Zoeken
Menu

’Ik kan X niet vinden, waar kan ik Y doen en hoe werkt Z?’

Als professionals hebben wij natuurlijk ook dingen waar we tegenaan lopen. Maar dat krijgt je als iets dat je al jaren op dezelfde manier gebruikt ineens verandert.

Alle nadelen die mijn team en onze klanten ervaren of die ik online voorbij heb zien komen, heb ik hier in een blog gebundeld.

Disclaimer: ik ben absoluut fan van GA4. Op de lange termijn is echt een verbetering. Maar dit zijn nu (lees: juli 2022) de mindere kanten, omdat we als mens zo moeilijk kunnen wennen aan iets nieuws.

Dus het gros van deze nadelen hebben vooral te maken met dat het nieuwe niet meer zo werkt als het ouwe ;-).

Ps. Ik heb dit blogje ook geschreven omdat ik heel benieuwd ben naar waar we over 2 jaar staan.

1. Geen mogelijkheid tot meerdere weergaves

Eén weergave met filter. En één zonder.Eén weergave voor al je organische verkeer. En één weergave voor alleen mensen uit Nederland.

Helaas. Met Google Analytics 4 is dat niet mogelijk. Je kan niet meer meerdere weergaves maken om daarin vervolgens het onderscheid te maken.

Binnen GA4 werk je wel met gegevensstreams, maar dat is helaas niet de vervanger van de oude weergaves. Als we van een website (ook wel internet) gegevensstream uitgaan, dan hebben die allemaal hun eigen metings-ID.

En dat wil je ook weer niet.

weergaves en gegevensstreams

2. Geen / minder standaard rapporten

Realtime, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Als het goed is, zijn dat termen die je kan dromen. Maar deze kopjes, en een hoop van de onderdelen van deze thema’s, lijken verdwenen.

Ja, Google Analytics 4 heeft momenteel minder standaard rapporten. Maar als je goed zoekt, kan je toch een hoop vinden.

Helaas ontbreken er momenteel ook nog wel een aantal dingen. En of deze nog toegevoegd gaan worden, dat durf ik niet te zeggen.

De rapporten binnen GA4 kan je trouwens wel handig aanpassen (door op het pennetje rechtsboven te klikken).

rapport aanpassen

Ik verwacht dat dat met GA4 ook veel meer een ding gaat zijn. Geen standaard rapporten die voor elke klant hetzelfde zijn, maar veel meer op maat gemaakte rapportages. Een soort combinatie van Google Analytics en Data Studio.  

3. Bepaalde statistieken (zoals bounce) zijn er niet meer

Een van de meest gestelde vragen over Google Analytics 4 is toch wel ‘Waar vind ik het bouncepercentage terug?’.

Nou, Toen ik dit artikel begon, was er binnen GA4 geen bouncepercentage, maar….

tijdens het schrijven kwam Google met een update dat de bouncerate terug gaat komen!

google analytics 4 bounce rate

Yeah! Eén van de meest nutteloze cijfers, waar altijd verwarring over bestaat, komt terug.

Maar helaas zijn er nog wel andere statistieken, zoals pagina’s per sessie, die momenteel niet in GA4 zitten. En of ze terugkomen, is maar de vraag.

4. De Universal Analytics data kan niet meegenomen worden

Als je al een paar jaar je eigen onderneming hebt of al een paar jaar met online marketing bezig bent, dan heb je toch al wat data verzameld.

Maar al die Google Analytics data kan je niet meenemen naar GA4. Er is geen migratiemogelijkheid en eind 2023 ben je de data waarschijnlijk helemaal kwijt. Rond die periode zal Universal Analytics er helemaal mee kappen en rond mei / juni 2022 kan je UA niet meer gebruiken.

Het wordt dus erg lastig om straks het jaar 2023 te vergelijken met 2021 of bijvoorbeeld 2020.

5. Bepaalde tools kunnen nog niet gekoppeld worden

Als je een beetje een tool-geek bent zoals ik, dan heb je overal wel een tooltje, een extensie of een koppeling voor. Het gros van die handige programmaatjes hebben inmiddels al de koppeling met GA4 mogelijk gemaakt … maar een hoop ook niet.

En dat is vervelend. Want dan zie je de data dus niet meer hoe je dat zelf wilt of hoe je dat bent gewend.

6. Je moet een gebeurtenis altijd markeren als je er een conversie van wilt maken

Als je met de oude Google Analytics een doel aanmaakt, dan hoefde je deze eigenlijk alleen aan te maken en dan ben je klaar.

Bij GA4 moet je helaas een extra stap verrichten. Eentje die nog best vaak vergeten wordt.

Allereerst moet je een gebeurtenis aanmaken. En als je dat hebt gedaan, dan moet je die gebeurtenis nog markeren als conversie. Als je dat niet doet, ga je de conversie niet terugzien.

GA4 markeren als conversie

7. De data lijken langzamer binnen te komen (soms tot wel 2 dagen)

Binnen Universal Analytics kon je, als er een uur voorbij is, de data al zien. Behalve e-commerce tracking. Daarvoor moest je tot de volgende dag wachten.

Met GA4 duurt dat helaas een stuk langer. Soms duurt het tot wel 48 uur totdat alle data binnen is. En dat is, als je een technische aanpassing doet, soms erg vervelend.

8. Google Analytics 4 voelt een stuk minder gebruikersvriendelijk omdat de interface en het menu anders werkt

Als we iets weten van mensen, dan is het wel dat ze een hekel hebben aan verandering. Dus eigenlijk iedereen die met GA4 werkt, die vindt het in eerste instantie niet prettig.

Ik ben nog niemand tegengekomen die zegt dat Analytics erop vooruit is gegaan.

Dat zit hem met name in de interface en hoe dingen werken. Sommige knoppen zitten net op een andere plek en bepaalde functies werken net even op een andere manier. Ik heb dus al zeker 10 keer gehoord dat het allemaal minder gebruikersvriendelijk is.

Maar dat valt best wel mee. Als je even met GA4 werkt, dan snap je waarom bepaalde dingen op bepaalde plekken zitten.

Mijn advies ook aan jou: geef het een kans.

nadeel ga4

9. E-commerce tracking werkt anders, dus de datalayers (en de instellingen van Tag Manager) moeten aangepast worden

E-commerce tracking heb je nodig als je een webshop hebt. Je wilt namelijk precies weten welke producten er verkocht worden, wat de omzet was, etc.

Het meetbaar maken van al deze informatie heet e-commerce tracking. Het instellen hiervan is met de komst van GA4 ook veranderd. De datalayer (niks anders dan de informatie die onderwater wordt ingeschoten en die je met Tag Manager eruit moet halen en terug in Analytics moet schieten) werkt namelijk anders.

Mocht je nu denken: hé, dat wil ik wel in mijn GA4,  dan moet je mij blog genaamd ‘Google Analytics 4 E-commerce tracking opzetten’ lezen!

10. Er worden nog veranderingen doorgevoerd / aanpassingen gedaan

En last, but not least. Google Analytics 4 is nog niet af. Toen GA4 uitkwam, had ik er direct een e-bookje over geschreven. Als je die er nu bij pakt, dan zie je dat er al een hele hoop veranderd is.

En ik verwacht dat dit de aankomende maanden ook nog wel zal gebeuren. Er gaan nieuwe functies toegevoegd worden en misschien zullen er nog wel dingen wegvallen.

We houden het in de gaten!

Is er een manier om mijn bestaande Universal Analytics-instellingen automatisch over te zetten naar Google Analytics 4?

Nee, er is geen directe automatische overzetmogelijkheid van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Je zult handmatig de instellingen moeten configureren en aanpassen in GA4 om vergelijkbare tracking en rapportage op te zetten.

Hoe kan ik de leercurve van Google Analytics 4 verminderen voor mijn team?

Begin met het volgen van online cursussen en tutorials die specifiek gericht zijn op GA4. Google biedt zelf opleidingsmateriaal aan. Daarnaast is praktische ervaring belangrijk: experimenteer met een testproperty in GA4 om vertrouwd te raken met de nieuwe interface en functies.

Wat zijn de belangrijkste verschillen in e-commerce tracking tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

E-commerce tracking in GA4 maakt gebruik van ‘events’ in plaats van de transactionele modellen in Universal Analytics. Dit betekent dat de structuur van de datalayer en de wijze waarop transacties en gerelateerde gegevens worden gemeten, verschilt en aangepast moet worden om te werken met de nieuwe GA4 event-based model.

Kan ik een parallelle tracking instellen met zowel Universal Analytics als Google Analytics 4?

Ja, je kunt beide versies van Google Analytics tegelijkertijd gebruiken. Dit wordt zelfs aangeraden om de overgang soepeler te maken. Zo kun je beginnen met het opbouwen van historische data in GA4 terwijl je nog steeds toegang hebt tot je historische gegevens in Universal Analytics.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog