Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen.
En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 7 redenen.
Ps. Voordat ik dit artikel heb geschreven, heb ik even gegoogeld op ‘no cure no pay SEO’. De betrouwbaarheid en de ervaring die de websites uitstralen zeggen al genoeg.
Het is inmiddels al lang bekend dat Google meerdere keren per jaar grote updates aan haar algoritme doorvoert. Maar wist je ook dat Google elke dag kleine updates uitvoert?
Omdat het algoritme constant wordt doorontwikkeld kan het maar net zo zijn dat een techniek, methode of strategie die eerst goed haar vruchten afwierp, je nu tegen kan gaan werken.
Denk aan een vorm van structured data of bepaalde soort backlinks.
Het is de taak van de SEO-specialist om hiervan op de hoogte te zijn en daarop op te anticiperen. Elk goede SEO-specialist weet dat er maar één ding niet verandert bij Google en dat is dat alles continu verandert.
Dit is misschien niet één van de beste redenen om te noemen, maar dit is er wel één die ik van dichtbij heb meegemaakt. Want een klant van mij zit in een niche waar eigenlijk maar vier grote, wereldwijde spelers zitten.
In een periode van twee tot drie maanden waren er twee spelers die ineens snel vindbaar werden op veel nieuwe zoektermen. Na wat research bleek dat ze veel content aan het schrijven waren en dat ze hun marketingteam hadden uitgebreid.
Wanneer jij niet diezelfde mogelijkheden en middelen hebt, lopen de concurrenten je links en rechts voorbij en moet je het slim gaan spelen.
En dan is je no cure no pay constructie erg leuk, maar dan ga je het alsnog verliezen.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Dat zal ik nooit ontkennen.
Maar helaas zijn er te veel online marketing bureaus of SEO partijen waarbij zoekmachine optimalisatie voor 80% of 90% uit linkbuilding bestaat. Ze werken vaak met gigantische eigen blognetwerken en houden Google op die manier voor de gek.
En wat gebeurt er als je stop met betalen? Dan worden alle links verwijderd en ben je dus ook je rankings kwijt.
Ook dit gebeurt bij no cure no pay partijen. In het verleden heb ik namelijk wat linkprofielen bekeken van leads die niet tevreden waren over hun no cure no SEO partij. En wat blijkt?
Veel slechte backlinks en veel backlinks die op slinkse manieren verborgen waren. Dit soort partijen werken ook namelijk wel eens met een geautomatiseerd systeem waarbij links niet langer dan een aantal weken of maanden online staan.
Zodat Google de links en hun kwaliteit net niet door kan hebben.
Een goede SEO partij kan aantonen dat hij goed werk levert door transparant en eerlijk te zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met het schrijven van klantcases.
Het nadeel hiervan is dat vaak alleen de beste trajecten worden uitgekozen. En daarom vind ik dat elke partij zo goed is als het slechtst lopende traject.
Omdat ik weet wat ik waard ben mogen klanten altijd vragen om referenties en kan ik altijd cijfers laten zien die bewijzen dat ik goed werk lever. Persoonlijk vind ik dat elk bureau dat moet doen.
En als ik kan bewijzen dat ik een meerwaarde ben je voor organisatie en jou geld in het laatje breng, waarom moet ik dan op no cure no pay basis werken?
Nee. Je betaalt wat je afneemt! Zoals het hoort en dus hoeven we niet met een rare constructie te gaan werken.
Dit betoog (een blogje kan ik het niet meer noemen, want daarvoor heb ik al te veel mijn passie laten spreken) had net zo goed ‘7 redenen waarom je nooit in zee moet gaan met SEO partijen die garanties beloven’ kunnen heten.
De redenen waarom, die heb je eigenlijk al gelezen:
Oftewel, bedrijven die garanties bieden zijn voor mij eigenlijk ook één groot uithangbord waarbij staat ‘BLIJF HIER WEG’. Want ook dat zijn partijen die slecht werk leveren en niet werken volgens de richtlijnen van Google.
Daarnaast moet je ook eens de websites bekijken van bedrijven die dit aanbieden. Die stralen niet echt kennis, autoriteit en betrouwbaarheid. Kijk maar:
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik ga het nog een keer zeggen: hoge posities en meer bezoekers is nooit een doel, maar meer klanten en meer omzet is dat wel.
Bij organisaties die werken op basis van no cure no pay gaat het nooit om nieuwe klanten of meer omzet, het gaat altijd om een top 5 positie, top 10 positie of meer bezoekers.
En daar heb jij als klant helemaal niks aan. Waar jij wat aan hebt zijn meer klanten.
De no cure no pay partij kan dus alles uit de kast halen om maar hoger in Google te staan en om meer bezoekers binnen te halen. Maar als deze mensen vervolgens totaal niet relevant zijn voor je bedrijf dan is het alsnog weggegooid geld.
Vorige jaar raadde ik een ondernemer af (die op het gebied van SEO goed scoorde en in een erg competitieve branche zat) om met een no cure no pay partij in zee te gaan. Hij was wel heel nieuwsgierig (en ik ook), dus ik besloot ‘m wat vragen mee te geven en van wat tips te voorzien.
Na een leuk eerste gesprek ging de betreffende partij wat meer research doen. Wat blijkt?
De klant was met zijn website niet geschikt voor het traject dat ze aanbieden, maar ze wilden het wel proberen op een niet no cure no pay basis.
Lekker geloofwaardig is dat ;).
No Cure No Pay SEO is een term die gebruikt wordt door verschillende marketeers en bureaus die zoekmachine optimalisatie aanbieden waarbij je een bedrag betaalt als bepaalde doelen behaald worden. Vaak gaat het dan om een x-aantal top 10 posities in Google. Worden die posities niet gehaald, dan hoef je ook niks te betalen.
No Cure No Pay SEO is gericht op het halen van hoge posities. Of die posities ook daadwerkelijk bezoekers, leads en klanten opleveren doet er meestal niet toe, terwijl je om die reden juist hoger in Google gevonden wilt worden. Bovendien ligt de focus vaak te veel op het korte termijn resultaat. Maar je wil ook op de lange termijn goed vindbaar zijn!
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld. Wij geloven echter in een aanpak waarbij we ons focussen op duurzame resultaten. Een aanpak zonder vage trucjes die ervoor zorgen dat je snel hoog in Google staat, maar wel met goede content en een soepele customer journey. Want dat levert op de lange termijn de meeste leads, klanten en echte omzet op.
4 reacties op “7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan”
Geweldige blog. Bent het hier echt totaal mee eens, meestal worden er goedkope trucjes gebruikt bij no cure no pay seo. Die eigenlijk geen resultaten opleveren voor de klant
Mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die zo denken! Bedankt voor je reactie.
No cure no pay op basis van percentage van de verkopen is de beste methode. Je werkt samen aan een beter omzet. Het is transparant. Veel te vaak heb ik bedrijven geld zien steken in SEO op uurbasis waarin de belangen van opdrachtgever en opdrachtnemer altijd op spanning staan. Weinig marketing bureaus doen dit omdat het makkelijker is om uren te schrijven voor het werk dat ze doen. Uiteindelijk is het werk ondergeschikt aan het resultaat. Ik geef graag een deel van mijn omzet wanneer ik weet dat het geld opbrengt.
Hi Almir.
Bedankt voor je reactie en mooi om te lezen dat jij er compleet anders in staat. Je geeft aan dat no cure no pay SEO transparant is, bedoel je daarmee ook dat alle andere methodes niet transparant zijn? Door middel van inzicht in de werkzaamheden, uren en door een heldere rapportage werken wij erg transparant. Daar is geen no cure no pay SEO voor nodig.
Zoals ik in mijn artikel al aangeef, weet je dat ik geen fan van de doorsnee no cure no pay SEO partij. Deze partijen zijn juist niet transparant en deze partijen schrijven juist allemaal uren toe aan werkzaamheden die niet lange termijn zijn. Zoals black hat SEO bijvoorbeeld. Ze vergeten vaak hoe belangrijk de content is.
Ik ben het met je eens dat het werk ondergeschikt is aan het resultaat. Daarom sturen wij nooit op bezoekersaantallen en posities, maar in omzet en klanten. Je laatste zin is juist een van de grootste problemen bij no cure no pay SEO partijen. De investering bij hun rendeert absoluut niet, omdat ze zich focussen op posities. Niet op omzet en klanten. Korte termijn en niet lange termijn dus.