Google Grow My Store wat is

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven.

Wat is Google Grow My store?

Google Grow My Store is een rapportage programma van Google die laat zien hoe goed of slecht je webwinkel presteert. Deze tool is speciaal in het leven geroepen om ZZP’ers en MKB bedrijven te voorzien van tips, tricks en andere verbeterpunten.

In het rapport wordt een verdeling gemaakt tussen de volgende onderdelen:

  • Productinformatie
  • Winkelgegevens
  • Personalisatie
  • Probleemloos winkelen
  • Flexibele levering
  • Klantenservice
  • Beveiliging
  • Mobiel

Google Grow My Store

Waar gebruik je Google Grow My Store voor?

Ik hoor je denken: waar en waarom moet ik dit gebruiken?

Met Grow My Store kan je in één opslag zien wat er anders moet aan je webwinkel. Ik zal een aantal verbeterpunten noemen die uit het rapport kunnen komen:

  • Laadtijd van je website is te traag.
  • Website is niet veilig (Heeft geen HTTPS).
  • Er is geen livechat.
  • De website biedt niet meerdere betaalmethoden.
  • Klanten kunnen artikelen niet in de winkel afhalen.
  • Je website heeft geen verlanglijstje/favorieten.
  • Er is geen routebeschrijving naar je winkel te vinden op de website.
  • De website is niet voorzien van reviews.

Eigenlijk is de Grow My Store dus een soort eisenlijst met daarin een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen. Ideaal als je bijvoorbeeld nog geen marketeer in dienst hebt en je toch wilt zorgen voor een solide basis.

Hoe werkt Google Grow My Store? [5 stappen]

Het aanvragen van een Grow My Store scan is ontzettend makkelijk en kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/.

Stap 2: Vul de URL van je website is, zet het vinkje aan en klik op het blauwe pijltje.

Verbeter uw digitale etalage

Stap 3: Geef aan of je met je bedrijf alleen online verkoopt, alleen offline of allebei en klik op ‘doorgaan’.

Stap 4: Klik op ‘Mijn volledige rapport bekijken’ en vul vervolgens je naam, e-mail en land in. Klik dan op ‘Mijn rapport bekijken’.

Stap 5: Wacht een paar minuten en je krijgt een link naar het rapport via de mail gestuurd.

Hoe zit een rapport van Grow My Store eruit?

Zoals al eerder aangegeven, bestaat het rapport uit meerdere onderdelen. Binnen deze onderdelen staan ook weer verschillende onderwerpen.

Dat ziet er zo uit!

Grow my store productinformatieVervolgens kan je ook weer op het onderwerp klikken om meer uitleg te krijgen of er meteen mee aan de slag gaan. Mocht je graag een rapport willen zien van één van mijn klanten zodat je een idee krijgt hoe zo’n rapport eruit ziet, dan kun je die hier vinden: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/report/MEKDfO0WG/SOA

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]