Weergave kopiëren binnen Google Analytics

Weergave kopiëren binnen Google Analytics: zo doe je dat

‘Ik wil graag een filter toepassen binnen Analytics op een nieuwe weergave. Dan ben ik al mijn data kwijt. Hoe los ik dat op?’

Die vraag werd mij deze week gesteld. Mijn antwoord: ‘Daar heeft Google een handige oplossing voor.’

En daar gaat dit artikel over 😀.

Waarom zou je een weergave willen kopiëren binnen Google Analytics?

Als je start met Google Analytics, dan wordt er automatisch één weergave aangemaakt. Als je dan bijvoorbeeld een filter wilt toevoegen, dan adviseer ik dit altijd te doen in een andere weergave.

Waarom?

Omdat je altijd één weergave wilt hebben waar niks is in aangepast. Mocht je namelijk een fout maken, dan kan je een deel van je data kwijtraken. Met een originele weergave zonder aanpassingen vang je dat op en houd je die data altijd beschikbaar.

Daarom hanteren we bij onze klanten altijd minimaal twee weergaves:

  • 0. Master (Afblijven)
  • 1. Hoofdweergave (met filters)

Maar wanneer je een nieuwe weergave aanmaakt, dan staat daar geen data in en ben je je historische data kwijt.

Dat is vervelend, maar daar heeft Google een handige oplossing voor. Want je kan namelijk je weergave met alle data met een druk op de knop kopiëren. En hoe je dat doet, dat leg ik nu uit.

dataweergaven Analytics

Zo kopieer je een weergave binnen Google Analytics

Het kopiëren is echt ontzettend makkelijk. Zo doe je ‘t:

Stap 1: ga naar de website van Google Analytics.

Stap 2: ga naar het account waarbij je de weergave wilt kopiëren.

Stap 3: klik rechts op ‘Instellingen voor dataweergave’.

instellingen voor dataweergave

Stap 4: klik rechtsboven op ‘Dataweergave kopiëren’.

Stap 5: geef de nieuwe dataweergave een naam.

dataweergave kopieren

Stap 6: klik op ‘Dataweergave kopiëren’.

Hier moet je op letten als je een weergave hebt gekopieerd

De dataweergave is 1-op-1 gekopieerd en dus is hij precies hetzelfde. Wat je nu moet doen, is de dataweergave helemaal aanpassen. Denk aan:

  • Aanpassen van de naam (zodat hij herkenbaar is)
  • Eventueel toevoegen van andere/nieuwe doelen
  • Toevoegen en aanpassen van IP-filters
  • Koppelen van je nieuwe data weergave met bijvoorbeeld Google Data Studio of een andere rapportagesoftware die je gebruikt

Als je dat allemaal hebt gecontroleerd en hebt aangepast, dan heb je succesvol je weergave gekopieerd. Gefeliciteerd!

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]