A/B testen is een methode om te bepalen wat beter werkt. Denk aan verschillende teksten, knoppen, kleuren of een complete layout. Bezoekers krijgen hierbij willekeurig één van de twee versies (A of B) voorgeschoteld. Vervolgens meten we welke variant de beste resultaten oplevert en implementeren we die optie. Op die manier verhogen we continu het conversiepercentage zonder de kosten van duur redesign. Helemaal op basis van echte data in plaats van vage theorieën of onderbuikgevoelens.
Met A/B tests ga je na hoe mensen reageren op bepaalde elementen of wijzigingen. Zo kun je de ervaring steeds verder verbeteren.
Je kunt natuurlijk ook testen welke versie van een pagina tot meer conversies leidt. Levert vaak heel wat extra leads of omzet op!
Je hoeft niet eerst een volledig nieuw ontwerp te maken of een nieuwe campagne te lanceren. Scheelt weer tijd … en geld.
We stellen eerst je doelen vast, kiezen bijbehorende KPI’s en bekijken waar er mogelijke verbeterpunten zijn.
We creëren een tweede versie en stellen de test in met een A/B testing tool als VWO, Hotjar of Microsoft Clarity.
We monitoren en controleren de dataverzameling continu om er zeker van te zijn dat de test goed verloopt. Wel zo fijn.
We checken of er significante verschillen zijn, rapporteren de resultaten en implementeren meteen de beste versie.
Met de juiste tools kunnen we van alles A/B testen. Vaak gaat het dan om de kleur en tekst op knoppen en andere call to actions. Maar ook koppen en titels op landingspagina’s of in het onderwerp van die nieuwsbrief kunnen we testen. Net als verschillende productafbeeldingen, navigatiemenu’s, formulieren en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken of we optimaliseren het met een uitvoerige test.
Met het instellen van trackingcodes en testparamaters kan A/B testen best een technisch klusje worden. Maar gelukkig is OMA een full service A/B testing agency. Als je wil, nemen we het hele proces voor je uit handen. Van het ontwikkelen van de test tot de uiteindelijke implementatie en alles daartussenin. Weet je in ieder geval zeker dat het goed gebeurt.
Neem contact op