Zoeken
Menu

Gelukkig is daar een oplossing voor: e-commerce tracking voor je WordPress website met de plugin GTM4WP. En daar gaat dit artikel over.

Dit artikel bestaat uit 2 delen:

  • Deel 1: Installeren en instellen van GTM4WP
  • Deel 2: Instellen van Google Tag Manager

Laten we beginnen met deel 1.

Deel 1

We gaan beginnen met het installeren van GTM4WP. Klinkt ingewikkeld, maar het is slechts een paar minuten werk waarvoor je geen technische kennis nodig hebt.

Stap 1.1: Log in op je WordPress website en download GTM4WP

Log in op je WordPress website, ga links naar het kopje plugins en klik dan bovenaan op ‘nieuwe plugin’.

nieuwe-wordpress-plugin-installeren

Vul rechtsboven GTM4WP in, klik op enter en vervolgens op de ‘Nu installeren’ knop.

GTM4P plugin installeren

Als je de plugin hebt geïnstalleerd, dan komt op dezelfde plek de knop ‘Activeren’ te staan. Klik ook deze aan.

Stap 1.2: GTM4WP instellen

De plugin GTM4WP vind je onder het kopje ‘Instellingen’. Als je daarop hebt geklikt, moet je eerst de Google Tag Manager ID toevoegen. Deze vind je rechtsboven in Tag Manager.

Hier vind je ‘m:

gtm4wp instellen

En hier moet je ‘m plaatsen:

google-tag-manager-id

Vervolgens moet je de Container Code op ‘aan’ zetten. Persoonlijk zet ik de compatibiliteitsmodus altijd uit, maar dit werkt niet bij elke WordPress website even goed. Test daar dus even mee.

gtm4wp instellen

Stap 1.3: Datalayers / e-commerce tracking daadwerkelijk aanzetten

Klik in de GTM4WP plugin op ‘Integratie’  in de balk en vervolgens op ‘WooCommerce’.

GTM4WP installeren op een WordPress website

Om GA4 e-commerce tracking aan te zetten, moet je alleen het vinkje aanzetten bij ‘Registreer verbeterde e-commerce’.

Dit is dus het vinkje waar het om gaat:

gtm4wp-e-tracking

In principe hoef je niks met de resterende vinkjes en instellingen te doen, maar je kan nog wel aan wat knoppen draaien.

Bijvoorbeeld:

  • Verzendkosten uitsluiten
  • Winkelwagen als eerste stap
  • Klantgegevens toevoegen in de datalayer

Al deze opties zijn niet verplicht en eigenlijk ook niet belangrijk voor het verdere instellen.

Vergeet voordat je klaar bent in ieder geval niet op ‘Wijzigingen opslaan’ te klikken’.

Nou, zo simpel was deel 1. Door naar deel 2.

Deel 2

Je website is voorzien van Tag Manager, GTM4WP staat goed ingesteld en je bent er nu klaar voor om Tag Manager in te stellen.

Stap 2.1: Google Analytics 4 inladen met Google Tag Manager

Het inladen van Google Analytics 4 met Google Tag manager vond ik zo belangrijk, dat ik er eerder een blog over heb geschreven: https://onlinemarketingagency.nl/handleidingen/google-analytics-4-inladen-tag-manager/.

Stap 1 van deel 2 is dan ook dat artikel volgen en vervolgens weer terugkomen naar dit artikel.

Stap 2.2: Importeer GA4 container template

E-commerce tracking bestaat uit 2 belangrijk onderdelen:

  1. Zorgen dat er datalayers zijn (dat neemt de plugin GTM4WP uit handen)
  2. Zorgen dat de data uit de datalayers wordt gehaald met Tag Manager en wordt ingeschoten in GA4

Punt 1 los je op met het juist instellen van de plugin (hebben we al gedaan). Punt 2 los je op door onderstaande bestand te importeren in Tag Manager:

ecommerce.json

Als je het bestand hebt gedownload, ga je naar je Google Tag Manager account. Klik daar op ‘beheer’ en dan op ‘container importeren’.

container-importeren-google-tag-manager

Klik op ‘Containerbestand kiezen’ en upload daar het bestand wat je net hebt gedownload.

Kies vervolgens een nieuwe werkruimte. Noem deze bijvoorbeeld ‘E-commerce tracking GTM4WP’.

Kies vervolgens de optie ‘Samenvoegen’.

En kies als laatst voor ‘Namen van conflicterende tags, triggers en variabelen wijzigen’.

Dat komt er zo uit te zien:

container-instellen-google-tag-manager

Nu vraag je je misschien af wat je zojuist gedaan hebt.. Nou, je hebt net een kant-en-klare oplossing ingeladen die ervoor zorgt dat alle variabelen in Tag Manager worden klaargezet.

Dit zijn alle variabelen die GTM4WP aanmaakt en die in je datalayer zitten. Dit zijn alle variabelen die je terug wilt zien in GA4.

  • Ecommerce:
  • Ecommerce Items
  • Ecommerce Transaction ID
  • Ecommerce Value
  • Ecommerce Tax:
  • Ecommerce Affiliation
  • Ecommerce Shipping
  • Ecommerce Coupon
  • Ecommerce Currency

Stap 2.3: Zorg dat GA4 is gekoppeld aan het GA4 purchase event

Doordat je bovenstaande import hebt gedraaid, zie je nu als het goed is ook een extra tag in Tag Manager. Namelijk:

GA4 – Event – Ecommerce Events

Het is erg belangrijk dat je deze aanklikt en vervolgens bij configuratietag de GA4 tag nog toevoegt. Als je dit niet doet, zal de implementatie niet werken.

GA4 configuratietag

Als je dat hebt gedaan, klik je vervolgens rechtsboven op opslaan.

Klik vervolgens rechtsboven op verzenden om je Tag Manager container te publiceren.

Stap 2.4: Controleer of het werkt

We zijn aangekomen bij de laatste stap. GTM4WP staat en Tag Manager is goed ingesteld. Het is nu belangrijk dat je naar GA4 gaat en dat je naar de rapportage ‘Realtime’ gaat.

Doe vervolgens een testbestelling. Als alles goed is gegaan, dan moet je bij purchase een 1 zien. Dat ziet er dan als volgt uit:

purchase GA4

Vervolgens moet je de volgende dag kijken of de omzet ook terug te zien is bij het kopje ‘Inkomsten genereren’.

Als dat het geval is, weet je het zeker dat je e-commerce tracking is ingesteld..

ecommerce tracking gtm4wp GA4

Dan is het nu tijd voor een schouderklopje ;-)!

Wat is het voordeel van het gebruik van de GTM4WP-plugin voor e-commerce tracking?

Het grootste voordeel van het gebruik van de GTM4WP-plugin is dat het eenvoudig e-commerce tracking mogelijk maakt voor WordPress websites zonder dat er technische expertise nodig is. Het elimineert de noodzaak voor handmatige codering of complexe integraties en biedt een gestroomlijnde manier om datalayers en e-commerce gebeurtenissen te volgen. Bovendien is het compatibel met Google Analytics 4 (GA4) en Google Tag Manager, wat zorgt voor naadloze rapportage en tracking.

Zijn er andere plugins vergelijkbaar met GTM4WP die ik kan overwegen?

Ja, er zijn andere plugins die vergelijkbare functionaliteiten kunnen bieden, zoals “Enhanced E-commerce for WooCommerce store” of “WooCommerce Google Analytics Integration”. Echter, GTM4WP wordt vaak geprefereerd vanwege zijn uitgebreide integratie met Google Tag Manager en de flexibiliteit die het biedt in termen van datalayer configuratie.

Wat moet ik doen als mijn e-commerce tracking niet correct lijkt te werken, zelfs na het volgen van alle stappen?

Als je problemen ondervindt met e-commerce tracking, volg dan deze stappen:

– Controleer eerst of alle instellingen in zowel GTM4WP als Google Tag Manager correct zijn.
– Zorg ervoor dat je de meest recente versie van de GTM4WP-plugin hebt geïnstalleerd.
– Bekijk in Google Analytics 4 of gegevens correct worden gerapporteerd.
– Als je nog steeds problemen ondervindt, overweeg dan om hulp te zoeken bij een specialist of een communityforum over dit onderwerp.

Kan ik GTM4WP ook gebruiken voor websites die niet op WordPress zijn gebouwd?

Nee, GTM4WP is specifiek ontworpen voor WordPress websites. Als je een site hebt die op een ander platform is gebouwd, moet je op zoek gaan naar alternatieve plugins of oplossingen die specifiek zijn voor dat platform.

2 reacties op “E-commerce tracking GA4 instellen met GTM4WP WordPress plugin – geen developer nodig

  1. Beste Daniel,

    Er is een update geweest vanuit Tag Manager waardoor je bij Stap 2.3 geen configuratietag meer kan koppelen. Je krijg alleen een optie voor een meting-ID. Weet jij toevallig hoe je als nog alles goed aan elkaar kan koppelen?

    Alvast ontzettend bedankt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog