Google certificaten en partners

Waarom Google certificaten en Google Partners bullsh*t zijn!

Toen ik laatst met een ondernemer aan tafel zat, kreeg ik te horen dat hij veel waarde hecht aan Google certificaten en Google Partners.

Ik vroeg hem waarom dat zo was.

Zijn antwoord: “Die certificaten geven vertrouwen en laten zien dat een organisatie kennis in huis heeft”.

Toen ik hem toen vertelde dat je de antwoorden van de Google examens voor de certificaten gewoon in Google kon vinden, sloeg hij steil achterover.

Hoog tijd, om jou als ondernemer, ook hiervan op de hoogte te stellen!

Wat is een Google certificaat waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Even heel kort door de bocht: een Google certificaat ontvang je wanneer je het examen van een Google cursus hebt gehaald.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Google Ads Display
  • Googe Ads Mobile
  • Google Ads Search
  • Google Ads Video
  • Google Shopping
  • Google Analytics

Google certificaten

Als je de cursus inderdaad hebt doorlopen en het examen hebt gehaald, dan heb je de kennis in huis.

Toegegeven, iemand die geen verstand heeft van Google/online marketing zou dit niet even in een middagje kunnen doen.

Daarvoor is het te lastig.

Maar waarom je geen waarde moet hechten aan Google certificaten is dat de antwoorden simpelweg te googlen zijn.

Ironisch

Kijk maar!

Er worden zelfs complete YouTube video’s over gemaakt.

Youtube video Google examen

Ik vind echter wel dat elke online marketeer zijn certificaten ooit moet hebben gehaald.

Niet jaarlijks, want dat kost teveel tijd en praktijkervaring is veel waardevoller.

Ik heb namelijk meegemaakt dat iemand alle certificaten van Google Ads had behaald, maar nog nooit een Google Ads campagne had opgezet.

Beetje gek hé?

Oké … door naar de Google Partners!

Wat is een Google Partner waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Een Google Partner is een organisatie die grofweg voldoet aan 2 criteria:

  • De organisatie moet 1 gelinkt persoon hebben met een Google Ads certificaat (waarvan we weten dat je de antwoorden op internet kan vinden)
  • In de afgelopen 90 dagen dient de organisatie ten minste $10.000,- uitgegeven te hebben in Google Ads

Nu hoor ik je denken: ‘$10.000,- is een flink bedrag!’

Niet helemaal.

Stel dat je een online marketing bureau hebt en je hebt een aantal klanten binnengehaald die samen $10.000,- spenderen in Google Ads.

Chapeau, goed gedaan!

Maar dat zegt direct niet iets over je online marketing skills.

Als je dus een kei bent in sales en je hebt de antwoorden van Google gehaald is het dus mogelijk als Google Partner te worden gezien.

Conclusie!

Natuurlijk moet je wat ik hierboven zeg met een korreltje zout nemen, want veel van de organisaties die Google Partner zijn verstaan hun vak natuurlijk wel.

Je haalt immers niet zomaar klanten binnen die, ook gezamenlijk, zoveel spenderen aan Google Ads.

Ik probeer ook niemand onderuit te halen, maar wil je vooral duidelijk maken dat je niet zomaar voor een logo of andere vorm van accreditatie moet vallen.

Die kunnen namelijk gekocht zijn of misschien wel gefaked.

Mijn advies is dat je altijd vraagt om referenties en onderzoek doet naar de organisatie.

Vraag waar de expertise ligt, vraag naar wat ze klanten hebben opgeleverd en kijk wat er op het internet over de organisatie verteld wordt (op onafhankelijke platformen, natuurlijk!).

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

4 Comments

  1. Robert schreef:

    ik heb al meerdere malen het certificaat proberen te behalen maar kom niet verder dan 65%…

    • Daniel Kuipers schreef:

      Hi Robert. Wat jammer, maar zoals ik al aangeef in het artikel: focus niet alleen op het examen, ga juist voor de praktische kennis! Daar leer je toch echt het meest van.

  2. Xuezhi schreef:

    Ik doe al 12 jaar adwords campagnes voor eigen restaurant en in mijn studententijd als affilaite marketeer mega campagnes gedaan maar nooit overwogen ooit een certificaat te halen. Nooit nut van ingezien; ik kan het, het is niet moeilijk. Net als met Facebook ads; heel gebruiksvriendelijk ingericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *