Google Grow My Store wat is

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven.

Wat is Google Grow My store?

Google Grow My Store is een rapportage programma van Google die laat zien hoe goed of slecht je webwinkel presteert. Deze tool is speciaal in het leven geroepen om ZZP’ers en MKB bedrijven te voorzien van tips, tricks en andere verbeterpunten.

In het rapport wordt een verdeling gemaakt tussen de volgende onderdelen:

  • Productinformatie
  • Winkelgegevens
  • Personalisatie
  • Probleemloos winkelen
  • Flexibele levering
  • Klantenservice
  • Beveiliging
  • Mobiel

Google Grow My Store

Waar gebruik je Google Grow My Store voor?

Ik hoor je denken: waar en waarom moet ik dit gebruiken?

Met Grow My Store kan je in één opslag zien wat er anders moet aan je webwinkel. Ik zal een aantal verbeterpunten noemen die uit het rapport kunnen komen:

  • Laadtijd van je website is te traag.
  • Website is niet veilig (Heeft geen HTTPS).
  • Er is geen livechat.
  • De website biedt niet meerdere betaalmethoden.
  • Klanten kunnen artikelen niet in de winkel afhalen.
  • Je website heeft geen verlanglijstje/favorieten.
  • Er is geen routebeschrijving naar je winkel te vinden op de website.
  • De website is niet voorzien van reviews.

Eigenlijk is de Grow My Store dus een soort eisenlijst met daarin een aantal basisprincipes waar je website aan moet voldoen. Ideaal als je bijvoorbeeld nog geen marketeer in dienst hebt en je toch wilt zorgen voor een solide basis.

Hoe werkt Google Grow My Store? [5 stappen]

Het aanvragen van een Grow My Store scan is ontzettend makkelijk en kan je doen door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/.

Stap 2: Vul de URL van je website is, zet het vinkje aan en klik op het blauwe pijltje.

Verbeter uw digitale etalage

Stap 3: Geef aan of je met je bedrijf alleen online verkoopt, alleen offline of allebei en klik op ‘doorgaan’.

Stap 4: Klik op ‘Mijn volledige rapport bekijken’ en vul vervolgens je naam, e-mail en land in. Klik dan op ‘Mijn rapport bekijken’.

Stap 5: Wacht een paar minuten en je krijgt een link naar het rapport via de mail gestuurd.

Hoe zit een rapport van Grow My Store eruit?

Zoals al eerder aangegeven, bestaat het rapport uit meerdere onderdelen. Binnen deze onderdelen staan ook weer verschillende onderwerpen.

Dat ziet er zo uit!

Grow my store productinformatieVervolgens kan je ook weer op het onderwerp klikken om meer uitleg te krijgen of er meteen mee aan de slag gaan. Mocht je graag een rapport willen zien van één van mijn klanten zodat je een idee krijgt hoe zo’n rapport eruit ziet, dan kun je die hier vinden: https://growmystore.thinkwithgoogle.com/intl/nl_nl/report/MEKDfO0WG/SOA

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *