Jij wilt je e-commerce tracking in orde maken, maar je developer heeft geen idee hoe hij een datalayer moet inbouwen.
Gelukkig is daar een oplossing voor: e-commerce tracking voor je WordPress website met de plugin GTM4WP. En daar gaat dit artikel over.
Dit artikel bestaat uit 2 delen:
- Deel 1: Installeren en instellen van GTM4WP
- Deel 2: Instellen van Google Tag Manager
Laten we beginnen met deel 1.
Inhoudsopgave
Deel 1
We gaan beginnen met het installeren van GTM4WP. Klinkt ingewikkeld, maar het is slechts een paar minuten werk waarvoor je geen technische kennis nodig hebt.
Stap 1.1: Log in op je WordPress website en download GTM4WP
Log in op je WordPress website, ga links naar het kopje plugins en klik dan bovenaan op ‘nieuwe plugin’.

Vul rechtsboven GTM4WP in, klik op enter en vervolgens op de ‘Nu installeren’ knop.

Als je de plugin hebt geïnstalleerd, dan komt op dezelfde plek de knop ‘Activeren’ te staan. Klik ook deze aan.
Stap 1.2: GTM4WP instellen
De plugin GTM4WP vind je onder het kopje ‘Instellingen’. Als je daarop hebt geklikt, moet je eerst de Google Tag Manager ID toevoegen. Deze vind je rechtsboven in Tag Manager.
Hier vind je ‘m:

En hier moet je ‘m plaatsen:

Vervolgens moet je de Container Code op ‘aan’ zetten. Persoonlijk zet ik de compatibiliteitsmodus altijd uit, maar dit werkt niet bij elke WordPress website even goed. Test daar dus even mee.

Stap 1.3: Datalayers / e-commerce tracking daadwerkelijk aanzetten
Klik in de GTM4WP plugin op ‘Integratie’ in de balk en vervolgens op ‘WooCommerce’.

Om GA4 e-commerce tracking aan te zetten, moet je alleen het vinkje aanzetten bij ‘Registreer verbeterde e-commerce’.
Dit is dus het vinkje waar het om gaat:

In principe hoef je niks met de resterende vinkjes en instellingen te doen, maar je kan nog wel aan wat knoppen draaien.
Bijvoorbeeld:
- Verzendkosten uitsluiten
- Winkelwagen als eerste stap
- Klantgegevens toevoegen in de datalayer
Al deze opties zijn niet verplicht en eigenlijk ook niet belangrijk voor het verdere instellen.
Vergeet voordat je klaar bent in ieder geval niet op ‘Wijzigingen opslaan’ te klikken’.
Nou, zo simpel was deel 1. Door naar deel 2.
Deel 2
Je website is voorzien van Tag Manager, GTM4WP staat goed ingesteld en je bent er nu klaar voor om Tag Manager in te stellen.
Stap 2.1: Google Analytics 4 inladen met Google Tag Manager
Het inladen van Google Analytics 4 met Google Tag manager vond ik zo belangrijk, dat ik er eerder een blog over heb geschreven: https://onlinemarketingagency.nl/handleidingen/google-analytics-4-inladen-tag-manager/.
Stap 1 van deel 2 is dan ook dat artikel volgen en vervolgens weer terugkomen naar dit artikel.
Stap 2.2: Importeer GA4 container template
E-commerce tracking bestaat uit 2 belangrijk onderdelen:
- Zorgen dat er datalayers zijn (dat neemt de plugin GTM4WP uit handen)
- Zorgen dat de data uit de datalayers wordt gehaald met Tag Manager en wordt ingeschoten in GA4
Punt 1 los je op met het juist instellen van de plugin (hebben we al gedaan). Punt 2 los je op door onderstaande bestand te importeren in Tag Manager:
Als je het bestand hebt gedownload, ga je naar je Google Tag Manager account. Klik daar op ‘beheer’ en dan op ‘container importeren’.

Klik op ‘Containerbestand kiezen’ en upload daar het bestand wat je net hebt gedownload.
Kies vervolgens een nieuwe werkruimte. Noem deze bijvoorbeeld ‘E-commerce tracking GTM4WP’.
Kies vervolgens de optie ‘Samenvoegen’.
En kies als laatst voor ‘Namen van conflicterende tags, triggers en variabelen wijzigen’.
Dat komt er zo uit te zien:

Nu vraag je je misschien af wat je zojuist gedaan hebt.. Nou, je hebt net een kant-en-klare oplossing ingeladen die ervoor zorgt dat alle variabelen in Tag Manager worden klaargezet.
Dit zijn alle variabelen die GTM4WP aanmaakt en die in je datalayer zitten. Dit zijn alle variabelen die je terug wilt zien in GA4.
- Ecommerce:
- Ecommerce Items
- Ecommerce Transaction ID
- Ecommerce Value
- Ecommerce Tax:
- Ecommerce Affiliation
- Ecommerce Shipping
- Ecommerce Coupon
- Ecommerce Currency
Stap 2.3: Zorg dat GA4 is gekoppeld aan het GA4 purchase event
Doordat je bovenstaande import hebt gedraaid, zie je nu als het goed is ook een extra tag in Tag Manager. Namelijk:
GA4 – Event – Ecommerce Events
Het is erg belangrijk dat je deze aanklikt en vervolgens bij configuratietag de GA4 tag nog toevoegt. Als je dit niet doet, zal de implementatie niet werken.

Als je dat hebt gedaan, klik je vervolgens rechtsboven op opslaan.
Klik vervolgens rechtsboven op verzenden om je Tag Manager container te publiceren.
Stap 2.4: Controleer of het werkt
We zijn aangekomen bij de laatste stap. GTM4WP staat en Tag Manager is goed ingesteld. Het is nu belangrijk dat je naar GA4 gaat en dat je naar de rapportage ‘Realtime’ gaat.
Doe vervolgens een testbestelling. Als alles goed is gegaan, dan moet je bij purchase een 1 zien. Dat ziet er dan als volgt uit:

Vervolgens moet je de volgende dag kijken of de omzet ook terug te zien is bij het kopje ‘Inkomsten genereren’.
Als dat het geval is, weet je het zeker dat je e-commerce tracking is ingesteld..

Dan is het nu tijd voor een schouderklopje ;-)!