De oplossing: een bril met blauw licht filter en de dark mode.
Toen ik de dark mode aanzette keek ik letterlijk en figuurlijk anders naar het internet. En daar ga ik het in dit artikel over hebben.
Ik ben natuurlijk geen wetenschapper, maar de reden hiervoor is heel simpel: hoe zwarter een scherm is, hoe minder blauw licht er van het scherm komt.
En hoe minder blauw licht, hoe rustiger dit is voor je ogen. Dat heb ik uit eigen ervaring gemerkt.
Er zijn voldoende artikelen op het internet te vinden die over de negatieve gevolgen van blauw licht praten. Mocht je er dus echt het fijne van willen weten, dan verwijs ik je daarheen.
Je weet inmiddels dat het rustiger is voor je ogen als je de dark mode of donkere modus op je telefoon gebruikt. Maar er zijn nog drie voordelen die je waarschijnlijk nog niet kent:
1: De batterij van je telefoon gaat langer meer (een zwart scherm vraagt namelijk minder stroom dan een wit scherm).
2: De dark mode kan er in bepaalde apps of op bepaalde websites heel tof uitzien.
3: Je vriend of vriendin heeft minder last van het licht als je in bed op je telefoon zit ;-).
Als je het over de dark mode hebt, denken mensen dat het vooral over de donkere modus van je apps op je telefoon gaat.
Dat klopt vaak ook wel, maar de donkere modus kan je ook op andere manier / met andere methodes gebruiken.
Denk aan:
Vraag je je nu af welke impact de dark mode op je nieuwsbrief heeft? Ik deed dat in ieder ge val wel.
Als je de impact van een donkere modus op je nieuwsbrieven wil bekijken, dan moet je maar eens een aantal nieuwsbrieven openen terwijl de dark mode op je telefoon aanstaat. Dan weet je meteen waar ik het over heb.
Voor je nieuwsbrief in de donkere modus heb ik de volgende tips:
Voor je website gelden alle tips die ik bij de nieuwsbrief hebt genoemd eigenlijk ook. En nu denk je misschien: ‘Maar, mijn website heeft helemaal geen donkere modus’. Dat klopt, maar er zijn genoeg tools en Chrome extensies die een soort van dark mode kunnen toevoegen aan je website.
Installeer eens een paar van die tools en extensies en test hoe je website eruitziet.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.