WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Google certificaten en partners

Waarom Google certificaten en Google Partners bullsh*t zijn!

Toen ik laatst met een ondernemer aan tafel zat, kreeg ik te horen dat hij veel waarde hecht aan Google certificaten en Google Partners.

Ik vroeg hem waarom dat zo was.

Zijn antwoord: “Die certificaten geven vertrouwen en laten zien dat een organisatie kennis in huis heeft”.

Toen ik hem toen vertelde dat je de antwoorden van de Google examens voor de certificaten gewoon in Google kon vinden, sloeg hij steil achterover.

Hoog tijd, om jou als ondernemer, ook hiervan op de hoogte te stellen!

Wat is een Google certificaat waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Even heel kort door de bocht: een Google certificaat ontvang je wanneer je het examen van een Google cursus hebt gehaald.

Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • Google Ads Display
  • Googe Ads Mobile
  • Google Ads Search
  • Google Ads Video
  • Google Shopping
  • Google Analytics

Google certificaten

Als je de cursus inderdaad hebt doorlopen en het examen hebt gehaald, dan heb je de kennis in huis.

Toegegeven, iemand die geen verstand heeft van Google/online marketing zou dit niet even in een middagje kunnen doen.

Daarvoor is het te lastig.

Maar waarom je geen waarde moet hechten aan Google certificaten is dat de antwoorden simpelweg te googlen zijn.

Ironisch

Kijk maar!

Er worden zelfs complete YouTube video’s over gemaakt.

Youtube video Google examen

Ik vind echter wel dat elke online marketeer zijn certificaten ooit moet hebben gehaald.

Niet jaarlijks, want dat kost teveel tijd en praktijkervaring is veel waardevoller.

Ik heb namelijk meegemaakt dat iemand alle certificaten van Google Ads had behaald, maar nog nooit een Google Ads campagne had opgezet.

Beetje gek hé?

Oké … door naar de Google Partners!

Wat is een Google Partner waarom mag je hier geen waarde aan hechten?

Een Google Partner is een organisatie die grofweg voldoet aan 2 criteria:

  • De organisatie moet 1 gelinkt persoon hebben met een Google Ads certificaat (waarvan we weten dat je de antwoorden op internet kan vinden)
  • In de afgelopen 90 dagen dient de organisatie ten minste $10.000,- uitgegeven te hebben in Google Ads

Nu hoor ik je denken: ‘$10.000,- is een flink bedrag!’

Niet helemaal.

Stel dat je een online marketing bureau hebt en je hebt een aantal klanten binnengehaald die samen $10.000,- spenderen in Google Ads.

Chapeau, goed gedaan!

Maar dat zegt direct niet iets over je online marketing skills.

Als je dus een kei bent in sales en je hebt de antwoorden van Google gehaald is het dus mogelijk als Google Partner te worden gezien.

Conclusie!

Natuurlijk moet je wat ik hierboven zeg met een korreltje zout nemen, want veel van de organisaties die Google Partner zijn verstaan hun vak natuurlijk wel.

Je haalt immers niet zomaar klanten binnen die, ook gezamenlijk, zoveel spenderen aan Google Ads.

Ik probeer ook niemand onderuit te halen, maar wil je vooral duidelijk maken dat je niet zomaar voor een logo of andere vorm van accreditatie moet vallen.

Die kunnen namelijk gekocht zijn of misschien wel gefaked.

Mijn advies is dat je altijd vraagt om referenties en onderzoek doet naar de organisatie.

Vraag waar de expertise ligt, vraag naar wat ze klanten hebben opgeleverd en kijk wat er op het internet over de organisatie verteld wordt (op onafhankelijke platformen, natuurlijk!).

Recente blogs

17 januari 2019
7 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

7 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 7 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!
10 januari 2019
Handige chrome extensies online marketing

10 handige Chrome extensies die online marketing makkelijker maken

Ik ben echt verschrikkelijk gek op alle online marketing tools en ben dus echt een ‘tooltjesman’. Een handige klusser kan ook niet zonder goed gereedschap. Als jij ergens tegenaan loopt en je komt er niet uit, heb ik er waarschijnlijk wel een handig programmaatje voor. En tussen al die programma’s die ik gebruik, zitten ook wat fijne Google Chrome extensies waarover ik je wil vertellen. Op dit moment zijn dat er 10 om precies te zijn, die ik allemaal in meer of mindere mate gebruik. Dus zie hier: mijn lijst van actieve Chrome extensies!
4 januari 2019
wat moet je als ondernemer op social media plaatsen

Inspiratie voor je contentkalender: wat moet je als ondernemer op social media plaatsen?

De vraag “wat moet ik op social media plaatsen?” wordt elke maand minstens drie á vier aan mij gesteld. En mijn antwoorden op die vraag zijn eigenlijk best simpel. Aangezien ik altijd de antwoorden moet toelichten vond ik het tijd voor een blog. Dus zie hier: wat moet je als ondernemer op social media plaatsen?
4 januari 2019
Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Marktaandeel social media kanalen Q4 2018

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *