Zoeken
Menu

Ik vroeg hem waarom dat zo was.Zijn antwoord: “Die certificaten geven vertrouwen en laten zien dat een organisatie kennis in huis heeft”.

Toen ik hem toen vertelde dat je de antwoorden van de Google examens voor de certificaten gewoon in Google kon vinden, sloeg hij steil achterover. Hoog tijd om jou ook hiervan op de hoogte te stellen!

Wat is een Google certificaat waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Even heel kort door de bocht: een Google certificaat ontvang je wanneer je het examen van een Google cursus hebt gehaald.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Google Ads Display
  • Googe Ads Mobile
  • Google Ads Search
  • Google Ads Video
  • Google Shopping
  • Google Analytics
Google cerfiticaten topics

Als je de cursus inderdaad hebt doorlopen en het examen hebt gehaald, dan heb je de kennis in huis.

Zou je zeggen.. Alleen helaas zijn alle antwoord van de Google examens te googlen en kan je de antwoorden op meerdere website vinden.

Kijk maar! Er worden zelfs complete YouTube video’s over gemaakt.

antwoorden google

Ik vind echter wel dat elke online marketeer zijn certificaten ooit moet hebben gehaald. Niet jaarlijks, want dat kost teveel tijd en praktijkervaring is veel waardevoller.

Ik heb namelijk meegemaakt dat iemand alle certificaten van Google Ads had behaald, maar nog nooit een Google Ads campagne had opgezet.

Beetje gek hé? Oké … door naar de Google Partners!

Wat is een Google Partner waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Een Google Partner is een organisatie die grofweg voldoet aan 2 criteria:

  • De organisatie moet 1 gelinkt persoon hebben met een Google Ads certificaat (waarvan we weten dat je de antwoorden op internet kan vinden)
  • In de afgelopen 90 dagen dient de organisatie ten minste $10.000,- uitgegeven te hebben in Google Ads

Nu hoor ik je denken: ‘$10.000,- is een flink bedrag!’ Niet helemaal.

Stel dat je een online marketing bureau hebt en je hebt een aantal klanten binnengehaald die samen $10.000,- spenderen in Google Ads.

Chapeau, goed gedaan! Maar dat zegt direct niet iets over je online marketing skills.

Als je dus een kei bent in sales en je hebt de antwoorden van Google gehaald is het dus mogelijk als Google Partner te worden gezien.

Conclusie!

Natuurlijk moet je wat ik hierboven zeg met een korreltje zout nemen, want veel van de organisaties die Google Partner zijn verstaan hun vak natuurlijk wel. Je haalt immers niet zomaar klanten binnen die, ook gezamenlijk, zoveel spenderen aan Google Ads.

Enk probeer ook niemand onderuit te halen, maar wil je vooral duidelijk maken dat je niet zomaar voor een logo of andere vorm van accreditatie moet vallen.

Die kunnen namelijk gekocht zijn of misschien wel gefaked.

Mijn advies is dat je altijd vraagt om referenties en onderzoek doet naar de organisatie. Vraag waar de expertise ligt, vraag naar wat ze klanten hebben opgeleverd en kijk wat er op het internet over de organisatie verteld wordt (op onafhankelijke platformen, natuurlijk!).

Dit artikel is geschreven op 23 augustus 2018 en geüpdatet op 3 september 2021.

4 reacties op “Waarom Google certificaten en Google Partners bullsh*t zijn!

    1. Hi Robert. Wat jammer, maar zoals ik al aangeef in het artikel: focus niet alleen op het examen, ga juist voor de praktische kennis! Daar leer je toch echt het meest van.

  1. Ik doe al 12 jaar adwords campagnes voor eigen restaurant en in mijn studententijd als affilaite marketeer mega campagnes gedaan maar nooit overwogen ooit een certificaat te halen. Nooit nut van ingezien; ik kan het, het is niet moeilijk. Net als met Facebook ads; heel gebruiksvriendelijk ingericht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog