Google certificaten en partners

Waarom Google certificaten en Google Partners bullsh*t zijn!

Toen ik laatst met een ondernemer aan tafel zat, kreeg ik te horen dat hij veel waarde hecht aan Google certificaten en Google Partners.

Ik vroeg hem waarom dat zo was.

Zijn antwoord: “Die certificaten geven vertrouwen en laten zien dat een organisatie kennis in huis heeft”.

Toen ik hem toen vertelde dat je de antwoorden van de Google examens voor de certificaten gewoon in Google kon vinden, sloeg hij steil achterover.

Hoog tijd, om jou als ondernemer, ook hiervan op de hoogte te stellen!

Wat is een Google certificaat waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Even heel kort door de bocht: een Google certificaat ontvang je wanneer je het examen van een Google cursus hebt gehaald.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Google Ads Display
  • Googe Ads Mobile
  • Google Ads Search
  • Google Ads Video
  • Google Shopping
  • Google Analytics

Google certificaten

Als je de cursus inderdaad hebt doorlopen en het examen hebt gehaald, dan heb je de kennis in huis.

Toegegeven, iemand die geen verstand heeft van Google/online marketing zou dit niet even in een middagje kunnen doen.

Daarvoor is het te lastig.

Maar waarom je geen waarde moet hechten aan Google certificaten is dat de antwoorden simpelweg te googlen zijn.

Ironisch

Kijk maar!

Er worden zelfs complete YouTube video’s over gemaakt.

Youtube video Google examen

Ik vind echter wel dat elke online marketeer zijn certificaten ooit moet hebben gehaald.

Niet jaarlijks, want dat kost teveel tijd en praktijkervaring is veel waardevoller.

Ik heb namelijk meegemaakt dat iemand alle certificaten van Google Ads had behaald, maar nog nooit een Google Ads campagne had opgezet.

Beetje gek hé?

Oké … door naar de Google Partners!

Wat is een Google Partner waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Een Google Partner is een organisatie die grofweg voldoet aan 2 criteria:

  • De organisatie moet 1 gelinkt persoon hebben met een Google Ads certificaat (waarvan we weten dat je de antwoorden op internet kan vinden)
  • In de afgelopen 90 dagen dient de organisatie ten minste $10.000,- uitgegeven te hebben in Google Ads

Nu hoor ik je denken: ‘$10.000,- is een flink bedrag!’

Niet helemaal.

Stel dat je een online marketing bureau hebt en je hebt een aantal klanten binnengehaald die samen $10.000,- spenderen in Google Ads.

Chapeau, goed gedaan!

Maar dat zegt direct niet iets over je online marketing skills.

Als je dus een kei bent in sales en je hebt de antwoorden van Google gehaald is het dus mogelijk als Google Partner te worden gezien.

Conclusie!

Natuurlijk moet je wat ik hierboven zeg met een korreltje zout nemen, want veel van de organisaties die Google Partner zijn verstaan hun vak natuurlijk wel.

Je haalt immers niet zomaar klanten binnen die, ook gezamenlijk, zoveel spenderen aan Google Ads.

Ik probeer ook niemand onderuit te halen, maar wil je vooral duidelijk maken dat je niet zomaar voor een logo of andere vorm van accreditatie moet vallen.

Die kunnen namelijk gekocht zijn of misschien wel gefaked.

Mijn advies is dat je altijd vraagt om referenties en onderzoek doet naar de organisatie.

Vraag waar de expertise ligt, vraag naar wat ze klanten hebben opgeleverd en kijk wat er op het internet over de organisatie verteld wordt (op onafhankelijke platformen, natuurlijk!).

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

4 Comments

  1. Robert schreef:

    ik heb al meerdere malen het certificaat proberen te behalen maar kom niet verder dan 65%…

    • Daniel Kuipers schreef:

      Hi Robert. Wat jammer, maar zoals ik al aangeef in het artikel: focus niet alleen op het examen, ga juist voor de praktische kennis! Daar leer je toch echt het meest van.

  2. Xuezhi schreef:

    Ik doe al 12 jaar adwords campagnes voor eigen restaurant en in mijn studententijd als affilaite marketeer mega campagnes gedaan maar nooit overwogen ooit een certificaat te halen. Nooit nut van ingezien; ik kan het, het is niet moeilijk. Net als met Facebook ads; heel gebruiksvriendelijk ingericht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *