Zoeken
Menu

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer.

De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom.

Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees.

Kortom, de herfst van 2019 is begonnen.

En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa.

Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat?

Time to find out!

Nederland

NederlandJuni 2019September 2019
Facebook61,14%62,86%
Pinterest22,45%21,50%
Twitter6,91%7,61%
Instagram4,35%3,35%
Youtube2,86%2,43%

De lijn die Facebook halverwege het jaar inzette is weliswaar een beetje gestagneerd, maar laat desalniettemin nog steeds positieve resultaten zien: ook in de afgelopen drie maanden wist het grootste sociale medium nog meer marktaandeel te vergaren.

Dat gaat in Nederland vooral ten koste van de visueel ingestelde platformen: Pinterest, Instagram en Youtube.

Dat is op zich best opmerkelijk te noemen, want de verwachting was dat men juist die kanalen zou gebruiken om hun vakantiefoto’s te verspreiden.

Met name de relatief flinke daling van Instagram is interessant.

Het steeds populairdere medium liet eerder namelijk nog een aardige stijging zien, maar een echte doorbraak bij ook de adverteerders blijft vooralsnog uit.

Niet gek ook, want het is een relatief nieuw kanaal waarbij de mogelijkheden voor advertenties grotendeels onontgonnen gebied is.

Voor de rest kunnen we stellen dat de schommelingen in het social media marktaandeel marginaal zijn: Youtube had een tijdelijke opleving en is weer terug in de rode cijfers, Twitter wint een klein beetje en Pinterest levert een klein beetje niet.

Niks zorgwekkends.

Maar hoe staat er dan voor als we kijken naar heel Europa?

Europa

EuropaJuni 2019September 2019
Facebook76,30%80,33%
Pinterest11,55%8,31%
Twitter4,66%5,44%
Instagram2,56%2,45%
Youtube2,83%1,81%

Net als in Q2 lijken de trends in Nederland en heel Europa sterk op elkaar.

We kennen hier dezelfde winnaars en verliezers, alleen de fluctuaties zijn wel wat groter: Facebook wint relatief veel meer dan in Nederland en ook Pinterest en Youtube verliezen relatief veel meer.

Instagram daarentegen verliest nauwelijks wat, waar het in Nederland het juist moest doen met een aanzienlijk geslonken marktaandeel.

Interessante gegevens! Dus laten we gauw eens kijken of de Europese landen afzonderlijk ook vergelijkbare data kunnen overleggen.

Duitsland

DuitslandJuni 2019September 2019
Facebook65,41%70,94%
Pinterest19,66%14,74%
Twitter4,10%5,75%
Instagram3,48%2,46%
Youtube4,77%3,69%

Zoals je kunt zien is de verandering in het social media marktaandeel van 2019 in Duitsland vergelijkbaar met dat in Nederland (en Europa, for that matter).

Ook bij de oosterburen weten Facebook en Twitter zich flink wat meer aandeel toe te eigenen, ten koste van Pinterest, Instagram en Youtube.

Pinterest heeft zich daarbij niet kunnen herstellen van een flink verlies in Q2.

Sterker nog, het kanaal lijkt eerder in een vrije val te zitten omdat het wederom een relatief veel marktaandeel moet inleveren: maar liefst een kwart.

En waar Instagram, na een lange periode van verlies, nog een keurige verdubbeling wist te noteren in de eerste helft van het jaar, zakt het nu toch ook weer aardig terug.

Net als Youtube overigens.

Twitter laat, net als in Nederland en Europa, een flinke stijging zien en dat is best bijzonder omdat het social media marktaandeel van het korte, snelle platform doorgaans maar weinig stijgt of daalt.

Laten we dat vooral weer in de gaten houden!

België

BelgiëJuni 2019September 2019
Facebook63,77%67,42%
Pinterest25,53%22,56%
Twitter3,71%4,11%
Instagram2,73%2,22%
Youtube2,71%2,20%

Waar onze zuiderburen in het begin van 2019 er voornamelijk eigen trends op nahielden, lijken ze in Q3 van 2019 voor de verandering eens mee te gaan met de algehele Europese trends.

Ook in België boekt Facebook namelijk een behoorlijke winst, kan Twitter ook wat social media marktaandeel bijschrijven en moeten Pinterest, Youtube en Instagram het met minder doen dan in Q2.

Hoewel dat exact overeenkomt met de trends in Europa, kunnen we wel opmerken dat de veranderingen wat minder groot zijn dan in bijvoorbeeld Duitsland.

Zo verliezen Pinterest, Youtube en Instagram in België minder en noteert Twitter een kleinere winst dan in andere Europese landen.

Facebook wint daarentegen ongeveer net zoveel als in heel Europa.

Conclusie

Waar er in Q2 nog flinke onderlinge verschillen in het social media marktaandeel te bespeuren waren, lijken de Europese landen deze keer eensgezind: Facebook en Twitter winnen relatief veel, waarbij Pinterest, Youtube en Instagram verliezen.

Overal.

Het verschil zit ‘m dan ook in de grootte van de veranderingen.

In Nederland en België zijn de stijgingen en dalingen relatief kleinschalig, waar men in Duitsland en over heel Europa gezien hun voorkeur voor bepaalde social media kanalen wat duidelijker laat blijken.

Blijven we hier dan zo gematigd of gaan we uiteindelijk ook mee met de ingezette trends?

We gaan het weer zien in Q4!

Bron: gs.statcounter.com


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog