Zoeken
Menu

We zitten middenin de zomer en dat betekent twee dingen:

1: we hebben massaal weer zin om te barbecueën

2: het is tijd om naar de statistieken wat betreft het gebruik en marktaandeel van de social media in Nederland en Europa te kijken

Met de zomervakantie in aantocht, de huidige boerenprotesten en allerlei grote sportevenementen op de kalender kan er namelijk maar zo eens wat veranderen.

Laten we dus gauw gaan kijken of we inderdaad wat verschuivingen zien!

Nederland

NederlandMaart 2022Juni 2022
Facebook71,00%74,09%
Pinterest7,37%7,33%
Twitter11,43%9,00%
Instagram5,10%5,40%
Youtube2,38%2,23%
LinkedIn1,39%0,59%

Als we eerlijk zijn, zien we in het tweede kwartaal van 2022 weinig nieuws onder de zon wat betreft het social media marktaandeel in Nederland.

Facebook wint een klein beetje, Twitter verliest wat en de rest blijft nagenoeg gelijk.

Het lijkt er dus toch op dat we iets meer fotootjes in onze zomerse outfits hebben gedeeld dan op Twitter hebben gezeten om te kijken naar de ontwikkelingen van bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne.

Verder zien we wel een relatief grote daling bij LinkedIn. Al is dat natuurlijk niet gek, gezien de grote personeelstekorten overal. Werkzoekenden lijken momenteel geen LinkedIn nodig te hebben om een baan te vinden!

Duitsland

DuitslandMaart 2022Juni 2022
Facebook71,92%77,48%
Pinterest7,36%6,11%
Twitter6,29%4,96%
Instagram6,88%5,71%
Youtube3,14%2,65%
LinkedIn0,36%0,28%

In Duitsland zien we veel rode cijfers en is Facebook de grote winnaar.

Hoewel de verschillen ook hier weer relatief klein zijn, lijkt het grootste platform van Mark Zuckerberg overal wat social media marktaandeel af te snoepen. Van zowel Pinterest als Twitter en Youtube.

Opvallend is dat ook Instagram weer wat inlevert na maandenlang juist gestegen te zijn. Ten opzichte van een jaar eerder waren ze in Q1 zelfs nog bijna verdubbeld.

Kijken we trouwens naar de andere cijfers van een jaar geleden, dan zien we dat Twitter en Youtube zeker 30-40% van hun aandeel zijn kwijtgeraakt. Die lijken in het grotere geheel dus langzaamaan van het wereldtoneel te verdwijnen …

… maar zeker weten doen we dat natuurlijk niet.

België

BelgiëMaart 2022Juni 2022
Facebook68,75%78,11%
Pinterest12,67%9,47%
Twitter7,68%4,76%
Instagram6,38%4,32%
Youtube2,20%1,64%
LinkedIn0,47%0,25%

In België zien we dezelfde trend als in Duitsland. Alle social media kanalen leveren in, terwijl Facebook voor het eerst sinds lange tijd weer een flinke sprong maakt.

De verschillen zijn hier wel wat extremer dan in Nederland en Duitsland.

Zo hebben Pinterest, Twitter en ook Instagram echt wel een aanzienlijk portie van hun marktaandeel verloren aan Facebook en halveert LinkedIn relatief gezien bijna.

Zien we hier een Europese of misschien wel wereldwijde trend? Of lijkt het zich alleen te beperken tot West-Europa?

Time to find out!

Europa

EuropaMaart 2022Juni 2022
Facebook79,78%84,51%
Pinterest4,23%3,74%
Twitter6,27%4,44%
Instagram4,79%4,10%
Youtube3,06%1,61%
LinkedIn0,33%0,22%

Het antwoord op de vraag is een volmondige ‘ja’. Ja, het is een Europese trend.

Kijk maar.

Als we de statistieken van heel Europa onder de loep nemen, dan zien we ook hier bijna overal weer rode cijfers. Dalingen. Verlies.

Behalve dus bij Facebook. Die wint.

We moeten er wel bij vermelden dat de verschillen wat minder groot zijn als in België en Duitsland en meer weg hebben van de verdeling in Nederland.

UK

EuropaMaart 2022Juni 2022
Facebook60,49%62,28%
Pinterest5,79%5,83%
Twitter14,70%15,02%
Instagram12,33%10,69%
Youtube3,42%2,26%
LinkedIn0,79%0,65%

En geheel volgens traditie doen ze het in de UK net weer even anders.

Oké, Facebook wint ook hier. Maar ook Pinterest en Twitter kunnen een kleine winst bijschrijven. En dat is best gek, want in alle andere landen waren dat juist de kanalen die zo’n beetje de grootste verliezen noteerden.

Al moet ook gezegd worden dat het aantal Twitteraars met ruim de helft af is genomen in een jaar tijd (alhoewel het in 2022 wel stabiel blijft).

Ook hebben we nog een eervolle vermelding voor Reddit. Met een social media marktaandeel van 2,43% is het een interessanter platform dan bijvoorbeeld Youtube.

Misschien iets om in de gaten te houden.

Conclusie

De cijfers en statistieken omtrent het social media aandeel in Q2 van 2022 zijn duidelijk:

  1. Facebook wint in heel Europa en de UK best wat marktaandeel terug.
  2. Instagram kon haar grote stijging in Q1 niet doorzetten en zakt in veel gevallen zelfs iets verder weg
  3. Twitter verliest behoorlijk en Youtube en LinkedIn doen ook overal slechte zaken

In het grotere geheel zijn de verschillen echter maar klein, dus de kans is aanwezig dat we in Q3 weer de effecten van herstelwerkzaamheden zien.

Bijvoorbeeld omdat mensen meer Twitteren over de Tour de France of omdat we op het strand meer op Instagram liggen te scrollen en al onze vakantiekiekjes delen. Kan ook.

We zijn dus weer benieuwd wat we in september kunnen zien. En uiteraard komen we dan weer bij je terug met een update!

We zien je dan weer!

Bron: gs.statcounter.com

1 reactie op “Q2 2022: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog