Iedereen heeft nu wel gehoord van kunstmatige intelligentie (AI). In allerlei vakgebieden is het een hot topic. Ook in de online marketing.
AI is namelijk niet meer van de toekomst, maar iets waar we nu al veel mee te maken hebben. En het verandert de manier waarop we marketing uitvoeren.
Weten wat AI voor jou kan betekenen? Ik leg je uit wat de voordelen zijn.
Eén van de grootste voordelen van AI is dat je taken kunt automatiseren.
Bij ieder beroep komen taken voor die erg veel tijd roven. Hoe lekker is het dan als je juist die taken zou kunnen automatiseren?
Denk bijvoorbeeld aan het vertalen van een website. Afhankelijk van de grootte van een website kostte dat voorheen weken tot maanden, maar dat kan nu veel sneller.
Sinds dit jaar werken wij bijvoorbeeld samen met Clonable, een programma dat met een AI een website in 5 minuten vertaalt.
Niet iedereen is een goede data-analist of contentspecialist . En dat hoeft ook niet.
Door ondersteuning te bieden bij verschillende taken kan AI namelijk verschillende (ontbrekende) vaardigheden binnen een team aanvullen.
Zo kan een tool zoals ChatGPT complete teksten schrijven voor websites. Maar ook verslagen, code enscripts. Eigenlijk zo’n beetje alles dat met tekst te maken heeft.
ChatGPT heeft daarbij een nieuwe update gekregen: ChatGPT-4. Het kan nu ook afbeeldingen omschrijven en genereren en bijvoorbeeld de belangrijkste punten uit een video halen.
Tip van OMA: het blijft natuurlijk wel belangrijk om de output van een AI-tool te controleren!
Met AI kunnen we taken uitvoeren samenvatten, uitrollen en uitvoeren.
Hoe ziet dit er dan precies uit?
Binnen OMA sturen wij voortdurend taken naar elkaar, plaatsen we updates en conclusies en schrijven we op wat er nog moet gebeuren. Het is dan soms best een werk om de stand van zaken scherp te krijgen.
Wat is dan de oplossing die AI ons biedt?
We kunnen nu simpelweg vragen wat de belangrijkste punten zijn, wat er nog gedaan moet worden of wat de vervolgstappen zijn.
Maar goed, ook hier is het belangrijk om te dubbelchecken. Wij zijn en blijven de specialisten.
‘Kan ik je ergens mee van dienst zijn?’
Vroegâh moesten we elk berichtje handmatig beantwoorden. Zelfs de meest voor hand liggende vragen.
Nu kunnen we op basis van target keywords een antwoord klaarzetten en versturen op het moment dat deze keywords worden gebruikt.
Misschien heb zoiets wel eens gezien op Instagram. Bijvoorbeeld een content creator die in een video zegt: ‘reageer met ‘Cialdini’ in de comments en ik stuur je de complete training gratis op!’
Super attent en zeker haalbaar bij 100 volgers, maar wat als diezelfde content creator 100.000 reacties krijgt? Denk je dat ‘ie dan 1 voor 1 alle comments gaat beantwoorden?
No way.
AI is ook een perfect match als we kijken naar leadgeneratie. Want automatische opvolging bij een target keyword is niet het enige wat AI voor je kan doen.
Je kan namelijk AI ook inzetten voor LinkedIn marketing.
Het programma DuxSoup gaat zelfs nog een stapje verder dan het sturen van berichten op basis van target keywords. Via deze tool kan je aangeven met wie je een connectie wil maken, wie je een bericht wil sturen op basis van connecties en wanneer je wil dat iemand een bericht ontvangt.
Leuk feitje: als je DuxSoup aanzet, zie je de Ai-tool daadwerkelijk zijn werk doen!
‘Allemaal leuk die tools, maar dat gaat me iedere maand extra geld kosten!’
Klopt, maar eigenlijk ook niet weer niet.
Stel een tool kost je €50, €100, €500 of zelfs €1000 per maand. Dat lijkt in eerste instantie misschien veel geld, maar wat als die investeringen je ook weer extra geld omzet opleveren? Of misschien wel belangrijker nog: extra tijd? Dan is het die investering vaak dubbel en dwars waard.
En dit is nog maar het begin
Het begin van een nieuw digitale revolutie. Want AI is nog volop in ontwikkeling. Zo werden er in 2023 per dag 90 nieuwe AI-tools ontwikkeld.
En zal AI ons werk uiteindelijk overnemen? Ik denk van niet. Soms heb je namelijk gewoon wat menselijke creativiteit of een gezond boerenverstand nodig. Maar het kan natuurlijk wel helpen om ermee te leren werken.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.