Google Grow My Store wat is

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven.

Wat is Google Grow My store?

Google Grow My Store is een rapportage programma van Google die laat zien hoe goed of slecht je webwinkel presteert. Deze tool is speciaal in het leven geroepen om ZZP’ers en MKB bedrijven te voorzien van tips, tricks en andere verbeterpunten.

In het rapport wordt een verdeling gemaakt tussen de volgende onderdelen:

  • Productinformatie
  • Winkelgegevens
  • Personalisatie
  • Probleemloos winkelen
  • Flexibele levering
  • Klantenservice
  • Beveiliging
  • Mobiel

Google Grow My Store

Waar gebruik je Google Grow My Store voor?

Ik hoor je denken: waar en waarom moet ik dit gebruiken?

Met Grow My Store kan je in één opslag zien wat er anders moet aan je webwinkel. Ik zal een aantal verbeterpunten noemen die uit het rapport kunnen komen:

  • Laadtijd van je website is te traag.
  • Website is niet veilig (Heeft geen HTTPS).
  • Er is geen livechat.
  • De website biedt niet meerdere betaalmethoden.
  • Klanten kunnen artikelen niet in de winkel afhalen.
  • Je website heeft geen verlanglijstje/favorieten.
  • Er is geen routebeschrijving naar je winkel te vinden op de website.
  • De website is niet voorzien van reviews.

Eigenlijk is de Grow My Store dus een soort eisenlijst met daarin een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen. Ideaal als je bijvoorbeeld nog geen marketeer in dienst hebt en je toch wilt zorgen voor een solide basis.

Hoe werkt Google Grow My Store? [5 stappen]

Het aanvragen van een Grow My Store scan is ontzettend makkelijk en kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/.

Stap 2: Vul de URL van je website is, zet het vinkje aan en klik op het blauwe pijltje.

Verbeter uw digitale etalage

Stap 3: Geef aan of je met je bedrijf alleen online verkoopt, alleen offline of allebei en klik op ‘doorgaan’.

Stap 4: Klik op ‘Mijn volledige rapport bekijken’ en vul vervolgens je naam, e-mail en land in. Klik dan op ‘Mijn rapport bekijken’.

Stap 5: Wacht een paar minuten en je krijgt een link naar het rapport via de mail gestuurd.

Hoe zit een rapport van Grow My Store eruit?

Zoals al eerder aangegeven, bestaat het rapport uit meerdere onderdelen. Binnen deze onderdelen staan ook weer verschillende onderwerpen.

Dat ziet er zo uit!

Grow my store productinformatieVervolgens kan je ook weer op het onderwerp klikken om meer uitleg te krijgen of er meteen mee aan de slag gaan. Mocht je graag een rapport willen zien van één van mijn klanten zodat je een idee krijgt hoe zo’n rapport eruit ziet, dan kun je die hier vinden: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/report/MEKDfO0WG/SOA

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]