Google Grow My Store wat is

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven.

Wat is Google Grow My store?

Google Grow My Store is een rapportage programma van Google die laat zien hoe goed of slecht je webwinkel presteert. Deze tool is speciaal in het leven geroepen om ZZP’ers en MKB bedrijven te voorzien van tips, tricks en andere verbeterpunten.

In het rapport wordt een verdeling gemaakt tussen de volgende onderdelen:

  • Productinformatie
  • Winkelgegevens
  • Personalisatie
  • Probleemloos winkelen
  • Flexibele levering
  • Klantenservice
  • Beveiliging
  • Mobiel

Google Grow My Store

Waar gebruik je Google Grow My Store voor?

Ik hoor je denken: waar en waarom moet ik dit gebruiken?

Met Grow My Store kan je in één opslag zien wat er anders moet aan je webwinkel. Ik zal een aantal verbeterpunten noemen die uit het rapport kunnen komen:

  • Laadtijd van je website is te traag.
  • Website is niet veilig (Heeft geen HTTPS).
  • Er is geen livechat.
  • De website biedt niet meerdere betaalmethoden.
  • Klanten kunnen artikelen niet in de winkel afhalen.
  • Je website heeft geen verlanglijstje/favorieten.
  • Er is geen routebeschrijving naar je winkel te vinden op de website.
  • De website is niet voorzien van reviews.

Eigenlijk is de Grow My Store dus een soort eisenlijst met daarin een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen. Ideaal als je bijvoorbeeld nog geen marketeer in dienst hebt en je toch wilt zorgen voor een solide basis.

Hoe werkt Google Grow My Store? [5 stappen]

Het aanvragen van een Grow My Store scan is ontzettend makkelijk en kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/.

Stap 2: Vul de URL van je website is, zet het vinkje aan en klik op het blauwe pijltje.

Verbeter uw digitale etalage

Stap 3: Geef aan of je met je bedrijf alleen online verkoopt, alleen offline of allebei en klik op ‘doorgaan’.

Stap 4: Klik op ‘Mijn volledige rapport bekijken’ en vul vervolgens je naam, e-mail en land in. Klik dan op ‘Mijn rapport bekijken’.

Stap 5: Wacht een paar minuten en je krijgt een link naar het rapport via de mail gestuurd.

Hoe zit een rapport van Grow My Store eruit?

Zoals al eerder aangegeven, bestaat het rapport uit meerdere onderdelen. Binnen deze onderdelen staan ook weer verschillende onderwerpen.

Dat ziet er zo uit!

Grow my store productinformatieVervolgens kan je ook weer op het onderwerp klikken om meer uitleg te krijgen of er meteen mee aan de slag gaan. Mocht je graag een rapport willen zien van één van mijn klanten zodat je een idee krijgt hoe zo’n rapport eruit ziet, dan kun je die hier vinden: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/report/MEKDfO0WG/SOA

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *