit niet doet heeft de installatie van Keyword Hero geen nut.
Zorg dat je toegang hebt tot de juiste weergave. In Google Analytics betekent dit dat je een property hebt ingesteld die je data verzamelt en dat je gebruik maakt van een “Explorations” of een specifiek rapport dat geschikt is voor analyse met externe tools zoals Keyword Hero.
Weet je niet hoe je je website koppelt aan Google Analytics? Dan kan je één van mijn eerder geschreven artikelen lezen. Kies zelf maar welke je prettiger vindt.
Dit moet gekoppeld zijn aan je website. Zorg ervoor dat de juiste property in Search Console is geverifieerd en dat deze overeenkomt met de website die je in Keyword Hero wilt analyseren.
Als je je website nog niet gekoppeld hebt aan Google Search Console, dan kan je mijn handleiding lezen, genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen’. Hierin leg ik stap voor stap uit hoe je dit makkelijk kunt aanpakken.
Je hoeft geen expert te zijn, maar het is handig als je weet hoe je verschillende rapporten kunt bekijken en hoe je toegang krijgt tot de juiste instellingen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van aangepaste weergaven of het instellen van filters.
Let ook op: Keyword Hero maakt een extra weergave aan in je Analytics-account. Dit zorgt ervoor dat je originele data intact blijft. En ja, er is een gratis versie, maar die heeft beperkingen, zoals een maximum van 2000 sessies per maand.
Keyword Hero koppelt data van Google Analytics en Google Search Console. Doordat je deze accounts al hebt aangemaakt, is het installeren van Keyword Hero zo gedaan.
Hoe je dat doet? Dat leg ik je nu stap voor stap uit. Binnen twee minuten ben je klaar.
Stap 1: Ga naar de website van Keyword Hero en klik rechtsboven op ‘Sign up / Log in’.
Stap 2: Log in met het Google-account waar Google Tag Manager, Google Analytics en Google Search Console aan gekoppeld is.
Stap 3: Klik rechtsboven op ‘Add Domain’’
Stap 4: Selecteer in de kolom ‘Accounts’ welk account je gekoppeld wilt hebben, in de kolom ‘Properties & Apps’ welke property je gekoppeld wilt hebben en in de kolom ‘views’ welke weergave je gekoppeld wilt hebben.
Stap 5: Selecteer bij ‘Select tracking’ de conversie die je wilt weten en klik op ‘Next’
Stap 6: Selecteer het juiste domein door op ‘Select’ te klikken en let goed op dat deze precies overeenkomt met je website.
Klik vervolgens op ‘Next’.
Stap 7: Klik onderaan op ‘Create’.
Selecteer vervolgens weer het juiste Google Account.
Stap 8: Selecteer een betaald plan (Want anders kan je de conversies niet meten) en klik op ‘Next’.
Stap 9: Wacht 24 uur totdat je eerste data vertoond wordt en vul je e-mailadres in als je graag elke week een rapport wilt krijgen van de Keyword Hero resultaten.
Nu je Keyword Hero hebt geïnstalleerd, vraag je je waarschijnlijk af hoe je de data het beste kunt gebruiken. Met Keyword Hero krijg je inzicht in de zoekwoorden die verkeer naar je site sturen, maar hoe weet je welke zoekwoorden écht converteren?
Om dat te achterhalen kan je mijn eerder geschreven artikel lezen, genaamd: Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.