Weergave kopiëren binnen Google Analytics

Weergave kopiëren binnen Google Analytics: zo doe je dat

‘Ik wil graag een filter toepassen binnen Analytics op een nieuwe weergave. Dan ben ik al mijn data kwijt. Hoe los ik dat op?’

Die vraag werd mij deze week gesteld. Mijn antwoord: ‘Daar heeft Google een handige oplossing voor.’

En daar gaat dit artikel over 😀.

Waarom zou je een weergave willen kopiëren binnen Google Analytics?

Als je start met Google Analytics, dan wordt er automatisch één weergave aangemaakt. Als je dan bijvoorbeeld een filter wilt toevoegen, dan adviseer ik dit altijd te doen in een andere weergave.

Waarom?

Omdat je altijd één weergave wilt hebben waar niks is in aangepast. Mocht je namelijk een fout maken, dan kan je een deel van je data kwijtraken. Met een originele weergave zonder aanpassingen vang je dat op en houd je die data altijd beschikbaar.

Daarom hanteren we bij onze klanten altijd minimaal twee weergaves:

  • 0. Master (Afblijven)
  • 1. Hoofdweergave (met filters)

Maar wanneer je een nieuwe weergave aanmaakt, dan staat daar geen data in en ben je je historische data kwijt.

Dat is vervelend, maar daar heeft Google een handige oplossing voor. Want je kan namelijk je weergave met alle data met een druk op de knop kopiëren. En hoe je dat doet, dat leg ik nu uit.

dataweergaven Analytics

Zo kopieer je een weergave binnen Google Analytics

Het kopiëren is echt ontzettend makkelijk. Zo doe je ‘t:

Stap 1: ga naar de website van Google Analytics.

Stap 2: ga naar het account waarbij je de weergave wilt kopiëren.

Stap 3: klik rechts op ‘Instellingen voor dataweergave’.

instellingen voor dataweergave

Stap 4: klik rechtsboven op ‘Dataweergave kopiëren’.

Stap 5: geef de nieuwe dataweergave een naam.

dataweergave kopieren

Stap 6: klik op ‘Dataweergave kopiëren’.

Hier moet je op letten als je een weergave hebt gekopieerd

De dataweergave is 1-op-1 gekopieerd en dus is hij precies hetzelfde. Wat je nu moet doen, is de dataweergave helemaal aanpassen. Denk aan:

  • Aanpassen van de naam (zodat hij herkenbaar is)
  • Eventueel toevoegen van andere/nieuwe doelen
  • Toevoegen en aanpassen van IP-filters
  • Koppelen van je nieuwe data weergave met bijvoorbeeld Google Data Studio of een andere rapportagesoftware die je gebruikt

Als je dat allemaal hebt gecontroleerd en hebt aangepast, dan heb je succesvol je weergave gekopieerd. Gefeliciteerd!

Recente blogs

24 februari 2021
on page seo complete uitleg hoog socren google

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.
22 februari 2021
statistieken google analytics

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes. De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina's per sessie en sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst? Dat ga ik je nu uitleggen!
14 februari 2021
kennisbank opzetten

Kennisbank opzetten: alles wat je moet weten

14 februari 2021
overstappen sendinblue activecampaign

Waarom wij van Sendinblue overstappen naar ActiveCampaign

    Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    [Inclusief kortingscode]
    [Inclusief kortingscode]