Zoeken
Menu

Super interessant! Maar hoe pak je dit aan?

Om websitebezoekers opnieuw te kunnen benaderen met bijvoorbeeld advertenties, maken we gebruik van zogeheten doelgroeplijsten.

In dit artikel leg ik je precies uit hoe je doelgroeplijsten maakt en hoe je deze vervolgens importeert in Google Ads om ze ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken voor remarketing advertenties.

Stap 1: Zorg dat de je Google Ads account gekoppeld is aan je Google Analytics account

Voordat we aan de slag gaan met het opzetten van doelgroeplijsten, is het belangrijk dat we eerst controleren of Google Ads gekoppeld is aan Google Analytics. Dit kun je eenvoudig controleren door de volgende stappen te volgen:

  1. Log in bij Google Analytics
  2. Klik links onderin op het tandwieltje van ‘beheerder’.

Klik vervolgens in de middelste kolom op ‘Google Ads koppelen

Google Analytics Google Ads koppelen

Als je Google Ads account gekoppeld is aan je Google Analytics account, dan zie je hier iets wat lijkt op onderstaande afbeelding

Google Ads wel gekoppeld GA

Is je Google Ads account nog niet gekoppeld aan je Google Analytics account? Dan zie je hier iets wat lijkt op het volgende

Google Ads niet gekoppeld GA

Als dit laatste het geval is, bekijk dan eerst onderstaande handleiding voor het koppelen van Google Analytics en Google Ads.

Belangrijk: Zonder deze koppeling kun je de aangemaakte doelgroeplijsten niet importeren binnen Google Ads!

Lees hier de handleiding voor het koppelen Google Ads en Google Analytics

Als je de accounts hebt gekoppeld, kunnen we aan de slag met het echte werk. Volg mij naar stap 2!

Stap 2: Ga naar doelgroepdefinities & schakel Remarketing in

Als eerste schakelen we remarketing in binnen Google Analytics. Zo kan Google Analytics, naast de gegevens die via de standaardimplementatie van Google Analytics worden verzameld, namelijk ook gegevens over bezoekers verzamelen via Google-advertentiecookies en ID’s..

Let op! Het inschakelen van remarketing brengt wat extra verplichtingen op het gebied van AVG met zich mee. Meer informatie hierover kun je hier vinden.

Remarketing inschakelen binnen Google Analytics doe je zo:

  1. Klik links onderin op het tandwieltje van ‘beheerder’.
  2. Klik vervolgens in de middelste kolom op ‘Doelgroepdefinities’ en ‘Doelgroepen
Google Analytics Doelgroepdefinities

Als je remarketing nog niet eerder hebt ingeschakeld, zie je onderstaand scherm:

Remarketing inschakelen Google Analytics

Klik hier op ‘Volgende stap’

De eerst doelgroeplijst maakt Google Analytics automatisch voor je aan. Het enige wat je nog moet doen is een bestemming kiezen. Klik op ‘+ Bestemmingen toevoegen’ en selecteer je Google Ads account. Klik vervolgens op ‘Inschakelen’.

Stap 3: Maak meerdere doelgroeplijsten aan

Woehoe! ???? Gefeliciteerd! Je hebt je eerste Remarketing doelgroeplijsten aangemaakt binnen Analytics en geïmporteerd in Google Ads. Dat was makkelijk, toch?

Voor wie nu gelijk een remarketing campagne in Google Aads aan wil gaan aanmaken, nog even geduld… De aangemaakte doelgroeplijsten moeten eerst nog worden gevuld. Dit gebeurt automatisch als mensen je website bezoeken.

Afhankelijk van welke vorm van remarketing je in wil gaan zetten binnen Google Ads, heeft Google een aantal eisen over de grootte van je doelgroeplijst:

  • Voor remarketing in het Google Display Netwerk moet je minimaal 100 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Voor remarketing in het zoeknetwerk van Google moet je minimaal 1000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Voor remarketing in YouTube moet je minimaal 1000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Voor remarketing in Gmail-advertenties moet je in het Display Netwerk minimaal 1000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad in de afgelopen 30 dagen.
  • Voor remarketing in Discovery-advertenties moet je in de afgelopen 30 dagen minimaal 1000 actieve bezoekers of gebruikers hebben gehad.

In Google Ads vindt je de nieuwe lijst door naar ‘Tools & Instellingen’ –> ‘Doelgroepbeheer’ te gaan. Hier zie je vervolgens de aangemaakt doelgroeplijst. Meestal heet deze Alle bezoekers (Google Analytics). Hier kun je ook gelijk zien hoeveel website bezoekers er op de lijst staan.

Doelgroepbeheer Google Ads

Nu kun je aan de slag om meerdere doelgroeplijsten te gaan maken. Om je op weg te helpen staan hieronder enkele voorbeelden van doelgroeplijsten die je nog aan kunt maken:

  • Alle gebruikers afgelopen 60 dagen
  • Alle gebruikers afgelopen 90 dagen
  • Alle gebruikers afgelopen 120 dagen
  • Alle gebruikers die niet geconverteerd hebben
  • Alle gebruikers die pagina X bezocht hebben

Wil je weten hoe je deze specifieke doelgroeplijsten maakt? Lees dan vooral nog even door!

Bonus: Maak nieuwe doelgroepen op basis van voorwaarden

Om specifieker te retargeten kun je ook doelgroeplijsten opzetten met alleen bezoekers van specifieke pagina’s. Dit doe je door een nieuwe doelgroep aan te maken, te kiezen voor alle gebruikers en vervolgens op het potloodje te klikken.

Voorwaarden doelgroeplijst Google Analytics

Vervolgens opent de ‘Doelgroepbouwer’ op je scherm. Hier kun je aangeven aan welke voorwaarden de websitebezoeker moet voldoen om op de aangemaakte doelgroeplijst te komen. Bijvoorbeeld alle gebruikers die pagina’s hebben bezocht die /seo/ bevatten.

Zo weet je dat al die bezoekers geïnteresseerd zijn in SEO en kun je ze effectievere advertenties tonen!

Doelgroepbouwer Google Analytics

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog