Google Grow My Store wat is

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven.

Wat is Google Grow My store?

Google Grow My Store is een rapportage programma van Google die laat zien hoe goed of slecht je webwinkel presteert. Deze tool is speciaal in het leven geroepen om ZZP’ers en MKB bedrijven te voorzien van tips, tricks en andere verbeterpunten.

In het rapport wordt een verdeling gemaakt tussen de volgende onderdelen:

  • Productinformatie
  • Winkelgegevens
  • Personalisatie
  • Probleemloos winkelen
  • Flexibele levering
  • Klantenservice
  • Beveiliging
  • Mobiel

Google Grow My Store

Waar gebruik je Google Grow My Store voor?

Ik hoor je denken: waar en waarom moet ik dit gebruiken?

Met Grow My Store kan je in één opslag zien wat er anders moet aan je webwinkel. Ik zal een aantal verbeterpunten noemen die uit het rapport kunnen komen:

  • Laadtijd van je website is te traag.
  • Website is niet veilig (Heeft geen HTTPS).
  • Er is geen livechat.
  • De website biedt niet meerdere betaalmethoden.
  • Klanten kunnen artikelen niet in de winkel afhalen.
  • Je website heeft geen verlanglijstje/favorieten.
  • Er is geen routebeschrijving naar je winkel te vinden op de website.
  • De website is niet voorzien van reviews.

Eigenlijk is de Grow My Store dus een soort eisenlijst met daarin een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen. Ideaal als je bijvoorbeeld nog geen marketeer in dienst hebt en je toch wilt zorgen voor een solide basis.

Hoe werkt Google Grow My Store? [5 stappen]

Het aanvragen van een Grow My Store scan is ontzettend makkelijk en kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/.

Stap 2: Vul de URL van je website is, zet het vinkje aan en klik op het blauwe pijltje.

Verbeter uw digitale etalage

Stap 3: Geef aan of je met je bedrijf alleen online verkoopt, alleen offline of allebei en klik op ‘doorgaan’.

Stap 4: Klik op ‘Mijn volledige rapport bekijken’ en vul vervolgens je naam, e-mail en land in. Klik dan op ‘Mijn rapport bekijken’.

Stap 5: Wacht een paar minuten en je krijgt een link naar het rapport via de mail gestuurd.

Hoe zit een rapport van Grow My Store eruit?

Zoals al eerder aangegeven, bestaat het rapport uit meerdere onderdelen. Binnen deze onderdelen staan ook weer verschillende onderwerpen.

Dat ziet er zo uit!

Grow my store productinformatieVervolgens kan je ook weer op het onderwerp klikken om meer uitleg te krijgen of er meteen mee aan de slag gaan. Mocht je graag een rapport willen zien van één van mijn klanten zodat je een idee krijgt hoe zo’n rapport eruit ziet, dan kun je die hier vinden: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/report/MEKDfO0WG/SOA

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]